Test Volkswagen ID.3 (2020) – Elektromobilová revoluce nebo nesplněné sliby?

Luboš Srb
  • Jako jedni z prvních v České republice jsme podrobně otestovali nejočekávanější elektromobil letošního roku
  • Koncern sliboval, že půjde o přelomový, čistokrevný elektromobil
  • No a výsledek? Volkswagen ID.3 jezdí skvěle, jenže daleko za očekáváním zůstává nedodělaný software
Volkswagen ID.3 test, zepředu
Volkswagen ID.3 test, zepředu

Plně elektrické auto postavené od samotných základů jako čistokrevný elektromobil se všemi možnými výhodami, které tento typ vozu přináší. Maximální využívání softwarových technologií pro vytvoření co nejinteligentnějšího automobilu, jaký se bude prodávat ve velkém a půjde vstříc lepší budoucnosti pro celý svět. Ale také cenově dostupnější než elektromobily Tesla. Taková byla představa a sliby od německého koncernu Volkswagen Group, když před více než rokem oficiálně přišel se svým sériově vyráběným ID.3.

Videotest

Software největší slabinou

Nevím, jestli to bylo jen příliš velké haló, které Volkswagen kolem svého dlouho očekávaného a několikrát zpožděného elektromobilu vytvořil, nebo snad něco jiného. Ale nový ID.3 na mě v tuto chvíli působí stále spíše jako nedodělek, než hotový produkt, který má v Evropě odstartovat elektromobilovou revoluci ve velkém. Přitom Volkswagen na to šel celkem dobře – vyvinul si vlastní platformu MEB pro elektromobily, design vozu přizpůsobil modernímu a řekněme i aerodynamickému pojetí, zcela nový je také interiér včetně softwaru a všech těch možností online konektivity. Jenže porodní bolesti se ID.3 nevyhnuly.

Volkswagen ID.3 test, zezadu
Volkswagen ID.3 test, zezadu

Už v létě jsme se dozvěděli, že Volkswagen kvůli softwaru dává padáka šéfovi, který je za to zodpovedný. A zákazníci se dozvěděli, že některé softwarové funkce nebudou k dispozici dříve, než v roce 2021. V prvním čtvrtletí příštího roku budou muset majitelé s ID.3 zamířit ke svému dealerovi, aby jim do vozu nahrál první aktualizaci softwaru, která umožní následné OTA aktualizace jako u Tesly. Do té doby je systém v autech jen zakonzervovaný a neumožňuje změny.

Než se tak stane, v infotainmentu je nefunkčních hned několik funkcí, například vyhledávání nabíjecích stanic, chybí funkce Android Auto/Apple CarPlay pro propojení auta s mobilním telefonem, či Head-up displej a bezdrátové nabíjení telefonů ve středovém tunelu. Problémy jsou také s mobilní aplikací pro dálkové ovládání ID.3 přes smartphone. A u Tesly by se Volkswagen mohl učit už jen z pohledu funkčnosti samotného softwaru, vždyť jen v případě samotného načítání infotainmentu si musíte u německého auta počkat někdy i dlouhé minuty, zatímco u americké firmy je to prakticky okamžitě po usednutí za volant. Doufejme, že se Volkswagen chytí za nos a tyhle nedostatky co nejdříve odstraní.

Krásný design, moderní interiér

Vypadá pěkně na fotkách i naživo. Volkswagen ID.3 se za mě vzhledově povedl a jeho popularitě může přispět i v Evropě nejoblíbenější hatchbackový typ vozu nebo to, že zbytečně nebudí takovou pozornost, jako některé dražší elektromobily. To nejdůležitější však zvenku nepoznáte – baterie jsou ukryté v podlaze mezi nápravami, což jednak dává prostor k čistokrevnému pojetí elektromobilu, tak také zlepšuje jízdní vlastnosti. Poháněná jsou zadní kola, což taktéž vede k řekl bych větší zábavnosti a radosti z jízdy. Prostoru uvnitř vozu jsem ovšem čekal více. Zavazadlový prostor má sice 385 litrů, tedy o pět litrů více než u sesterského Golfu, jenže pro čistokrevné elektromobily typický přední kufr chybí a v kabině je místa spíše jen tak akorát, než že by šlo o nějaký prostornější vůz ve své třídě.

Volkswagen ID.3 test, ze strany
Volkswagen ID.3 test, ze strany

Po usednutí za volant vás možná překvapí, že stejně jako u Tesly vůbec nemusíte používat nějaké startovací tlačítko, ale stačí jen na voliči převodovky umístěné taktéž jako v případě Tesly Modelu 3 (test) či BMW i3 (test) zvolit směr jízdy vpřed a sešlápnout pedál akcelerace. Jak jednoduché a pohodlné. Snad i Volkswagen půjde příkladem pro ostatní automobilky a jejich elektromobily. Vždyť se tím vše zjednoduší a ušetří se místo na středovém panelu, který u ID.3 slouží prakticky jako odkládací místo. Navíc volič za volantem je kdykoliv krásně po ruce a třeba při parkování je k nezaplacení. Ale musíte sami vyzkoušet, abyste pochopili, že to je opravdu příjemné a chytré vylepšení.

Volkswagen ID.3 test, interiér
Volkswagen ID.3 test, interiér

Interiér je celkově hodně minimalistický a snaží se působit moderně v době digitální éry 21. století. Třeba infotainment a klimatizace se přesunuly kompletně jen do dotykové 10palcové obrazovky. Na klasická tlačítka aby člověk pomalu zapomněl, na volantu jsou dokonce jen jakási senzorová tlačítka s haptikou. To vše má samozřejmě své výhody i nevýhody. Nějakou dobu mi trvalo, než jsem si oproti podle mě skvělého infotainmentu u předchozích Volkswagenů zvykl na to, co kde najdu a jak budu ovládat co nejrychleji a nejlépe poslepu. Je to hodně o zvyku, ale stále se nemůžu ubránit dojmu, že mít pod dotykovým tabletem k dispozici alespoň ovládání klimatizace, je lepším řešením. Tedy dokud nebude vše fungovat pouze přes hlasové pokyny, které jsou mimochodem u ID.3 ve výbavě i v češtině, jenže stále s dost špatnou funkčností. Ne vždy asistentka rozumí, co přesně chcete, třeba v případě zadávání adresy do navigace. Dotyková obrazovka se nicméně ovládá celkem jednoduše, koneckonců jako staré iPhony s domovským tlačítkem pro přechod na domovskou obrazovku a jednoduchým menu či plochami s widgety, na které si můžete umístit některé aplikace, třeba navigaci, hudbu apod.

Volkswagen ID.3 test, infotainment
Volkswagen ID.3 test, infotainment

Jedním z možných důvodů, proč se vydal Volkswagen takovým směrem, může být potřeba něco málo ušetřit, aby byl elektromobil s větší baterií alespoň o něco cenově dostupnějším. Ono i za volantem si všimnete, že má ID.3 pouze malý displej, na kterém se objevují pouze ty nejzákladnější informace a třeba navigaci sem nedostanete. A zřejmě i proto je za příplatek již zmiňovaný Head-up displej, který vám může promítat například aktuální rychlost či pokyny z navigace přímo na čelní sklo. Že se zde šetřilo, potvrzuje třeba i ovládání okének, kdy mezi předními a zadními musíte přepínat přes dotykovou plošku, takže se opět ušetřilo pár tlačítek. Jenže kde se šetřilo nejvíce, je palubní deska, která je vyvedena z lacinějšího plastu, který se velmi snadno ušpiní a ochotně zachycuje stopy, třeba jen když po povrchu přejedete kloubem prstu. Řešením může být zvolit světlý interiér s bílou palubní deskou, který navíc působí o poznání hodnotněji, i když nemusí být o moc praktičtější. Osobně mi nevyhovovaly ani sedačky, které byly až příliš měkké a ne zcela dobře tvarované. Místa jsem měl ale celkem dost, koneckonců se svou výškou 173 centimetry asi jako v každém testovaném autě.

Volkswagen ID.3 test, kufr, zavazadlový prostor
Volkswagen ID.3 test, kufr, zavazadlový prostor

Jezdí skvěle

Volkswagen je klasický výrobce aut, který si na své poměry troufl na poměrně odvázaný elektromobil. S pohonem zadních kol a výkonem 150 kW/310 Nm zvládne zrychlit z nuly na stovku během 7,3 sekund, na padesátku ve městě je to prakticky v mžiku. ID.3 ve sportovním režimu působí jako menší Tesla a je v zatáčkách poměrně dost stabilní a velmi zábavné. Nechybí ani umělý zvuk motoru do rychlosti 30 km/h, z důvodu ochrany chodců či cyklistů, který také může trochu přidávat na zážitku ze zrychlení. Odezva pedálu akcelerace je u Volkswagenu téměř okamžitá, což se často v případě tradičních automobilek neděje a je to škoda. Po přepnutí do režimu komfort už ale elektrický Volkswagen tak ochotně nezrychluje, skoro se mi chce říct, že pak elektromobil jezdí trochu jako konvenční spalovací auto. Ale i taková jízda má přednosti, protože je o něco klidnější. Navíc oceníte, jak dobře je odhlučněný interiér. V režimech je samozřejmě také na výběr eko režim, který omezuje a zpožďuje výkon, takže auto pak působí línějším dojmem, což může vést k nižší spotřebě a delšímu dojezdu. A také individuální režim, ve kterém si můžete s nastavením trochu pohrát.

Volkswagen ID.3 test, zepředu
Volkswagen ID.3 test, zepředu

Jezdit můžete v jedné ze dvou úrovní rekuperace. Klasicky v režimu D, kdy Volkswagen ID.3 spíše plachtí než brzdí po sundání nohy z pedálu akcelerace, ale řídí se i kamerami a dokáže intenzitu upravovat například dle vozidel jedoucích před vámi. Sešlápnutím brzdového pedálu můžete kdykoliv samozřejmě brzdit nejprve rekuperací, takže získáváte energii zpátky do baterie, a přesné hodnoty můžete navíc krásně sledovat na displeji s infotainmentem v aplikaci s vozidlem a spotřebou. Orientačně pak využívání akcelerace a rekuperace vidíte na malém displeji za volantem. V režimu B, které je obecně lepší ve městě, pak elektromobil od Volkswagenu zvyšuje rekuperaci a brzdí ochotněji. Nicméně podle mých zkušeností je intenzita stále poměrně slabá na to, abyste ve městě jezdili pouze s jedním pedálem, jako umí Tesla. Bez používání brzdového pedálu se tak nejspíše neobejdete. Ale třeba by i tohle dokázal Volkswagen někdy v budoucnu softwarově změnit a vylepšit.

Volkswagen ID.3 test, přední kapota
Volkswagen ID.3 test, přední kapota

Pokud jde o spotřebu a dojezd, měl jsem bohužel testovací týden, ve kterém byly podmínky pro provoz elektromobilu spíše nepříznivé, takže nemusí být tak úplně vypovídající. Ale jelikož jsem nejezdil pouze s jedním ID.3, ale vyzkoušel jsem již v září v příznivějších ještě spíše letních podmínkách další do Česka dovezené kusy, tak vím, že bych mohl dosáhnout lepších výsledků. V případě celkem 300 km trasy z Prahy do Českých Budějovic přes Tábor po dálnici a zpátky do Prahy s udržováním 22 stupňů v kabině a dodržování rychlostních limitů jsem měl spotřebu kolem 25 kWh/100 km, což dělá dojezd nějakých ani ne 250 km s jízdou převážně po dálnici. Při nižších rychlostech po dálnici od nějakých 100 do 110 km/h spotřeba padala ke 20 kWh/100 km. Ve městě jsem pak dosahoval kolem 15 kWh/100 km. V lepších podmínkách ve městě, kdy jsem nemusel topit a jezdil jsem opravdu na spotřebu, klesala hodnota k hranici 10 kWh/100 km. Na dálnici pod 20 kWh/100 km, ale ne nijak výrazně.

Dojezd by měl být dle výrobce u testované verze s 58kWh baterií nějakých 426 km na jedno nabití. Což jsem nebyl schopný dosáhnout ani v případě předvídané, poklidné a celkově maximálně úsporné jízdy. Dojezd se dle mých čísel pohyboval od nějakých 250 do 350 km. Na potřebu dobíjet mě ID.3 upozornilo při poklesu kapacity baterie na 20 %, v mém případě to dělalo ještě nějakých 70 km dojezdu. Vyzkoušel jsem nabíjení na v Česku nejběžnější 50kW rychlonabíječce, kde jsem z 50 na 90 % nabíjel téměř hodinu a zbývajících 10 % již vzhledem ke klesajícímu výkonu nemělo smysl. Nabíjení na 100kW rychlonabíječce, tedy s maximálním autem podporovaným výkonem, by to bylo o něco rychlejší.

Na domácím wallboxu jsem nabíjel díky 11kW palubní nabíječce něco přes 6 hodin, takové nabíjení je tedy praktické přes noc. I když, pak si možná necháte ujít pěknou světelnou show od ID.Light, které na palubní desce rozsvítí barevný pruh na znak toho, že probíhá nabíjení. Důležité je také zmínit, že Volkswagen ID.3 má baterie chlazené vodou a o co nejmenší vliv na zvýšení spotřeby a snížení dojezd se stará tepelné čerpadlo.

Volkswagen ID.3 test
Volkswagen ID.3 test

Bezpečnostní funkce

Volkswagen ID.3 je samozřejmě vybaven celou řadou asistenčních bezpečnostních funkcí, například asistentem pro držení vozu v jízdním pruhu, asistentem nouzového brzdění s upozorněním na hrozící srážku (dokonce se jako výstraha červeně rozsvítí celý barevný pás na palubní desce), či adaptivní tempomat. To vše funguje v běžném provozu, řekl bych, skvěle. Nicméně třeba rozpoznávání dopravních značek je funkce, kterou bych raději vypnul, protože když vám auto na dálnici zničehonic v případě zapnutého tempomatu sníží rychlost ze 130 na 60 km/h, je to nejen nepříjemné, ale i velmi nebezpečné. Někdy to naopak zafungovalo (nebo spíše nezafungovalo) přesně opačně a ve městě chtělo ID.3 zrychlit na 130 km/h. Neskutečné. Takže i zde nezbývá než doufat, že s tím inženýři něco udělají a v příštím roce třeba po vzoru Tesly přijdou s nějakou softwarovou aktualizací.

Volkswagen ID.3 test, palubní displej
Volkswagen ID.3 test, palubní displej

Závěr

Abych zůstal nohama na zemi, nové ID.3 od Volkswagenu je v mnoha směrech sice pokrokový elektromobil, který jde správným směrem, ale je ještě daleko od cíle. Především kvůli nedotaženému a nedokončenému softwaru, který vůz za mě prozatím bohužel znevýhodňuje oproti konkurenci. Zatím se tedy ta slibovaná revoluce s úžasným elektrickým a inteligentním autem nekoná. Je to taková menší a cenově dostupnější Tesla, u které někteří pořád tvrdí, že má chyby a je to takový beta produkt. V případě Volkswagenu by to tedy byl spíše alfa produkt, tedy ještě ranější fáze vývoje produktu. Za více než milion ale asi nechcete vůz, který po softwarové stránce spíše nefunguje než funguje.

Volkswagen ID.3 test, zepředu
Volkswagen ID.3 test, zepředu

Z tohoto pohledu se jeví jako lepší možnost připlatit za Teslu Model 3 (test) nebo naopak ušetřit a pořídit Renault Zoe (test). Přitom jízdní vlastnosti, spotřeba, dojezd, i nabíjení jsou disciplíny, které první čistokrevný elektromobil od Volkswagenu zvládl na jedničku, takže je opravdu škoda, že už to koncern nedotáhl až do konce. Jediné štěstí pro německou automobilku je, že problematický je software a ten se dá opravit s pomocí aktualizací, takže ještě není vše ztraceno.

Co se nám líbí?Co se nám nelíbí?
Plus krásný designMinus nedodělaný softwarové
Plus moderní interiérMinus ovládání infotainmentu
Plus dojezd cca 350 kmMinus slabá rekuperace
Plus rychlé nabíjení
Plus bezpečnostní asistenti
Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Luboš Srb - Šéfredaktor

Technologie mě fascinují natolik, že jsem založil weby Mobilizujeme.cz, Elektrickevozy.cz a Inteligentnisvet.cz. Rád píši o všem, co má přínos pro čtenáře. Již od roku 2007, skrze více než 8 000 článků. Používám produkty od Applu a Tesly.


Komentáře


Nejnovější články