Volkswagen letos zřejmě nestihne splnit emisní limity. Starost si s tím ale nedělá
- VW už se začíná smiřovat s tím, že v EU zaplatí stovky milionů eur na pokutě
- V letošním roce je limit 95 g CO2 na km
- Důvodem jsou zpoždění a komplikace kolem koncernových elektroaut

„V současné době nemůžeme potvrdit, že se nám letos limity povede splnit. Bude to ještě velký boj,“ řekl před investory šéf prodeje Volkswagen Group, Christian Dahlheim. Že to bude přinejlepším hodně těsné, prozradil v rozhovoru pro Financial Times šéf celého koncernu, Herbert Diess. Podle něj bude na konci roku chybět asi jeden gram.
V Evropě je od letošního roku po všech automobilkách požadováno mít maximálně 95 gramů CO2 na kilometr, tedy jde o výslednou hodnotu po složitějších kalkulacích, kde se zprůměrují čísla v celé flotile a započte se i například hmotnost vozů či zvýhodnění bezemisních či nízkoemisních elektrických aut do zásuvky.
Volkswagen to může stát stovky milionů eur
Co se stane při překročení uvedeného limitu? To už mají ve Volkswagenu dobře spočítané, protože Frank Witter, který je členem představenstva zodpovědný za finance, již potvrdil, že společnost si raději připravila stranou několik set milionů eur. Tedy zřejmě aby pak měla na zaplacení pokuty. Platí se 95 eur za každý gram navíc a ještě krát počet aut, takže v případě Volkswagenu by to mohlo dělat na základě loňských prodejů aut něco přes 350 milionů eur, tj. téměř 10 miliard korun.
„Pokud hranici těsně nesplníme, nebude to dobrá zpráva, ale zároveň to nebude ani tragédie,“ dodal Witter, který také upozorňuje, že cílem je splnit limity v horizontu příštích 10 let, kdy se budou pravidla ještě zpřísňovat. Tam by totiž jinak Volkswagen zaplatil mnohem tučnější pokuty, které by už mohly značně ovlivnit přežití firmy. Důležité je přitom počítat s celým koncernem, tedy včetně např. mladoboleslavské značky Škoda Auto.
Proč si to Volkswagen nepohlídal?
Důvodem, proč koncern Volkswagen Group honí emisní čísla na poslední chvíli, je zřejmě především zpoždění elektromobilu Volkswagen ID.3 (test), způsobené softwarovými problémy, dále zpoždění nové generace Golfu i Octavie, taktéž kvůli nedotaženému a chybnému softwaru, či několikaměsíční zpoždění prvního čistokrevného elektromobilu Škoda Enyaq iV, který to už na trh v letošním roce nestihne, navzdory původním plánům.

Kromě Volkswagenu to vypadá, že se pokutám nevyhnou ani automobilky Ford či Jaguar Land Rover. Například koncern FCA či Honda se ale spojily s Teslou, které za využití jejích nulových emisních čísel ve společné flotile zaplatí méně, než by zaplatily na pokutách EU. Renault by teoreticky mohl Volkswagenu odprodat své nevyužité emisní povolenky, protože se mu v Evropě s elektromobily nadmíru dobře daří, ovšem z hlediska hospodářské soutěže by to nemuselo projít, vždyť Volkswagen je na Starém kontinentu jednička a Renault trojka.
Koncern Volkswagen včetně mladoboleslavské Škody Auto, či značek jako je Audi, Porsche, či Bentley, tedy bude mít v závěru letošního roku co dělat, aby ještě zvládl splnit zpřízněné emisní limity CO2 v EU co nejvíce snížit a nemusel tak platit příliš velkou pokutu. Ono totiž nejde jen o peníze, ale automobilce by to jistě nepomohlo ani z pohledu vnímání značky zákazníky. Nebo by pomohlo to všechno hodit na koronavirus?
Autor článku

Odjakživa fandím pokroku technologií, nejen ve světě mobilních zařízení a automobilů. Bez chytrých a užitečných inovací je život jako bez vína, žen, nebo vy víte čeho.
Odjakživa fandím pokroku technologií, nejen ve světě mobilních zařízení a automobilů. Bez chytrých a užitečných inovací je život jako bez vína, žen, nebo vy víte čeho.