Toyota chystá velkou ofenzívu! Evropa se dočká 6 elektromobilů do roku 2026
- Toyota aktualizovala své plány pro evropský trh
- Do roku 2026 chce mít v nabídce celkem 6 elektromobilů
- O jaké modely se jedná a co o nich víme?

Toyota Motor Europe (TME) představila na akci nazvané Kenshiki (japonsky „vhled“) své plány na příští tři roky, tedy lépe řečeno aktualizovala své dosavadní sliby. Společně s lehkými užitkovými vozidly chce japonský výrobce mít do roku 2026 v Evropě na evropském trhu celkem 15 modelů s nulovými emisemi pod značkou Toyota a ročně prodat více než 250 000 elektromobilů. Podíl bateriových elektromobilů (BEV) na prodejích značky by tak měl přesáhnout více než 20 %. K tomu má pomoci i šest připravovaných čistě elektrických modelů.
Toyota sází na elektrické SUV a crossovery
Kromě aktuálně jediného bateriového elektromobilu Toyota bZ4X a sériového modelu založeného na konceptu kompaktního SUV bZ, který byl představen na podzim 2022, ukázala Toyota další dvě studie nazvané Urban SUV Concept a Sport Crossover Concept. To znamená, že čtyři ze šesti elektromobilů (BEV) jsou nyní známy alespoň na základě studií.
Podle Toyoty je Urban SUV Concept již téměř připravený ukázat svou finální sériovou podobu. Výrobce věří, že tento model, který přijde už v příštím roce, má na to, aby dobyl jeden z největších segmentů trhu s elektromobily v Evropě. Má přitom stavět na úspěchu hybridní Toyoty Yaris Cross, jednoho z nejprodávanějších modelů ve své třídě. Technické podrobnosti zatím nejsou k dispozici. Toyota pouze uvádí, že model bude k dispozici v několika variantách pohonu (včetně pohonu všech kol) a dvou variantách baterie. Ještě skoupější jsou informace o konceptu sportovního crossoveru, jehož představení v Evropě je plánováno na rok 2025.
Kromě obou konceptů byly na akci vystaveny i další bateriové elektromobily Toyota a Lexus, s nimiž se v příštích letech budeme setkávat na evropských silnicích. Patří mezi ně již dobře známý koncept Lexus LF-ZC a koncept elektrického sportovního vozu Toyota FT-Se. Nejpokročilejším z nich je technická studie Toyota FT-3e, která zahrnuje celé spektrum budoucích technologií, minimalizuje hmotnost, zlepšuje aerodynamiku a tím snižuje náklady. Současně také zkoumá možnosti propojení s okolím včetně přenosu energie a dat.
- Koncept Toyoty FT-Se | foto: Toyota
- Toyota Sport Crossover Concept | foto: Toyota
Čtěte také: Dodavatel baterií pro Teslu udělal zásadní pokrok. „Évéčka“ ujedou 1 000 km
Nové typy baterií výrazně prodlouží dojezd
Toyota plánuje představit několik nových typů baterií pro elektrická vozidla, které mají snižovat náklady a zvyšovat dojezd. Mezi nimi je konvenční baterie s dvojnásobným dojezdem, levná LFP baterie s novou strukturou a výkonná baterie, která bude využívat bipolární technologie a katody s vysokým obsahem niklu. Toyota také pracuje na polovodičové baterii, která má být uvedena na trh v letech 2027–2028.
Na rozdíl od ostatních automobilek Toyota nesází vše na jednu kartu bateriových elektromobilů, ale drží se své strategie „více cest“. V rámci tohoto vícekolejného přístupu i nadále počítá s mixem hybridů, plug-in hybridů, BEV a vodíkových vozidel. Velké naděje vkládá do svého systému palivových článků, který by měl být připravený na uvedení na trh v roce 2026. Vodík však nechce používat pouze v palivových článcích, ale její mix zahrnuje také vodíkové spalovací motory a e-paliva.
Autor článku

Profesně i soukromě se dlouhá léta zajímám o moderní technologie všeho druhu, od mobilních telefonů až po elektromobily. Ve volném čase se věnuji především fotografováním, nepohrdnu dobrým filmem a knihou nebo jezdím na elektrokole.
Profesně i soukromě se dlouhá léta zajímám o moderní technologie všeho druhu, od mobilních telefonů až po elektromobily. Ve volném čase se věnuji především fotografováním, nepohrdnu dobrým filmem a knihou nebo jezdím na elektrokole.