Pozor na nabíjení z obyčejné zásuvky. Můžete ztratit až třetinu energie, kterou musíte zaplatit

  • Domácí nabíjení nemusí být vždy nejvýhodnější
  • Můžou za to ztráty energie při pomalém nabíjení
  • Kolik elektřiny tak „vyhodíte z okna“?
Nabíjení elektromobilu ze 400V zásuvky

Nabíjení elektromobilu ze 400V zásuvky | foto: Kia

Nabíjíte elektromobil doma? Pak zvolte správnou nabíječku i počet fází. Víte ale, že nabíjení z běžné zásuvky vás stojí nejen více času ale především peněz? Spotřebovaná energie totiž do baterie vozu nedorazí všechna. Tento způsob nabíjení může být překvapivě ztrátový. Pořízením wallboxu můžete značně ušetřit.

Při pomalém nabíjení vám „utíká“ spousta energie

Německý autoklub ADAC srovnal způsoby domácího nabíjení, kde proti sobě postavil klasickou zásuvku a nabíjecí wallbox. Rozdíly jsou znatelné a rozhodně hovoří ve prospěch příplatkového wallboxu. Nabíjení tímto způsobem dává mnohem větší smysl.

Měření jen potvrzuje, že střídavý proud navíc v kombinaci s obyčejnou zásuvkou může dosahovat až třetinové ztráty. Při dobíjení 21 kWh vám do vozu v extrémním případě “doteče” pouze 14 kWh. Ztráty energie při přenosu se dějí naprosto přirozeně. O další se postará měnič proudu na z AC na DC. A jelikož vůz samotný energii spotřebovává pro zachování potřebných funkcí, i zde lze další ztráty připočítat.

Nabíjení elektromobilu z wallboxu

Nabíjení elektromobilu z wallboxu | foto: BMW


Čtěte také: Ušetřete hned dvakrát! Poradíme, jak si zlevnit energii doma i na nabíjení elektromobilu


Obyčejná zásuvka je vhodná spíše pro nouzové situace

Největší ztráty při nabíjení zaznamenal Renault Zoe – z obyčejné zásuvky činila ztráta 24,2 %, z wallboxu pak 9,7 %. Například Tesla Model 3 ztratila 15,2 % z 230V zásuvky a jen 7,7 % u wallboxu. Vůbec nejlépe si vedl Fiat 500e se ztrátou 12,7 % z obyčejné zásuvky a 6,3 % z wallboxu.

Nabíjení domácím wallboxem dokáže takto obrovské ztráty částečně eliminovat. Počítá se u nich maximálně do 10 % pro nabíjení výkonem 11 kW. Vyšší nabíjecí výkon i lepší použitá kabeláž pro instalaci dokáže ztrátám také lépe odolávat. A s vyšším výkonem přichází i rychlejší nabíjení, tudíž jsou ztráty nižší i v kratším časovém horizontu.

Vše je ale třeba brát s rozvahou. Velmi rychlé nabíjení na veřejných stanicích je dražší, ale nabijí váš vůz rychleji. Při pohledu na ztráty se tak dají opět více minimalizovat. Pomalejší domácí nabíjení může být pohodlnější pro nabíjení přes noc, ale musíte počítat s většími ztrátami. U testovaných vozů se ztráty nabíjení ze zásuvky pohybovaly mezi 12 a 24 procenty, u rychlého wallboxu pak jen mezi 6 a 10 procenty.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Pozor na nabíjení z obyčejné zásuvky. Můžete ztratit až třetinu energie, kterou musíte zaplatit

  • Domácí nabíjení nemusí být vždy nejvýhodnější
  • Můžou za to ztráty energie při pomalém nabíjení
  • Kolik elektřiny tak „vyhodíte z okna“?
Nabíjení elektromobilu ze 400V zásuvky

Nabíjení elektromobilu ze 400V zásuvky | foto: Kia

Nabíjíte elektromobil doma? Pak zvolte správnou nabíječku i počet fází. Víte ale, že nabíjení z běžné zásuvky vás stojí nejen více času ale především peněz? Spotřebovaná energie totiž do baterie vozu nedorazí všechna. Tento způsob nabíjení může být překvapivě ztrátový. Pořízením wallboxu můžete značně ušetřit.

Při pomalém nabíjení vám „utíká“ spousta energie

Německý autoklub ADAC srovnal způsoby domácího nabíjení, kde proti sobě postavil klasickou zásuvku a nabíjecí wallbox. Rozdíly jsou znatelné a rozhodně hovoří ve prospěch příplatkového wallboxu. Nabíjení tímto způsobem dává mnohem větší smysl.

Měření jen potvrzuje, že střídavý proud navíc v kombinaci s obyčejnou zásuvkou může dosahovat až třetinové ztráty. Při dobíjení 21 kWh vám do vozu v extrémním případě “doteče” pouze 14 kWh. Ztráty energie při přenosu se dějí naprosto přirozeně. O další se postará měnič proudu na z AC na DC. A jelikož vůz samotný energii spotřebovává pro zachování potřebných funkcí, i zde lze další ztráty připočítat.

Nabíjení elektromobilu z wallboxu

Nabíjení elektromobilu z wallboxu | foto: BMW


Čtěte také: Ušetřete hned dvakrát! Poradíme, jak si zlevnit energii doma i na nabíjení elektromobilu


Obyčejná zásuvka je vhodná spíše pro nouzové situace

Největší ztráty při nabíjení zaznamenal Renault Zoe – z obyčejné zásuvky činila ztráta 24,2 %, z wallboxu pak 9,7 %. Například Tesla Model 3 ztratila 15,2 % z 230V zásuvky a jen 7,7 % u wallboxu. Vůbec nejlépe si vedl Fiat 500e se ztrátou 12,7 % z obyčejné zásuvky a 6,3 % z wallboxu.

Nabíjení domácím wallboxem dokáže takto obrovské ztráty částečně eliminovat. Počítá se u nich maximálně do 10 % pro nabíjení výkonem 11 kW. Vyšší nabíjecí výkon i lepší použitá kabeláž pro instalaci dokáže ztrátám také lépe odolávat. A s vyšším výkonem přichází i rychlejší nabíjení, tudíž jsou ztráty nižší i v kratším časovém horizontu.

Vše je ale třeba brát s rozvahou. Velmi rychlé nabíjení na veřejných stanicích je dražší, ale nabijí váš vůz rychleji. Při pohledu na ztráty se tak dají opět více minimalizovat. Pomalejší domácí nabíjení může být pohodlnější pro nabíjení přes noc, ale musíte počítat s většími ztrátami. U testovaných vozů se ztráty nabíjení ze zásuvky pohybovaly mezi 12 a 24 procenty, u rychlého wallboxu pak jen mezi 6 a 10 procenty.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."