5 věcí, které musíte vědět o čínském výrobci aut BYD

Vybrali jsme 5 největších faktů a zajímavostí o BYD – čínském automobilovém gigantu, který má našlápnuto ovládnout evropský trh.
BYD je asijský automobilový gigant s velkými ambicemi
Před pár lety byla pro většinu Evropanů čínská automobilka BYD téměř neznámá, ale nyní je situace naprosto odlišná, jelikož společnost začala výrazně expandovat na západní trhy a nedávno tento asijský gigant oznámil i velkou expanzi do České republiky a vytvoří zde několik desítek prodejen.
Na evropském trhu dlouhou dobu byly nejpopulárnější elektromobily Tesly, ale v nedávných měsících začaly americké automobilce plošně klesat prodeje a za tím stojí hlavně kontroverzní vystupování Elona Muska ve veřejném prostoru, což je ideální šance pro BYD na to ovládnout evropský trh.
O Tesle nebo Volkswagenu téměř každý zná důležité informace nebo milníky v jejich vývoji, ale BYD je pro většinu lidí stále velkou neznámou, jelikož teprve nyní se na evropských silnicích začínají objevovat jejich vozy ve větší míře. Připravili jsme proto pro vás na Elektrickevozy.cz celkem 5 zajímavých faktů, které je dobré o čínské automobilce vědět.

BYD začínal jako výrobce baterií pro telefony
Společnost BYD je relativně mladou firmou a byla založena v roce 1995 a tehdy rozhodně nešlo o automobilku nebo o výrobce příslušenství do aut, jelikož operovala v cela jiném odvětví – vyráběla totiž baterie do mobilních telefonů, díky čemuž to měla automobilka jednodušší při přechodu na výrobu baterií do elektromobilů.
BYD tak nad konkurencí získal velkou výhodu a mohl vyrábět lepší a levnější baterie. Společnost se jako automobilka začala profilovat až v roce 2003 a první vůz na trh uvedla v roce 2008, šlo o plug-in hybrid F3DM s bateriemi vlastní výroby. O dva roky později začal BYD obrovsky růst a během krátké doby ovládl čínský trh s bateriemi pro elektromobily.
Společnost Čínský trh neovládla hned, ale trvalo jí to až do roku 2023, kdy se BYD stal jasnou jedničkou ve vývoji a výrobě elektromobilů. Od téhle chvíle začala společnost vážně přemýšlet i o expanzi na celosvětový trh, protože na tom domácím už nebylo, jak vyrůst.

Vlastní flotila taxíků
BYD viděl v elektrických taxících velký potenciál mnoho let před tím, než jej začala vnímat i Tesla. První vůz specificky určený pro taxi službu představila společnost už v roce 2020 a šlo o elektromobil BYD D1. Ten nebyl sice autonomní, ale jednalo se o náznak toho, co v následujících letech přijde.
Vůz jste si mohli zavolat skrze mobilní aplikaci a byl uzpůsoben pro maximální komfort, takže zadní sedačky byly prostornější, než bývá zvykem, a ve voze byl integrován AI hlasový asistent, ještě v době, kdy umělá inteligence nebyla tak populární jako v současnosti.
Elektrické taxíky BYD aktuálně fungují v Číně, Kolumbii, Belgii, Singapuru, USA, Nizozemsku, Velké Británii a Indonésii a celkem by mělo být v provozu několik tisíc vozů. Opět se však nejedná o čistě autonomní elektromobily, ale mají různé funkce asistence, jako je možnost automatického parkování nebo zařazování do jízdních pruhů.

BYD nevyrábí jen elektromobily
Nejvíce se čínská automobilka proslavila svými kvalitními elektromobily za skvělou cenu, ale vyrábí mnohem víc druhů elektrických vozidel. BYD vyrábí elektrické autobusy, nákladní vozidla, a dokonce i monoraily, což jsou jednokolejové vlaky. Nejúspěšnější jsou ale elektrické autobusy.
Ty BYD dodává do mnoha zemí světa a v autobusech od čínské automobilky se můžete projet například v Londýně nebo Los Angeles. Překvapivě společnost ještě nevyvíjí vlastní drony, ale plánuje integraci DJI dronů do některých svých elektromobilů. Dron bude schovaný ve střešním hangáru a budete ho moci ovládat přímo z centrálního displeje v elektromobilu.

Význam zkratky BYD
BYD je zkratka pro slogan Build Your Dreams. Ten nebyl zvolen náhodně, jelikož zakladatel automobilky Wang Chuanfu měl jasně daný cíl – vybudovat firmu, která bude vyrábět ty nejlepší baterie a tím pomůže lidem naplňovat jejich technologické sny.
Zakladatel si tím chtěl splnit vlastní sen, jelikož sám pocházel z velmi chudých poměrů a byl vystudovaným chemikem, tak chtěl ostatním poskytnout to, co on sám v té době neměl, jelikož v bateriích obecně viděl obrovský potenciál. Slogan společnosti jde chápat i jako motivační citát, jelikož vybízí k tomu, abyste na svých snech začali pracovat a nečekali, až se sami splní.

BYD je největším výrobcem elektromobilů na světě
Automobilky Tesla a BYD se dlouhou dobu předhánějí v tom, kdo vyrobí nejvíce elektromobilů a aktuálně vyhrává čínský BYD, ten totiž v roce 2024 vyrobil 1 777 965 elektromobilů a Tesla jen 1 774 442. Jak vidíte, rozdíl je jen cca 3 000 kusů a zatím vypadá, že v roce 2025 výrazně naroste v prospěch čínské automobilky.
Pro Teslu je BYD obrovskou konkurencí a kvůli ní už ztratila čínský trh a pomalu se schyluje i k tomu, že v následujících letech začnou prodeje elektromobilů Tesly klesat i v Evropě, kde BYD chystá obří expanzi. Tesla ale má něco, co čínský konkurent nemá a tím je relativně dobře fungující autopilot a ekosystém uzpůsobený více pro západní klientelu.
Autor článku

Od útlého věku se zajímám o počítače, mobily a vůbec o vše, co má jakoukoli chytrou funkcionalitu. Přísun novinek z technologické sféry je pro mě pořádná dávka dopaminu! Svůj volný čas věnuji především hraní her, sledování kvalitních seriálů či filmů nebo pobytu v přírodě, ať už túrami nebo jízdou na elektrokole.
Od útlého věku se zajímám o počítače, mobily a vůbec o vše, co má jakoukoli chytrou funkcionalitu. Přísun novinek z technologické sféry je pro mě pořádná dávka dopaminu! Svůj volný čas věnuji především hraní her, sledování kvalitních seriálů či filmů nebo pobytu v přírodě, ať už túrami nebo jízdou na elektrokole.