Pohřeb spalováků se opět odkládá, norma Euro 7 nabírá další zpoždění
- Nová norma Euro 7 se odkládá. Už podruhé
- Ke čtení návrhu by mělo dojít letos v červenci. Platná má od roku 2025
- Po jejím zavedení v podstatě nebude možné prodávat v Evropě spalovací vozidla

Nejnovější zpráva ohledně příprav nové normy Euro 7 nejspíš nejvíc potěší všechny majitele spalovacích vozidel, Evropskou komisi a státy nikoliv. Konečný návrh znění podmínek a pravidel pro zavedení emisní normy byl opět odložen. Výrobci a automobilky jsou v napětí a poněkud i ponecháni v nejistotě, jaké následky může odklad regulací mít na výrobu a automobilový průmysl celkově.
Pokud bude Euro 7 schváleno, bude platit od roku 2025
Automobilky jsou pod velkým tlakem a jejich nejistota nabírá na rozměrech. Odklad finálního znění pro regulaci emisí totiž velmi rychle může měnit budoucnost automotive průmyslu na starém kontinentě. Návrh by měl být přednesen v červenci letošního roku.
Euro 7 bude pokračovatelem současné normy Euro 6. Ta platí již od roku 2014, za tu dobu prošla pouze drobnými úpravami. I po představení plného znění nové normy ale nedojde k okamžité změně. Euro 6 tak bude platné nejspíše do konce roku 2024.

Čtěte také: Kterým značkám teče do bot? Podívejte se, jaké mají emise výrobci aut v Česku!
Ne snad, že by se automobilky na přísnější normy těšily. Ale tak jako všechny společnosti, i tyto potřebují tvořit plány pro budoucí výrobu a celkové flow obchodního modelu. Potřebují mít také dostatek času na transformaci svých plánů a továren na to, co je čeká s novými normami.
Tolik nenáviděné emisní limity
Emisní standardy Evropské unie stanovují limity pro výfukové plyny jako jsou částice uhlíku nebo uhlíkové monoxidy. To se týká všech spalovacích vozidel na pozemních komunikacích. Se stále se zvyšujícími nároky na razantní snižování těchto emisí jsou automobilky tlačeny ke zrychlení elektrifikace své nabídky vozidel. Hybridní ústrojí tomu velmi pomáhají, ale stále více výrobců se zaměřuje na skutečně lokálně bezemisní provoz.
A v portfoliích automobilek to lze sledovat již nyní. Mnoho z nich už vyřadilo spalovací ústrojí na vedlejší kolej a začínají ve velkém preferovat elektrický pohon. Nissan se již rozhodl ukončit vývoj spalovacích motorů pro evropský trh. Kvůli neskutečně přísným hodnotám Euro 7 se jejich vývoj jednoduše nevyplatí.
Norma Euro 7 byla poprvé představena v roce 2020. Německá průmyslová skupina VDA, a i další výrobci automobilů, tak mohli jen konstatovat, že se jedná o začátek konce spalovacích modelů. Finální znění nejnovější normy mělo být předneseno v posledním čtvrtletí minulého roku.
K tomu ovšem nedošlo a návrh byl přesunut na projednání na 5. dubna 2022. Ale již nyní bylo rozhodnuto o dokladu až do července. Norma zpřísní limity emisí současně pro osobní i nákladní dopravu.
Autor článku

Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.
Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.