Když v březnu 2014 zabzučelo v garáži redakce německého deníku Auto Bild zcela nové BMW i3, mnoho novinářů bylo skeptických. Vydat víc než 46 tisíc eur (1 143 000 korun) za experiment? Ujede vůbec tohle auto 100 tisíc kilometrů? Nemohli jste si za takovou částku pořídit “skutečné” auto? Samozřejmě, že mohli. Ale v roce 2014 znamená každodenní život s elektromobilem neustálé dobrodružství. Chceme to prostě zkusit! Mysleli si své naši němečtí kolegové.
Vzpomeňme si na tehdejší dobu. I v Německu byly veřejné dobíjecí stanice ještě raritou a k využití několika nabíjecích míst jste potřebovali velkou hrst různých čipů nebo nabíjecích karet od nejrůznějších poskytovatelů elektřiny. Redakční BMW i3 se obvykle nabíjelo vlastním wallboxem v garážovém stání a jistotu 100% dojezdu poskytoval “REX”, prodlužovač dojezdu, který byl součástí výbavy.
Jedná se o dvouválcový motor o výkonu 34 k, který ve chvíli, kdy jsou baterie vyčerpány, vyrábí pomocí generátoru elektřinu pro elektromotor. I když se jedná o jasnou jistotu dojezdu, přesto novináři s nelibostí přijali řvoucí zvuk motoru, který vozu budoucnosti ubíral na přitažlivosti.
Čtěte také: Oblíbený a ikonický elektromobil BMW i3 končí, v létě vyrobí poslední kus
Každopádně u elektromobilu je tématem číslo jedna dojezd. Výkon a zrychlení jsou senzační. Obsluha? Netradiční, ale snadno zvládnutelná. Jízdní vlastnosti? Vůz je citlivý na boční vítr, od podvozku se občas ozývá drnčení, řízení je až moc citlivé, ale celkový dojem je pozitivní.
To všechno jsou důležité body, ale přesto se oklikou vracíme k dojezdu, který byl prověřován řadou testů. Například cestou z Hamburku do měřicího úseku v Bremerhavenu. Na dálnici (181 km) zapomeňte! BMW i3 zvládá 133km trasu po státních silnicích v režimu Eco Pro+ při 9 °C venkovní teploty elektricky za 2 hodiny.
Při speciálním testu spotřeby na testovací trase vyždímalo BMW ze svých baterií energii pro ujetí maximálního dojezdu 167 kilometrů. A to v létě, při 30 °C. Nyní, po 100 tisících kilometrech a při chladných 7 °C, se musí do jízdy zapojit REX po pouhých 107 elektrických kilometrech. To už je důvod ke kontrole stavu baterií.
Výsledek po jedné noci na testeru říká, že baterie i3 mají 82 % zbývající kapacity. Asi je to přijatelná hodnota, ale s degradací je třeba počítat. BMW slibuje bezplatné odstranění závad u baterií pro prvních 100 tisíc kilometrů nebo maximálně po dobu 8 let. Redakčního BMW se už záruka netýká.
Čtěte také: BMW i3 oslavilo významný milník, 200 000 vyrobených vozů!
Ale cesty vždycky neprobíhaly podle ideálního scénáře. Například když redakce v únoru 2015 přišla s kuriózním plánem, vydat se na dálkovou cestu do Gruzie. Cesta probíhala z větší části díky prodlužovači dojezdu. To ale bylo naprosto nevhodné. Po 118 (!) zastávkách na tankování (objem nádrže je pouhých 9 litrů) shořely na zpáteční cestě v Bulharsku zapalovací cívky a cesta tím skončila.
Nějaké další vady? Po 55 012 kilometrech se autu přestal vypínat ventilátor. Řešením byla záruční výměna motoru ventilátoru. Po 69 474 kilometrech bylo možné otevřít dvířka palivové nádrže jen pomocí nouzového odblokování. Důvodem bylo vadné tlakové čidlo, které hlídá “provozuschopnost nádrže”. Aha! Zase jsme se o BMW i3 naučili něco nové.
Většinu času ale elektromobil fungoval bez problémů, pokud si s námi nechtěly zašpásovat nabíjecí kabely. Ty jsou obecně slabým místem. Není nic otravnějšího, když konečně najdete volné nabíjecí místo a pak máte nefunkční kabel. Po 75 263 kilometrech vypověděl službu vadný kabel pro domácí nabíjení na 230 voltů. Vyměněno v záruce!
Problémy první řady kabelů jsou u BMW známé. Dva z modrých rychlonabíjecích kabelů už jsou také nefunkční. Každý stojí 284 eur (přibližně 7 tisíc korun). Také náklady na údržbu (každých 30 tisíc kilometrů) jsou vyšší, než se očekávalo. V průměru vycházejí na 350 eur ročně (8 600 korun).
Čtěte také: Na baterie u elektromobilu BMW i3 bude delší záruka
Experiment s BMW i3 se kolegům osvědčil natolik, že v testu pokračují. Dalším cílem je pokoření hranice 200 tisíc km. A jak se předchozí nájezd projevil na stavu vozu? Experti objevili pouze tři závady: opotřebený a rozpadlý potah volantu, prasklou odrazku ve dveřích spolujezdce a utržené prachovky předních tlumičů.
Rez není u auta postaveného z karbonu, plastu a hliníku problém. Víc trpí interiér. Náročné testovací použití lze vyčíst na dříve světlých potazích sedadel a na dveřních panelech, vyrobených z vláken kenafu (subtropická rostlina z čeledi slézovitých).
Dokáže BMW i3 s vyměněným volantem absolvovat dalších 100 tisíc kilometrů? Jak říkají němečtí kolegové, chce to odvahu. Ale nejsou v tom sami. BMW prodalo v Německu 16 tisíc vozů i3 a víc než 132 500 kusů po celém světě. V Německu je údajně 40 % těchto aut vybaveno prodlužovačem dojezdu. Ten však vymírá. Díky optimalizovaným bateriím nové generace je spalovací motor zbytečný.
Čtěte také: Test BMW i3 v roce 2020: Legenda v nejlepších letech nebo na konci slávy?
Ještě jedna věc je zajímavá. E-mobilita není úplně levná. 17 centů za kilometr (4,16 korun) sice nezní špatně, ale srovnatelný Golf 1.4 TSI by v přímém srovnání stál necelých 20 centů (4,90 korun). Ale technika funguje dobře. “Špatné” vzpomínky vyvolává jen porucha po nepřetržitém používání prodlužovače dojezdu.
Pokud vás BMW i3 zajímá natolik, že uvažujete o jeho pořízení, můžete vybírat z více než 2 tisíc vozů, nabízených aktuálně v rámci Evropy, například zde. Ceny aktuálně začínají na přibližně 12 500 eur (zhruba 312 tisíc korun).
Jestliže už máte s BMW i3 nějaké zkušenosti, podělte se, prosím v diskuzi. Tohle autíčko je prý trefa do černého.
Když v březnu 2014 zabzučelo v garáži redakce německého deníku Auto Bild zcela nové BMW i3, mnoho novinářů bylo skeptických. Vydat víc než 46 tisíc eur (1 143 000 korun) za experiment? Ujede vůbec tohle auto 100 tisíc kilometrů? Nemohli jste si za takovou částku pořídit “skutečné” auto? Samozřejmě, že mohli. Ale v roce 2014 znamená každodenní život s elektromobilem neustálé dobrodružství. Chceme to prostě zkusit! Mysleli si své naši němečtí kolegové.
Vzpomeňme si na tehdejší dobu. I v Německu byly veřejné dobíjecí stanice ještě raritou a k využití několika nabíjecích míst jste potřebovali velkou hrst různých čipů nebo nabíjecích karet od nejrůznějších poskytovatelů elektřiny. Redakční BMW i3 se obvykle nabíjelo vlastním wallboxem v garážovém stání a jistotu 100% dojezdu poskytoval “REX”, prodlužovač dojezdu, který byl součástí výbavy.
Jedná se o dvouválcový motor o výkonu 34 k, který ve chvíli, kdy jsou baterie vyčerpány, vyrábí pomocí generátoru elektřinu pro elektromotor. I když se jedná o jasnou jistotu dojezdu, přesto novináři s nelibostí přijali řvoucí zvuk motoru, který vozu budoucnosti ubíral na přitažlivosti.
Čtěte také: Oblíbený a ikonický elektromobil BMW i3 končí, v létě vyrobí poslední kus
Každopádně u elektromobilu je tématem číslo jedna dojezd. Výkon a zrychlení jsou senzační. Obsluha? Netradiční, ale snadno zvládnutelná. Jízdní vlastnosti? Vůz je citlivý na boční vítr, od podvozku se občas ozývá drnčení, řízení je až moc citlivé, ale celkový dojem je pozitivní.
To všechno jsou důležité body, ale přesto se oklikou vracíme k dojezdu, který byl prověřován řadou testů. Například cestou z Hamburku do měřicího úseku v Bremerhavenu. Na dálnici (181 km) zapomeňte! BMW i3 zvládá 133km trasu po státních silnicích v režimu Eco Pro+ při 9 °C venkovní teploty elektricky za 2 hodiny.
Při speciálním testu spotřeby na testovací trase vyždímalo BMW ze svých baterií energii pro ujetí maximálního dojezdu 167 kilometrů. A to v létě, při 30 °C. Nyní, po 100 tisících kilometrech a při chladných 7 °C, se musí do jízdy zapojit REX po pouhých 107 elektrických kilometrech. To už je důvod ke kontrole stavu baterií.
Výsledek po jedné noci na testeru říká, že baterie i3 mají 82 % zbývající kapacity. Asi je to přijatelná hodnota, ale s degradací je třeba počítat. BMW slibuje bezplatné odstranění závad u baterií pro prvních 100 tisíc kilometrů nebo maximálně po dobu 8 let. Redakčního BMW se už záruka netýká.
Čtěte také: BMW i3 oslavilo významný milník, 200 000 vyrobených vozů!
Ale cesty vždycky neprobíhaly podle ideálního scénáře. Například když redakce v únoru 2015 přišla s kuriózním plánem, vydat se na dálkovou cestu do Gruzie. Cesta probíhala z větší části díky prodlužovači dojezdu. To ale bylo naprosto nevhodné. Po 118 (!) zastávkách na tankování (objem nádrže je pouhých 9 litrů) shořely na zpáteční cestě v Bulharsku zapalovací cívky a cesta tím skončila.
Nějaké další vady? Po 55 012 kilometrech se autu přestal vypínat ventilátor. Řešením byla záruční výměna motoru ventilátoru. Po 69 474 kilometrech bylo možné otevřít dvířka palivové nádrže jen pomocí nouzového odblokování. Důvodem bylo vadné tlakové čidlo, které hlídá “provozuschopnost nádrže”. Aha! Zase jsme se o BMW i3 naučili něco nové.
Většinu času ale elektromobil fungoval bez problémů, pokud si s námi nechtěly zašpásovat nabíjecí kabely. Ty jsou obecně slabým místem. Není nic otravnějšího, když konečně najdete volné nabíjecí místo a pak máte nefunkční kabel. Po 75 263 kilometrech vypověděl službu vadný kabel pro domácí nabíjení na 230 voltů. Vyměněno v záruce!
Problémy první řady kabelů jsou u BMW známé. Dva z modrých rychlonabíjecích kabelů už jsou také nefunkční. Každý stojí 284 eur (přibližně 7 tisíc korun). Také náklady na údržbu (každých 30 tisíc kilometrů) jsou vyšší, než se očekávalo. V průměru vycházejí na 350 eur ročně (8 600 korun).
Čtěte také: Na baterie u elektromobilu BMW i3 bude delší záruka
Experiment s BMW i3 se kolegům osvědčil natolik, že v testu pokračují. Dalším cílem je pokoření hranice 200 tisíc km. A jak se předchozí nájezd projevil na stavu vozu? Experti objevili pouze tři závady: opotřebený a rozpadlý potah volantu, prasklou odrazku ve dveřích spolujezdce a utržené prachovky předních tlumičů.
Rez není u auta postaveného z karbonu, plastu a hliníku problém. Víc trpí interiér. Náročné testovací použití lze vyčíst na dříve světlých potazích sedadel a na dveřních panelech, vyrobených z vláken kenafu (subtropická rostlina z čeledi slézovitých).
Dokáže BMW i3 s vyměněným volantem absolvovat dalších 100 tisíc kilometrů? Jak říkají němečtí kolegové, chce to odvahu. Ale nejsou v tom sami. BMW prodalo v Německu 16 tisíc vozů i3 a víc než 132 500 kusů po celém světě. V Německu je údajně 40 % těchto aut vybaveno prodlužovačem dojezdu. Ten však vymírá. Díky optimalizovaným bateriím nové generace je spalovací motor zbytečný.
Čtěte také: Test BMW i3 v roce 2020: Legenda v nejlepších letech nebo na konci slávy?
Ještě jedna věc je zajímavá. E-mobilita není úplně levná. 17 centů za kilometr (4,16 korun) sice nezní špatně, ale srovnatelný Golf 1.4 TSI by v přímém srovnání stál necelých 20 centů (4,90 korun). Ale technika funguje dobře. “Špatné” vzpomínky vyvolává jen porucha po nepřetržitém používání prodlužovače dojezdu.
Pokud vás BMW i3 zajímá natolik, že uvažujete o jeho pořízení, můžete vybírat z více než 2 tisíc vozů, nabízených aktuálně v rámci Evropy, například zde. Ceny aktuálně začínají na přibližně 12 500 eur (zhruba 312 tisíc korun).
Jestliže už máte s BMW i3 nějaké zkušenosti, podělte se, prosím v diskuzi. Tohle autíčko je prý trefa do černého.