Je nabíjení elektromobilu stále levnější než tankování? Odpůrce příliš nepotěšíme
- Ceny energií letí nezadržitelně nahoru
- Naopak ceny pohonných hmot pomalu klesají
- Vyplatí se ještě provoz elektromobilu v dnešní době?

Letos na jaře zaútočilo Rusko na Ukrajinu a ceny pohonných hmot kvůli tomu vyletěly do dosud nevídaných výšin. Ovšem ceny elektřiny postupně narostly také a dodavatelé energií přepisovali ceníky snad každý druhý měsíc. Na kolik dnes vyjde kilometr jízdy elektromobilu podle druhu nabíjení a není už provoz spalovacího vozu levnější?
Je nabití baterie dražší než tankování?
Pro srovnání nám poslouží Hyundai Kona, která se vyrábí jak ve spalovací, tak i elektrické verzi. Benzinová varianta s označením 1,0 T-GDI má udávanou spotřebu v kombinovaném režimu 5,3 l/100 km, elektrická Kona pak 14,3 kW/100 km.
Aktuální cena benzinu se k 21.9.2022 pohybovala na částce 38,35 Kč (jde o průměrnou cenu, jednotlivé stanice mohou nabíjet různé ceny – pozn. redakce). U nabíjení to bude složitější, z třech hlavních dodavatelů v Česku jsou ceny úplně rozdílné.

Čtěte také: Pozor na nabíjení z obyčejné zásuvky. Můžete ztratit až třetinu energie, kterou musíte zaplatit
Domácí nabíjení
Když nahlédneme do aktuálních ceníků třech hlavních dodavatelů elektřiny na českém trhu, tak u tarifu D27d, který je určený pro elektromobily, je průměrná cena 8,2 Kč/kW v nízkém tarifu. Pokud máte zastropované ceny už z minulosti, budete na tom výrazně lépe, zhruba dvojnásobně.
Když budeme nabíjet doma z wallboxu přes noc a v nízkém tarifu D27d naši modelovou Konu, vychází kilometr jízdy na 1,17 Kč/km. Částka ale bude ve výsledku vyšší, kvůli ztrátám při nabíjení. Můžeme tak počítat zhruba s celkovou sumou 1,35 Kč/km.
V případě benzinové Kony vychází kilometr jízdy na 2,03 Kč/km. V tomto případě jsme i podle aktuálních ceníků dodavatelů na každém kilometru jízdy ušetřili zhruba 60 haléřů. V případě, že máte ještě zafixované staré a nižší ceny, budete stále nabíjet doma do jedné koruny za kilometr.

Čtěte také: Praha do tří let zprovozní stovky nabíječek. Do konce desetiletí to budou tisíce
Nabíjení na veřejných stanicích
Vycházíme-li ze základního nezvýhodněného ceníku pro registrované zákazníky PRE vychází kilometr jízdy po nabíjení na AC na rovnou 1 Kč. Nabíjení na DC do výkonu 75 kW na 1,28 Kč/km a na HPC pak vyjde kilometr jízdy na 1,57 Kč. Zde jsem stále pod cenou za kilometr u benzinové Kony.
Další možností je využívat nabíječky E.On. Zde vychází AC na 1,12 Kč/km, DC pak na 1,7 Kč/km a na ultra rychlých nabíječkách pak kilometr s elektrickou Konou vychází na 2,13 Kč. Zde už se poprvé dostáváme nad cenu za kilometr u spalovací Kony.
Ale do třetice musíme porovnat i nabíjení u společnosti ČEZ. Zde vyjde kilometr na AC nabíječce na 1,14 Kč, na DC nabíječce pak na 1,85 Kč/km a na HPC 2,57 Kč/km. I zde se až při využití ultra rychlé nabíječky dostáváme nad cenu benzinové Kony.

Tohle srovnání ale není tak jednoduché
Nyní už známe veškerá data, ale co nám do všech výpočtů může vnést vítr je ta skutečnost, že majitelé elektromobilů střídají způsoby nabíjení a výsledná cena je tak těžko vypočítatelná. Pokud bychom nabíjeli opravdu jen a pouze na ultra rychlých nabíječkách E.Onu a ČEZu, pak bude cena na kilometr jízdy s elektrickou Konou opravdu dražší než kilometr u její benzinové verze.
Všechny ostatní způsoby nabíjenou jsou ve výsledku levnější a při použití pomalého AC nabíjení je cena stále zhruba poloviční. Nutno dodat, že cena za nabíjení elektromobilu tvoří jen část nákladů na provoz elektromobilu. Nesmíme zapomínat také na výrazně levnější servis. Také majitelé solárních panelů budou mít provoz elektromobilu prakticky zadarmo, pokud bude počasí přát.
Zapomínat také nemůže na stále ještě existující možnosti nabíjení elektromobilu zdarma, které může cenu na kilometr srazit teoreticky až na úplnou nulu. Ale předpokládáme, že tento způsob nabíjení nebudete využívat ze 100 %. I občasné využití těchto nabíječek v době nákupu se ale pozitivně podepíše na průměrné ceně za kilometr.
Jak je tedy vidět, i přes značně vyšší ceny elektrické energie je náklad na kilometr jízdy v drtivé většině případů stále výrazně nižší než u spalovací varianty totožného vozu.
Autor článku
Bývalý redaktor webu Elektrickevozy.cz. Sepsal celkem 243 článků.