Evropská komise hodlá tvrdě zakročit. Uhlíková daň vyjde dovozce pekelně draho!

Petr Bergmann
  • Evropská komise chce do 5 let zavést přísnou uhlíkovou daň
  • Není tak divu, že jsou obchodníci proti
  • Skončí zvýšené náklady opět u zákazníka?
Evropská unie navrhuje tzv. uhlíkovou daň
Evropská unie navrhuje tzv. uhlíkovou daň

Evropská komise předložila plány na daň z uhlíku na dovoz oceli, hliníku, cementu, hnojiv a elektřiny jako součást programu na splnění nových klimatických cílů. Co to pro přesně znamená?

Uhlíková daň v EU

Komise uvedla, že daň by měla být zavedena od roku 2026 a je navržena tak, aby chránila evropská průmyslová odvětví před konkurenty ze zahraničí, kteří mohou vyrábět za nižší náklady, protože jim nejsou účtovány poplatky za poškozování životního prostředí. Podle návrhu bude přechodná fáze od roku 2023 do roku 2025 vyžadovat, aby dovozci, včetně dovozců elektřiny, monitorovali a hlásili své emise.

Dovozci si budou muset zakoupit digitální certifikáty, představující množství emisí oxidu uhličitého, obsaženého v dováženém zboží. Cena certifikátu bude vycházet z průměrné ceny povolenek, vydražených každý týden na evropských trzích s uhlíkem. Ceny uhlíku v Evropské unii letos dosáhly rekordní úrovně a to více než 58 eur za tunu.

Většina analytiků očekává, že ceny budou i nadále růst až do roku 2030, což také souvisí s plánovanými reformami trhu s uhlíkem, které komise rovněž navrhla jako součást širokého balíčku opatření k dosažení cílů EU v oblasti změny klimatu.

Fosilní palivo během spalování v plném proudu
Fosilní palivo během spalování v plném proudu

Čtěte také: Praha si posvítí na podvodníky s emisemi u aut. Odhalit je má speciální zařízení


Dovozní poplatky bude možné snížit

Pokud mohou dovozci na základě ověřených informací od výrobců z třetích zemí prokázat, že cena uhlíku již byla uhrazena během výroby dováženého zboží, bude možné odpovídající částku odečíst z jejich konečného vyúčtování, uvedla komise.

Na celém světě se používá asi 64 nástrojů pro nastavení ceny uhlíku, například systémy obchodování s emisemi nebo daně a to v různých státech včetně Číny a některých států USA. Poplatky ale pokrývají pouze 21 % globálních emisí skleníkových plynů, uvedla květnová zpráva světové banky. Ceny se v rámci těchto schémat také velmi liší.

Komise uvedla, že dovozní poplatek bude v souladu s pravidly světové obchodní organizace. Myšlenka zřízení dovozních poplatků se setkala s nepřátelským přijetím od řady obchodních partnerů včetně Číny a Ruska. Náklady ponesou především spotřebitelé v EU, tvrdí autoři studie, která se tématem dovozní daně zabývá, z ekologických skupin Sandag Climate Campaign a E3G. Podle nich dovozci většinu nákladů získají zpět díky zvýšení cen na trzích EU.

Kdo nejvíce znečišťuje ovzduší?
Kdo nejvíce znečišťuje ovzduší?

Čtěte také: Schváleno! Emise v Evropě mají klesnout ne o 40, ale rovnou 55 %


Návrh je součástí dlouhodobých cílů

Je třeba říct, že aby návrh nabyl platnosti, clo musí být schváleno členskými státy a Evropským parlamentem. Nejpřísnějším poplatkům z uhlíku na hranicích by čelilo Rusko. Do roku 2035 by z dovozu železa a oceli zaplatilo 600 milionů eur, tedy přes 15 miliard korun.

Návrh mechanismu uhlíkového vyrovnání na hranicích je součástí takzvané Zelené dohody, která byla představena v červenci Evropskou unií. Ta si klade za cíl snížit emise uhlíku do roku 2030 o 55 % ve srovnání s rokem 1990. Do roku 2050 by měla být Evropa klimaticky neutrální.

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Petr Bergmann - Redaktor

Mám rád snad všechny nové technologie. Obzvlášť, pokud jsou určené k cestování. A když je s nimi spojený výkon, rychlost a trocha adrenalinu, jsem na vrcholu blaha. Líbí se mi heslo "Žít a nechat žít".


Komentáře


Nejnovější články