Před dvěma lety se doslova roztrhl pytel s novými elektromobily, které začaly definovat budoucnost automobilového průmyslu. Výrobce aut je totiž konečně začínají stavět od podlahy jako auto na baterky, takže jde o tzv. čistokrevné elektromobily.
V tomto článku jsme vybrali 10 nejočekávanějších elektromobilů, které by měly dorazit na trh, či k zákazníkům v roce 2023. Podívejte se, jaká vlna nových elektroaut se chystá a jakým způsobem to opět posouvá laťku elektromobility.
Začít nemůžeme ničím jiným, než Cybertruckem. Elektrický pickup od Elona Muska je již nějaký ten pátek očekávaným elektromobilem, který má jak je pro Teslu zvykem poměrně dlouhé zpoždění s uvedením na trh. Ale v roce 2023 už bychom se opravdu měli dočkat.
Pickup od Muska se někomu hrozně líbí a jiným připadá naopak šíleně odporný. V každém případě jde o elektromobil, který si získal pozornost, jako za poslední roky málokterý automobil na světě. Má mít dojezd přes 800 km, zrychlení z 0 na 100 km/hod za 2,9 sekund, a nechybí možnost táhnout až 7 tun.
Velmi očekávaným je také první ryze elektrický model od Lexusu. Japonská, prémiová značka už sice přišla s prvním elektromobilem v podobě Lexusu UX 300e, nicméně až nový model Lexus RZ 450e bude od základů postavený jako elektromobil na elektrické platformě e-TNGA.
Prémiový sourozenec modelů Toyota bZ4x a Subaru Solterra má vyšší výkon (308 koní) a především pak luxusnější design exteriéru, ale také interiéru. Jinak například dojezd 362 kilometrů se o moc neliší od zmíněných modelů. A samozřejmě, Lexus je jako vždy plný technických vychytávek, které zajišťují tu nejvyšší možnou bezpečnost.
Jihokorejská automobilka jede na vlně futuristických, elektrických aut. Nový sedan Hyundai Ioniq 6 navazuje na veleúspěšný SUV model Ioniq 5 a přináší stejnou techniku ve sportovnějším provedení. Tedy záleží, jakou verzi vozu si vyberete.
Základní varianta s 53kWh baterií vyjde na nejméně 1 159 990 Kč, vyšší verze se 77kWh baterií stojí 1 339 990 Kč a více. V obou případech jde o jedno z nejefektivnějších elektrických aut na světě, přičemž může se pochlubit dojezdem až 610 kilometrů dle WLTP.
V roce 2021 byl v Las Vegas představený koncept vozu, který má přijít v sériové podobě v roce 2023. Řeč je o dalším jihokorejském elektromobilu, tentokrát prémiovější, sesterské značky od Hyundai, tedy Kia.
Kia EV9 by údajně měla mít dojezd kolem 540 kilometrů a možnost rychlého dobíjení, kdy z 10 na 80 % stačí jen zhruba 20 až 30 minut. Tento prostorný elektromobil má navzdory své velikosti dosáhnout zrychlení z 0 na 100 km/h během pouhých pěti sekund. Na podrobné představení si však ještě musíme počkat.
Další koncept pochází od koncernové značky Audi. Ta v roce 2021 představila na výstavě v Šanghaji chystané Audi A6 e-tron, které je postavené na 800V platformě PPE. Sériově vyráběná verze dorazí v roce 2023 a těšit se můžeme na brutální výkon až 350 kW s točivým momentem 800 Nm, či na dlouhý dojezd až 700 kilometrů díky 100kWh baterii.
Vůz zvládá i ultrarychlé nabíjení s výkonem až 270 kW, kdy s takovou rychlostí dobijete za 10 minut až 300 kilometrů dojezdu. Čistokrevné Audi A6 e-tron je naprostou špičkou a odpovídat tomu nejspíše bude také cena. Tu však zatím neznáme.
Velice očekávaným modelem v příštím roce je také BMW i7, které dorazí nejen jako elektromobil, ale i plug-in hybrid a dokonce i ve verzi pouze se spalovacím motorem. Takže mnichovská značka nevsází vše na jednu kartu, ale hraje na notu různým zákazníkům.
BMW i7 xDrive60 vyjde na nejméně 3 552 900 Kč, na oplátku ale dostanete neskutečnou porci luxusu. Těšit se můžete na dvojici elektromotorů s celkovým výkonem až 400 kW (536 koní), maximální rychlost 240 km/h, či dojezd okolo 480 kilometrů na jedno nabití.
Výrobci elektromobilů dost často volí SUV konstrukci a prémiovější provedení, ve kterém se cenově lépe schová drahá baterie. Výjimkou není ani Polestar, který v roce 2023 přijde na trh s modelem Polestar 3 za více než 2 miliony korun.
V základu máte k dispozici dvojici elektromotorů s výkonem 489 koní a točivým momentem 840 Nm. Z nuly na sto zrychlí za 4,9 sekundy. Za příplatek zhruba 150 tisíc korun si můžete do vozu nechat přidat Performance paket, který navýší výkon na 517 koní a točivý moment na 910 Nm. Na stovku se dostane o tři desetiny vteřiny rychleji.
Polestar 3 se spoléhá na baterii s kapacitou 111 kWh, se kterou by měl být dojezd zhruba 482 kilometrů na jedno nabití. Rychlé nabíjení je možné výkonem až 250 kW. Z 10 na 80 % kapacity baterie tak stačí jen 30 minut na nabíječce.
A teď jeden koncept elektromobilu, o kterém toho zatím příliš nevíme. Jeep Wrangler Magneto 2.0 by měl nadchnout nejen jízdou v terénu, ale také svým brutálním výkonem. Na rovince má být schopný zrychlit z nuly na sto za pouhé dvě sekundy.
Ze specifikací známe jen něco málo kolem právě pohonného ústrojí. Elektrický motor s axiálním tokem, montovaný na přední nápravě, poskytuje 625 koňských sil a špičkově dodává až 1 151 Nm točivého momentu. Baterie má kapacitu 70 kWh, ovšem dojezd je zatím jednou velkou neznámou.
Startup Faraday Future sliboval velké věci, ale sám se přesvědčil o tom, že není jednoduché uvést produkt na trh. Sériově vyráběný model Faraday Future FF91 by snad měl dorazit v roce 2023 a pokud se tak stane, půjde o velkého rivala třeba i pro Teslu.
Specifikace elektromobilu jsou opravdu parádní, ať už jde o výkon přes 1 000 koní (3 elektromotory), zrychlení z 0 na 100 km/h za pouhých 2,4 sekundy, nebo dojezd zhruba 480 kilometrů na jedno nabití. A vše má podtrhovat maximální luxus v interiéru pro všechny cestující.
Jedním trochu již pozapomenutým, avšak stále žijícím a slibovaným je elektromobil Fisker Ocean. Ten má dorazit na trh v roce 2023 a v přepočtu za více než milion korun nabídnout například povedený interiér s otočným 17″ dotykovým displejem, vysoký výkon, či dojezd 440 km dle normy WLTP (u verze Ocean Extreme až 630 kilometrů).
Souhlasíte s naším, redakčním výběrem elektromobilů, které budou coby novinky v příštím roce nejzajímavější? Nebo byste výběr rozšířili o další kousky? Podělte se s ostatními v naší diskuzi pod článkem.
Před dvěma lety se doslova roztrhl pytel s novými elektromobily, které začaly definovat budoucnost automobilového průmyslu. Výrobce aut je totiž konečně začínají stavět od podlahy jako auto na baterky, takže jde o tzv. čistokrevné elektromobily.
V tomto článku jsme vybrali 10 nejočekávanějších elektromobilů, které by měly dorazit na trh, či k zákazníkům v roce 2023. Podívejte se, jaká vlna nových elektroaut se chystá a jakým způsobem to opět posouvá laťku elektromobility.
Začít nemůžeme ničím jiným, než Cybertruckem. Elektrický pickup od Elona Muska je již nějaký ten pátek očekávaným elektromobilem, který má jak je pro Teslu zvykem poměrně dlouhé zpoždění s uvedením na trh. Ale v roce 2023 už bychom se opravdu měli dočkat.
Pickup od Muska se někomu hrozně líbí a jiným připadá naopak šíleně odporný. V každém případě jde o elektromobil, který si získal pozornost, jako za poslední roky málokterý automobil na světě. Má mít dojezd přes 800 km, zrychlení z 0 na 100 km/hod za 2,9 sekund, a nechybí možnost táhnout až 7 tun.
Velmi očekávaným je také první ryze elektrický model od Lexusu. Japonská, prémiová značka už sice přišla s prvním elektromobilem v podobě Lexusu UX 300e, nicméně až nový model Lexus RZ 450e bude od základů postavený jako elektromobil na elektrické platformě e-TNGA.
Prémiový sourozenec modelů Toyota bZ4x a Subaru Solterra má vyšší výkon (308 koní) a především pak luxusnější design exteriéru, ale také interiéru. Jinak například dojezd 362 kilometrů se o moc neliší od zmíněných modelů. A samozřejmě, Lexus je jako vždy plný technických vychytávek, které zajišťují tu nejvyšší možnou bezpečnost.
Jihokorejská automobilka jede na vlně futuristických, elektrických aut. Nový sedan Hyundai Ioniq 6 navazuje na veleúspěšný SUV model Ioniq 5 a přináší stejnou techniku ve sportovnějším provedení. Tedy záleží, jakou verzi vozu si vyberete.
Základní varianta s 53kWh baterií vyjde na nejméně 1 159 990 Kč, vyšší verze se 77kWh baterií stojí 1 339 990 Kč a více. V obou případech jde o jedno z nejefektivnějších elektrických aut na světě, přičemž může se pochlubit dojezdem až 610 kilometrů dle WLTP.
V roce 2021 byl v Las Vegas představený koncept vozu, který má přijít v sériové podobě v roce 2023. Řeč je o dalším jihokorejském elektromobilu, tentokrát prémiovější, sesterské značky od Hyundai, tedy Kia.
Kia EV9 by údajně měla mít dojezd kolem 540 kilometrů a možnost rychlého dobíjení, kdy z 10 na 80 % stačí jen zhruba 20 až 30 minut. Tento prostorný elektromobil má navzdory své velikosti dosáhnout zrychlení z 0 na 100 km/h během pouhých pěti sekund. Na podrobné představení si však ještě musíme počkat.
Další koncept pochází od koncernové značky Audi. Ta v roce 2021 představila na výstavě v Šanghaji chystané Audi A6 e-tron, které je postavené na 800V platformě PPE. Sériově vyráběná verze dorazí v roce 2023 a těšit se můžeme na brutální výkon až 350 kW s točivým momentem 800 Nm, či na dlouhý dojezd až 700 kilometrů díky 100kWh baterii.
Vůz zvládá i ultrarychlé nabíjení s výkonem až 270 kW, kdy s takovou rychlostí dobijete za 10 minut až 300 kilometrů dojezdu. Čistokrevné Audi A6 e-tron je naprostou špičkou a odpovídat tomu nejspíše bude také cena. Tu však zatím neznáme.
Velice očekávaným modelem v příštím roce je také BMW i7, které dorazí nejen jako elektromobil, ale i plug-in hybrid a dokonce i ve verzi pouze se spalovacím motorem. Takže mnichovská značka nevsází vše na jednu kartu, ale hraje na notu různým zákazníkům.
BMW i7 xDrive60 vyjde na nejméně 3 552 900 Kč, na oplátku ale dostanete neskutečnou porci luxusu. Těšit se můžete na dvojici elektromotorů s celkovým výkonem až 400 kW (536 koní), maximální rychlost 240 km/h, či dojezd okolo 480 kilometrů na jedno nabití.
Výrobci elektromobilů dost často volí SUV konstrukci a prémiovější provedení, ve kterém se cenově lépe schová drahá baterie. Výjimkou není ani Polestar, který v roce 2023 přijde na trh s modelem Polestar 3 za více než 2 miliony korun.
V základu máte k dispozici dvojici elektromotorů s výkonem 489 koní a točivým momentem 840 Nm. Z nuly na sto zrychlí za 4,9 sekundy. Za příplatek zhruba 150 tisíc korun si můžete do vozu nechat přidat Performance paket, který navýší výkon na 517 koní a točivý moment na 910 Nm. Na stovku se dostane o tři desetiny vteřiny rychleji.
Polestar 3 se spoléhá na baterii s kapacitou 111 kWh, se kterou by měl být dojezd zhruba 482 kilometrů na jedno nabití. Rychlé nabíjení je možné výkonem až 250 kW. Z 10 na 80 % kapacity baterie tak stačí jen 30 minut na nabíječce.
A teď jeden koncept elektromobilu, o kterém toho zatím příliš nevíme. Jeep Wrangler Magneto 2.0 by měl nadchnout nejen jízdou v terénu, ale také svým brutálním výkonem. Na rovince má být schopný zrychlit z nuly na sto za pouhé dvě sekundy.
Ze specifikací známe jen něco málo kolem právě pohonného ústrojí. Elektrický motor s axiálním tokem, montovaný na přední nápravě, poskytuje 625 koňských sil a špičkově dodává až 1 151 Nm točivého momentu. Baterie má kapacitu 70 kWh, ovšem dojezd je zatím jednou velkou neznámou.
Startup Faraday Future sliboval velké věci, ale sám se přesvědčil o tom, že není jednoduché uvést produkt na trh. Sériově vyráběný model Faraday Future FF91 by snad měl dorazit v roce 2023 a pokud se tak stane, půjde o velkého rivala třeba i pro Teslu.
Specifikace elektromobilu jsou opravdu parádní, ať už jde o výkon přes 1 000 koní (3 elektromotory), zrychlení z 0 na 100 km/h za pouhých 2,4 sekundy, nebo dojezd zhruba 480 kilometrů na jedno nabití. A vše má podtrhovat maximální luxus v interiéru pro všechny cestující.
Jedním trochu již pozapomenutým, avšak stále žijícím a slibovaným je elektromobil Fisker Ocean. Ten má dorazit na trh v roce 2023 a v přepočtu za více než milion korun nabídnout například povedený interiér s otočným 17″ dotykovým displejem, vysoký výkon, či dojezd 440 km dle normy WLTP (u verze Ocean Extreme až 630 kilometrů).
Souhlasíte s naším, redakčním výběrem elektromobilů, které budou coby novinky v příštím roce nejzajímavější? Nebo byste výběr rozšířili o další kousky? Podělte se s ostatními v naší diskuzi pod článkem.