Na testování nové elektrické Kony jsem se těšil jako malý kluk. Předchozí generace se mi tak úplně netrefila designově do chuti, nicméně nejnovější nástupce mění veškerá pravidla hry. Řeč je hlavně o velice odlišné přední masce, která působí výrazně více minimalisticky a dospěleji. Zároveň tím Hyundai Kona Electric dokazuje, že se s ním dá počítat jako s plnohodnotným elektromobilem. Ono totiž právě ta přední maska nejvíce naznačovala spalovací původ.
Na úvod je nutno podotknout, že mi nevadí univerzální použití platformy i pro jiné pohony. Naopak tím automobilka dává zákazníkovi na výběr širokou škálu možností, čímž dokáže mnohem lépe zhodnotit svůj vývoj. Pihou na kráse ovšem byl nešťastně zvolen design předního chladiče, který inženýři zkrátka a dobře odflákli. Plácnout totiž místo průduchů obyčejný plast nestačí. A možná i to je právě ten hlavní důvod, proč se nyní můžeme podívat na poslední, tedy třetí generaci.
Konstrukce | crossover, rozměry: 4180 × 1800 × 1565 mm, hmotnost: 2170 kg |
---|---|
Pohon | elektřina, pohon předních kol |
Výkon | celkově 150 kW/395 Nm |
Baterie | Li-Ion, 67,5 kWh (využitelných 64 kWh) |
Nabíjení | rychlonabíjení 100 kW, palubní nabíječka 10,5 kW, konektor CCS2 |
Spotřeba a dojezd | kombinovaná spotřeba 15,5 kWh/100 km, město 12,5 kWh/100 km, dálnice 18,7 kWh/100km |
Výbava a technologie | Stupeň výbavy Style Premium, LED světlomety s automatickým přepínáním dálkových světel, asistent pro vedení vozu v pruzích, rozjíždění do kopce, vyhřívání sedadel a volantu, elektrické sedadla, head-up displej, dvojice 10,25″ displejů, sklopná vnější zrcátka, odmlžování, adaptivní tempomat, asistent dálniční jízdy, parkovací senzory + kamera, rozpoznání dopravních značek, Android Auto, Apple CarPlay, Bluetooth, tepelné čerpadlo |
Cena a dostupnost | od 799 990 Kč, 2021 (cena testovacího modelu 1 289 990 Kč včetně prémie) |
Jestli něco potřebuji vykřičet do světa, tak je to rozhodně přepracovaný design. Nová Hyundai Kona Electric 2021 nabídne výraznější změny vzhledu, za což jihokorejským inženýrům musím zasalutovat. Chtěl bych začít hned u přední masky, která oproti minulým generacím nevypadá odfláknutě a přinejmenším zvláštně. Místo krytu chladiče s divným vzorem můžeme spatřit krásně celistvou masku, která je doplněna o nové LED světlomety. Ty jsou jedním slovem famózní, protože se naprosto odlišují od konkurence a dodává to vozu na baterky jakousi osobitost.
Naše redakční specifikace si hned první den vysloužila přezdívku “šmoulí mimozemšťan”, protože právě ono označení dokonale definuje charisma elektrické novinky. Jen se na to auto podívejte! Hyundai naprosto vychytal ve svém konfigurátoru barevné varianty a sázka na více nekonvenční barvičky se opravdu vyplácí. Naše Kona Electric dostala do vínku světle modrou barvu Dive in Jeju v kombinaci s černou střechou, kterou Hyundai označuje jako Phantom Black. Zatímco tak označení pohádkové bytosti se jeví jako evidentní, tak vás možná napadá, proč zrovna mimozemšťan.
Cítím potřebu onu přezdívku ještě krapet vysvětlit. On je to mimozemšťan, který se ovšem jaksi snaží infiltrovat do běžného lidského života. Zatímco přední strana působí díky světlometům a nabíjecímu portu futuristicky, tak zadní strana už působí více klasickým dojmem. Je to takové poloviční maskování človíčka z jiné planety, který se snaží skrýt svůj původ, nicméně se mu to zas tolik nedaří. Nebo se taky mýlím a nová Kona má spíše rozdvojenou osobnost a nemůže se rozhodnout, zda bude více moderní či konvenční. Inu, takové rozhodnutí už nechám na vás, čtenářích.
Boční strana elektrického auta nenabízí nic nevídaného. Líbí se mi pokračující designová linka, která po bocích směřuje od přední masky až po zadní světlomety. Vítám také trochu rozšířenou karoserii u kol, což dodává na pocitu většího crossoveru. Spolehlivě a hezky jsou pak řešeny kliky u dveří, které nabízí fyzické tlačítko na odemknutí či zamknutí. Tohle je ovšem perfektní příklad onoho konvenčního přístupu – spousta automobilek už nabízí moderní dotykové ovládání, zatímco Kona se stále klaní k tlačítkům. Přežitek nebo výhoda? Za mne jednoznačná výhoda!
A když už jsme u těch dveří, tak bych rád zmínil jejich dovírání. Během mého týdenního testování se mi několikrát stalo, že se dveře nechtěly plně zabouchnout. Pro jejich zavření je potřeba někdy až hrubější síla, což je poměrně velké zklamání. Na auta jsem totiž vždy velice opatrný a pokud něco nesnáším, tak je to flákání dveřmi. Tady by si inženýři ještě mohli udělat menší rešerši a do potencionální další generace problém vyladit.
Futuristický nádech ztrácí Hyundai Kona Electric ve chvíli, kdy otevřete dveře a pohlédnete do interiéru. Od takto koncipovaného vozu byste nejspíš očekávali obrovský středový panel, minimum tlačítek a hodinky s vodotryskem. Opak je však pravdou. Po usednutí za volant vás přivítá povědomé rozvržení, které neurazí, ale ani nenadchne. Celému interiéru vévodí plastové materiály, které se výrobce snažil ozvláštnit jejich zpracováním. Těch druhů plastů je v autě na můj vkus až trochu moc. Stačí vám jediná minuta k tomu, abyste napočítali hned několik různých provedení – od černých lesklých až po matné stříbrné. A to nepočítám další vzory na přístrojové desce.
Na druhou stranu si Kona nikdy nehrála na něco, co není. V mých očích je to rodinný účelový vůz, který svým plastovým provedením alespoň nedělá vrásky na tváři celé rodině. Jen si představte rozsypané jídlo a vylité pití na kožených doplňcích, vždyť to je peklo. A i přes všechny ty plastíky musím konstatovat, že během testování se ani jeden komponent nesnažil zavrzat, nepříjemně vibrovat a podobně. Takové chování mi dává jistotu, že byla elektrická Kona velmi dobře zkonstruována.
Velkým benefitem městského crossoveru je jeho prostornost. Sám měřím přes 190 centimetrů a za volantem jsem se cítil jako král. Prostor nad hlavou byl více než dostatečný, kolena měla až překvapivou volnost a pocit stísněnosti v podstatě neexistoval. Třešničkou na dortu pak musí být sedadla, která jsou pohodlná a svým tvarováním dokážou parádně držet v ostřejších zatáčkách. O pohodlí pravé ruky se pak stará středová konzole, která je naprosto správně umístěna a nabídne velkorysý prostor.
Velkou radost mi ovšem udělal samotný středový tunel. Jsem zastáncem toho, aby ty nejdůležitější funkce byly stále po ruce v podobě fyzických tlačítek, v čemž mi nová Kona dokonale vyhověla. V podstatě na dosah ruky mám vyhřívaná a ventilovaná sedadla, vyhřívání volantu, volbu jízdního režimu nebo funkci automatické brzdy. Nechybí ani sada dvou otvorů na nápoje nebo otevírací kaslík s bezdrátovým nabíjením telefonu.
Dále si Hyundai Konu Electric cením za to, že stále nabízí manuální nastavení klimatizace. Nachází se přesně pod středovou obrazovkou a v rámci jediného kliknutí mám plnou kontrolu nad vytápěním. Tady řidič opět najde vše, co ke své jízdě potřebuje. Od samozřejmostí jako nastavení teploty skrze otáčivé tlačítko až po funkci vytápěného předního a zadního skla. Cením si taktéž úplného vypnutí klimatizace ve chvíli, kdy mám již vytopeno a chci si pošetřit trochu dojezdu.
A konečně přichází na řadu ona středová obrazovka, kterou jsem už několikrát zmiňoval. Svým tvarováním dokonale sedne do interiéru a velikost 10,25″ naprosto postačuje. K infotainmentu dále patří sada tlačítek, která zastávají ty nejdůležitější funkce jako mapa, navigace, rádio nebo nastavení. Celý systém běží svižně, neseká se a odezva displeje je jako u dotykových telefonů. Grafika je navržena tak, aby příliš rychle nestárla a veškeré nastavení funkcí najdete během pár kliknutí zcela intuitivně. Zvlášť kladně hodnotím posuvné tlačítko na pravém kraji displeje, které nabízí pohled na aktuální stav nabití tak, aniž byste museli danou funkci v infotainmentu hledat a překlikávat.
Co se pak týče království každého řidiče, tedy volant a přístrojová kaplička, tak z této kombinace čiší naprosto dokonalá ergonomie. Na volantu najdete jen ta nejdůležitější tlačítka, která jsou sice opět plastové, nicméně velmi dobře zpracované. Zatímco levá strana slouží pro ovládání audia, tak druhá zase čistě pro tempomat a asistent řízení. Líbí se mi velmi jednoduché nastavení rychlosti jízdy a rozestup mezi vozem, což je asi něco, co budete ladit během jízdy nejčastěji. Digitální přístrojovka pak nabídne stejně velký displej jako ten středový s pěkným rozlišením. Nečekejte však zázraky, obrazovka ukazuje opět jen ty nejzásadnější funkce jako aktuální rychlost, jízdní režim nebo spotřebu či dojezd. A víte co? Tohle naprosto stačí.
Perličkou jsou pak pádla pod volantem. Pokud milujete jednopedálovou jízdu jako já, tak zajisté oceníte funkci konkrétně levého pádla, které po stlačení směrem k řidiči aktivuje silnější rekuperaci vozu a dokáže nejen brzdit, ale také kompletně zastavit. A právě v onom zastavení je elektrická Kona naprosto jedinečná. Pokud máte problém s plynulým dávkováním brzdné síly, tak vězte, že tato funkce zcela mění pravidla hry. Auto dokáže samo citlivě zastavit s tím, že na konci brzdné dráhy se zhoupne tak, abyste nepocítili konečné škubnutí. Zkrátka a dobře profesionální řidič na dosah ruky.
Na řadě jsou nyní jízdní vlastnosti vozu. V našem redakčním videotestu jsem zmínil, že Kona Electric se vážně snaží chovat jako opravdu čistokrevný elektromobil a za tím tvrzením si opravdu stojím! V podstatě téměř okamžitě po sešlápnutí plynového pedálu pocítíte závan silné elektrické energie, která pochází z elektromotoru o síle 150 kW. Ruku v ruce s tím jde i plynulý přísun akcelerace, který je pro auto na baterky samozřejmostí. Během jízdy pak zcela určitě oceníte ticho, se kterým se Hyundai line silnicí. Z počátku jsem se obával podobností se spalovací verzí, nicméně tento mýtus mi byl během chvíle vyvrácen.
Ve městě je jízda naprosto dokonale plynulá, zvlášť, když si zapnete plně dostačující Eco režim. Ten se vyznačuje o stupeň silnější rekuperací, což oceníte zvlášť při dojíždění na semafory nebo do zatáček. Skvělou funkcí je pak systém automatické rekuperace, který si hlídá vůz před vámi a brzdí sám dle potřeby. Celý tento balíček pak nabídne pohodlný jízdní zážitek za spotřebu, kterou byste u takového městského crossoveru snad ani neuhádli.
Jakmile si vyrazíte na okresky s trochu těžší nohou, tak tam teprve pocítíte limity, které elektrická Kona neumí moc dobře skrývat. Svižnou jízdu po rovné silnici zvládá elektromobil bez sebemenších problémů, avšak kámen úrazu se projevuje až v zatáčkách. Pokud si chcete užít stříhání okresek, tak tento vůz asi nebude přímo pro vás. Sebejistou a komfortní jízdu v první ostře laděné zatáčce střídá lehká nejistota a pokud nebudete s plynem rozvážní, tak ze zatáčky prostě vyletíte. Hyundai tím opět připomíná, kde je jeho místo. A nemohu mu to mít za zlé, každý má své silnější a slabší stránky.
Pro jízdu na běžných silnicích a dálnicích doporučuji využít jízdní režim Normal, který optimálně nastavuje nejen úroveň klimatizace, ale také přizpůsobí sílu rekuperace. Řekl bych, že je to takový zlatý střed, který bude používat drtivá většina řidičů. Jízdní projev pak lehce připomíná spalovák, hlavně tedy v rámci síly zmíněné rekuperace. Je to v podstatě stejná síla jako když brzdíte motorem. A pokud si chcete užít pořádný kopanec do sedadel, můžete použít přiostřený režim Sport. Ale pozor! Je to velmi návykové.
Nastavení podvozku je podle mých preferencí lehce tvrdší a očekával bych mírně komfortnější jízdu, hlavně tedy při různých nerovnostech. Městský crossover má relativně malá kola a vysokou světlou výšku, čímž evokuje větší pohodlí než standard. Onu tomu do jisté míry tak je, ovšem já bych si dokázal představit ještě krapet vyšší pohodlí. Přenos výkonu na vozovku taktéž lehce pokulhává, ale to dávám za vinu přednímu náhonu kol. Když při rychlosti 50 km/h šlápnete tvrdě na plyn, můžete očekávat tak akorát protočení kol. Čtyřkolka by elektrické Koně slušela mnohem více.
Velkou výhodou Hyundai Kona Electric je spotřeba. Musím říct, že jsem byl v rámci testování někdy až překvapen z toho, za kolik je elektromobil schopen jezdit. Celkově jsem najezdil lehce pod 800 kilometrů, přičemž mé pole působnosti zahrnovalo okresky, město i dálnice. Kombinovaná spotřeba na začátku jara byla nádherných 15,5 kWh a musím podotknout, že jsem vůz ani trochu nešetřil. Díky tomu mi vycházel celkový dojezd na jediné nabití bez mála 400 kilometrů. Věřím, že v létě bych s klidem v srdci dokázal pokořit hranici 450 kilometrů. A to je přesně důvod, proč jsem si Koničku zamiloval.
A víte, v čem má tento elektromobil další výhodu? Dokáže se nabíjet výkonem až 100 kW! Díky tomu se vůz zvládne dobít z 10 na 80 % za pouhých 47 minut, což je doba, která mi naprosto vyhovuje. Nicméně takových rychlonabíječek v Česku moc není, a tak jsem nabíjel zásadně na nejrozšířenějších 50 kW nabíjecích stanicích. Dokázal jsme nasosat baterii z 20 na 80 % za krapet více než 50 minut, což stále považuji za bleskovou rychlost. Všem potencionálním majitelům však doporučuji nabíjet doma skrze zásuvku nebo Wallbox, protože Kona nabízí za příplatek i třífázovou nabíječku s výkonem 10,5 kW.
Jihokorejská automobilka zas a znovu ukázala, že technologie elektromobilů jim opravdu není cizí. Celkově jsem na voze našel jen několik málo chyb, které jsem ovšem schopen s klidným svědomím odpustit. Hyundai Kona Electric totiž nabízí tak velké množství benefitů, že všechny menší nedostatky se jeví jako naprosto titěrné v porovnání se schopnostmi auta. Ve světle představení nového Ioniq 5 ovšem vyvstává otázka, zda se za současné ceny Kona ještě vůbec vyplatí koupit. Pokud bude nový model startovat na ceně nejvyšší výbavy Kony, myslím si, že by se Hyundai měl opravdu zamyslet nad cenovou politikou.
Testovací týden utekl jako voda a já mohu konstatovat, že tentokrát jsem si test užil na maximum. Vyzkoušel jsem si snad všechny běžné scénáře, objevil spoustu zajímavých funkcí a zažil spoustu pohodlného cestování. Pokud bych si měl teď vybírat nové auto do své garáže, tak elektrická Kona bude určitě na mém seznamu. Ano, až tak dobrý vůz to je!
Co se nám líbí? | Co se nám nelíbí? |
přepracovaný design | dveře se hůř dovírají |
jízdní vlastnosti | vůz by si zasloužil pohon všech kol |
množství asistentů | |
dílenské zpracování |
Na testování nové elektrické Kony jsem se těšil jako malý kluk. Předchozí generace se mi tak úplně netrefila designově do chuti, nicméně nejnovější nástupce mění veškerá pravidla hry. Řeč je hlavně o velice odlišné přední masce, která působí výrazně více minimalisticky a dospěleji. Zároveň tím Hyundai Kona Electric dokazuje, že se s ním dá počítat jako s plnohodnotným elektromobilem. Ono totiž právě ta přední maska nejvíce naznačovala spalovací původ.
Na úvod je nutno podotknout, že mi nevadí univerzální použití platformy i pro jiné pohony. Naopak tím automobilka dává zákazníkovi na výběr širokou škálu možností, čímž dokáže mnohem lépe zhodnotit svůj vývoj. Pihou na kráse ovšem byl nešťastně zvolen design předního chladiče, který inženýři zkrátka a dobře odflákli. Plácnout totiž místo průduchů obyčejný plast nestačí. A možná i to je právě ten hlavní důvod, proč se nyní můžeme podívat na poslední, tedy třetí generaci.
Konstrukce | crossover, rozměry: 4180 × 1800 × 1565 mm, hmotnost: 2170 kg |
---|---|
Pohon | elektřina, pohon předních kol |
Výkon | celkově 150 kW/395 Nm |
Baterie | Li-Ion, 67,5 kWh (využitelných 64 kWh) |
Nabíjení | rychlonabíjení 100 kW, palubní nabíječka 10,5 kW, konektor CCS2 |
Spotřeba a dojezd | kombinovaná spotřeba 15,5 kWh/100 km, město 12,5 kWh/100 km, dálnice 18,7 kWh/100km |
Výbava a technologie | Stupeň výbavy Style Premium, LED světlomety s automatickým přepínáním dálkových světel, asistent pro vedení vozu v pruzích, rozjíždění do kopce, vyhřívání sedadel a volantu, elektrické sedadla, head-up displej, dvojice 10,25″ displejů, sklopná vnější zrcátka, odmlžování, adaptivní tempomat, asistent dálniční jízdy, parkovací senzory + kamera, rozpoznání dopravních značek, Android Auto, Apple CarPlay, Bluetooth, tepelné čerpadlo |
Cena a dostupnost | od 799 990 Kč, 2021 (cena testovacího modelu 1 289 990 Kč včetně prémie) |
Jestli něco potřebuji vykřičet do světa, tak je to rozhodně přepracovaný design. Nová Hyundai Kona Electric 2021 nabídne výraznější změny vzhledu, za což jihokorejským inženýrům musím zasalutovat. Chtěl bych začít hned u přední masky, která oproti minulým generacím nevypadá odfláknutě a přinejmenším zvláštně. Místo krytu chladiče s divným vzorem můžeme spatřit krásně celistvou masku, která je doplněna o nové LED světlomety. Ty jsou jedním slovem famózní, protože se naprosto odlišují od konkurence a dodává to vozu na baterky jakousi osobitost.
Naše redakční specifikace si hned první den vysloužila přezdívku “šmoulí mimozemšťan”, protože právě ono označení dokonale definuje charisma elektrické novinky. Jen se na to auto podívejte! Hyundai naprosto vychytal ve svém konfigurátoru barevné varianty a sázka na více nekonvenční barvičky se opravdu vyplácí. Naše Kona Electric dostala do vínku světle modrou barvu Dive in Jeju v kombinaci s černou střechou, kterou Hyundai označuje jako Phantom Black. Zatímco tak označení pohádkové bytosti se jeví jako evidentní, tak vás možná napadá, proč zrovna mimozemšťan.
Cítím potřebu onu přezdívku ještě krapet vysvětlit. On je to mimozemšťan, který se ovšem jaksi snaží infiltrovat do běžného lidského života. Zatímco přední strana působí díky světlometům a nabíjecímu portu futuristicky, tak zadní strana už působí více klasickým dojmem. Je to takové poloviční maskování človíčka z jiné planety, který se snaží skrýt svůj původ, nicméně se mu to zas tolik nedaří. Nebo se taky mýlím a nová Kona má spíše rozdvojenou osobnost a nemůže se rozhodnout, zda bude více moderní či konvenční. Inu, takové rozhodnutí už nechám na vás, čtenářích.
Boční strana elektrického auta nenabízí nic nevídaného. Líbí se mi pokračující designová linka, která po bocích směřuje od přední masky až po zadní světlomety. Vítám také trochu rozšířenou karoserii u kol, což dodává na pocitu většího crossoveru. Spolehlivě a hezky jsou pak řešeny kliky u dveří, které nabízí fyzické tlačítko na odemknutí či zamknutí. Tohle je ovšem perfektní příklad onoho konvenčního přístupu – spousta automobilek už nabízí moderní dotykové ovládání, zatímco Kona se stále klaní k tlačítkům. Přežitek nebo výhoda? Za mne jednoznačná výhoda!
A když už jsme u těch dveří, tak bych rád zmínil jejich dovírání. Během mého týdenního testování se mi několikrát stalo, že se dveře nechtěly plně zabouchnout. Pro jejich zavření je potřeba někdy až hrubější síla, což je poměrně velké zklamání. Na auta jsem totiž vždy velice opatrný a pokud něco nesnáším, tak je to flákání dveřmi. Tady by si inženýři ještě mohli udělat menší rešerši a do potencionální další generace problém vyladit.
Futuristický nádech ztrácí Hyundai Kona Electric ve chvíli, kdy otevřete dveře a pohlédnete do interiéru. Od takto koncipovaného vozu byste nejspíš očekávali obrovský středový panel, minimum tlačítek a hodinky s vodotryskem. Opak je však pravdou. Po usednutí za volant vás přivítá povědomé rozvržení, které neurazí, ale ani nenadchne. Celému interiéru vévodí plastové materiály, které se výrobce snažil ozvláštnit jejich zpracováním. Těch druhů plastů je v autě na můj vkus až trochu moc. Stačí vám jediná minuta k tomu, abyste napočítali hned několik různých provedení – od černých lesklých až po matné stříbrné. A to nepočítám další vzory na přístrojové desce.
Na druhou stranu si Kona nikdy nehrála na něco, co není. V mých očích je to rodinný účelový vůz, který svým plastovým provedením alespoň nedělá vrásky na tváři celé rodině. Jen si představte rozsypané jídlo a vylité pití na kožených doplňcích, vždyť to je peklo. A i přes všechny ty plastíky musím konstatovat, že během testování se ani jeden komponent nesnažil zavrzat, nepříjemně vibrovat a podobně. Takové chování mi dává jistotu, že byla elektrická Kona velmi dobře zkonstruována.
Velkým benefitem městského crossoveru je jeho prostornost. Sám měřím přes 190 centimetrů a za volantem jsem se cítil jako král. Prostor nad hlavou byl více než dostatečný, kolena měla až překvapivou volnost a pocit stísněnosti v podstatě neexistoval. Třešničkou na dortu pak musí být sedadla, která jsou pohodlná a svým tvarováním dokážou parádně držet v ostřejších zatáčkách. O pohodlí pravé ruky se pak stará středová konzole, která je naprosto správně umístěna a nabídne velkorysý prostor.
Velkou radost mi ovšem udělal samotný středový tunel. Jsem zastáncem toho, aby ty nejdůležitější funkce byly stále po ruce v podobě fyzických tlačítek, v čemž mi nová Kona dokonale vyhověla. V podstatě na dosah ruky mám vyhřívaná a ventilovaná sedadla, vyhřívání volantu, volbu jízdního režimu nebo funkci automatické brzdy. Nechybí ani sada dvou otvorů na nápoje nebo otevírací kaslík s bezdrátovým nabíjením telefonu.
Dále si Hyundai Konu Electric cením za to, že stále nabízí manuální nastavení klimatizace. Nachází se přesně pod středovou obrazovkou a v rámci jediného kliknutí mám plnou kontrolu nad vytápěním. Tady řidič opět najde vše, co ke své jízdě potřebuje. Od samozřejmostí jako nastavení teploty skrze otáčivé tlačítko až po funkci vytápěného předního a zadního skla. Cením si taktéž úplného vypnutí klimatizace ve chvíli, kdy mám již vytopeno a chci si pošetřit trochu dojezdu.
A konečně přichází na řadu ona středová obrazovka, kterou jsem už několikrát zmiňoval. Svým tvarováním dokonale sedne do interiéru a velikost 10,25″ naprosto postačuje. K infotainmentu dále patří sada tlačítek, která zastávají ty nejdůležitější funkce jako mapa, navigace, rádio nebo nastavení. Celý systém běží svižně, neseká se a odezva displeje je jako u dotykových telefonů. Grafika je navržena tak, aby příliš rychle nestárla a veškeré nastavení funkcí najdete během pár kliknutí zcela intuitivně. Zvlášť kladně hodnotím posuvné tlačítko na pravém kraji displeje, které nabízí pohled na aktuální stav nabití tak, aniž byste museli danou funkci v infotainmentu hledat a překlikávat.
Co se pak týče království každého řidiče, tedy volant a přístrojová kaplička, tak z této kombinace čiší naprosto dokonalá ergonomie. Na volantu najdete jen ta nejdůležitější tlačítka, která jsou sice opět plastové, nicméně velmi dobře zpracované. Zatímco levá strana slouží pro ovládání audia, tak druhá zase čistě pro tempomat a asistent řízení. Líbí se mi velmi jednoduché nastavení rychlosti jízdy a rozestup mezi vozem, což je asi něco, co budete ladit během jízdy nejčastěji. Digitální přístrojovka pak nabídne stejně velký displej jako ten středový s pěkným rozlišením. Nečekejte však zázraky, obrazovka ukazuje opět jen ty nejzásadnější funkce jako aktuální rychlost, jízdní režim nebo spotřebu či dojezd. A víte co? Tohle naprosto stačí.
Perličkou jsou pak pádla pod volantem. Pokud milujete jednopedálovou jízdu jako já, tak zajisté oceníte funkci konkrétně levého pádla, které po stlačení směrem k řidiči aktivuje silnější rekuperaci vozu a dokáže nejen brzdit, ale také kompletně zastavit. A právě v onom zastavení je elektrická Kona naprosto jedinečná. Pokud máte problém s plynulým dávkováním brzdné síly, tak vězte, že tato funkce zcela mění pravidla hry. Auto dokáže samo citlivě zastavit s tím, že na konci brzdné dráhy se zhoupne tak, abyste nepocítili konečné škubnutí. Zkrátka a dobře profesionální řidič na dosah ruky.
Na řadě jsou nyní jízdní vlastnosti vozu. V našem redakčním videotestu jsem zmínil, že Kona Electric se vážně snaží chovat jako opravdu čistokrevný elektromobil a za tím tvrzením si opravdu stojím! V podstatě téměř okamžitě po sešlápnutí plynového pedálu pocítíte závan silné elektrické energie, která pochází z elektromotoru o síle 150 kW. Ruku v ruce s tím jde i plynulý přísun akcelerace, který je pro auto na baterky samozřejmostí. Během jízdy pak zcela určitě oceníte ticho, se kterým se Hyundai line silnicí. Z počátku jsem se obával podobností se spalovací verzí, nicméně tento mýtus mi byl během chvíle vyvrácen.
Ve městě je jízda naprosto dokonale plynulá, zvlášť, když si zapnete plně dostačující Eco režim. Ten se vyznačuje o stupeň silnější rekuperací, což oceníte zvlášť při dojíždění na semafory nebo do zatáček. Skvělou funkcí je pak systém automatické rekuperace, který si hlídá vůz před vámi a brzdí sám dle potřeby. Celý tento balíček pak nabídne pohodlný jízdní zážitek za spotřebu, kterou byste u takového městského crossoveru snad ani neuhádli.
Jakmile si vyrazíte na okresky s trochu těžší nohou, tak tam teprve pocítíte limity, které elektrická Kona neumí moc dobře skrývat. Svižnou jízdu po rovné silnici zvládá elektromobil bez sebemenších problémů, avšak kámen úrazu se projevuje až v zatáčkách. Pokud si chcete užít stříhání okresek, tak tento vůz asi nebude přímo pro vás. Sebejistou a komfortní jízdu v první ostře laděné zatáčce střídá lehká nejistota a pokud nebudete s plynem rozvážní, tak ze zatáčky prostě vyletíte. Hyundai tím opět připomíná, kde je jeho místo. A nemohu mu to mít za zlé, každý má své silnější a slabší stránky.
Pro jízdu na běžných silnicích a dálnicích doporučuji využít jízdní režim Normal, který optimálně nastavuje nejen úroveň klimatizace, ale také přizpůsobí sílu rekuperace. Řekl bych, že je to takový zlatý střed, který bude používat drtivá většina řidičů. Jízdní projev pak lehce připomíná spalovák, hlavně tedy v rámci síly zmíněné rekuperace. Je to v podstatě stejná síla jako když brzdíte motorem. A pokud si chcete užít pořádný kopanec do sedadel, můžete použít přiostřený režim Sport. Ale pozor! Je to velmi návykové.
Nastavení podvozku je podle mých preferencí lehce tvrdší a očekával bych mírně komfortnější jízdu, hlavně tedy při různých nerovnostech. Městský crossover má relativně malá kola a vysokou světlou výšku, čímž evokuje větší pohodlí než standard. Onu tomu do jisté míry tak je, ovšem já bych si dokázal představit ještě krapet vyšší pohodlí. Přenos výkonu na vozovku taktéž lehce pokulhává, ale to dávám za vinu přednímu náhonu kol. Když při rychlosti 50 km/h šlápnete tvrdě na plyn, můžete očekávat tak akorát protočení kol. Čtyřkolka by elektrické Koně slušela mnohem více.
Velkou výhodou Hyundai Kona Electric je spotřeba. Musím říct, že jsem byl v rámci testování někdy až překvapen z toho, za kolik je elektromobil schopen jezdit. Celkově jsem najezdil lehce pod 800 kilometrů, přičemž mé pole působnosti zahrnovalo okresky, město i dálnice. Kombinovaná spotřeba na začátku jara byla nádherných 15,5 kWh a musím podotknout, že jsem vůz ani trochu nešetřil. Díky tomu mi vycházel celkový dojezd na jediné nabití bez mála 400 kilometrů. Věřím, že v létě bych s klidem v srdci dokázal pokořit hranici 450 kilometrů. A to je přesně důvod, proč jsem si Koničku zamiloval.
A víte, v čem má tento elektromobil další výhodu? Dokáže se nabíjet výkonem až 100 kW! Díky tomu se vůz zvládne dobít z 10 na 80 % za pouhých 47 minut, což je doba, která mi naprosto vyhovuje. Nicméně takových rychlonabíječek v Česku moc není, a tak jsem nabíjel zásadně na nejrozšířenějších 50 kW nabíjecích stanicích. Dokázal jsme nasosat baterii z 20 na 80 % za krapet více než 50 minut, což stále považuji za bleskovou rychlost. Všem potencionálním majitelům však doporučuji nabíjet doma skrze zásuvku nebo Wallbox, protože Kona nabízí za příplatek i třífázovou nabíječku s výkonem 10,5 kW.
Jihokorejská automobilka zas a znovu ukázala, že technologie elektromobilů jim opravdu není cizí. Celkově jsem na voze našel jen několik málo chyb, které jsem ovšem schopen s klidným svědomím odpustit. Hyundai Kona Electric totiž nabízí tak velké množství benefitů, že všechny menší nedostatky se jeví jako naprosto titěrné v porovnání se schopnostmi auta. Ve světle představení nového Ioniq 5 ovšem vyvstává otázka, zda se za současné ceny Kona ještě vůbec vyplatí koupit. Pokud bude nový model startovat na ceně nejvyšší výbavy Kony, myslím si, že by se Hyundai měl opravdu zamyslet nad cenovou politikou.
Testovací týden utekl jako voda a já mohu konstatovat, že tentokrát jsem si test užil na maximum. Vyzkoušel jsem si snad všechny běžné scénáře, objevil spoustu zajímavých funkcí a zažil spoustu pohodlného cestování. Pokud bych si měl teď vybírat nové auto do své garáže, tak elektrická Kona bude určitě na mém seznamu. Ano, až tak dobrý vůz to je!
Co se nám líbí? | Co se nám nelíbí? |
přepracovaný design | dveře se hůř dovírají |
jízdní vlastnosti | vůz by si zasloužil pohon všech kol |
množství asistentů | |
dílenské zpracování |