První kilometry s elektromobilem Toyota bZ4X po českých silnicích. Jak se nám líbí?
- Vyzkoušeli jsme první čistokrevný elektromobil japonské značky
- Najezdili jsme téměř 500 km a přinášíme tak naše první dojmy
- Elektrické SUV Toyota bZ4X má čím zaujmout, ale i zklamat

Toyota má s elektromobilitou mnohé zkušenosti. Již před 25 lety odstartovala s hybridy trend elektrifikace. První elektromobil vyrobila v roce 2011, ačkoliv šlo jen o miniaturní a technicky ne zrovna dokonalý model iQ.
V roce 2012 spolupracovala Toyota s Teslou na vývoji plně elektrického modelu RAV4 EV, ovšem první čistokrevný elektromobil přichází z japonské produkce až v roce 2022, jako jeden z posledních. Asi nejsem jediný, kdo říká: „Sláva!“
Toyota bZ4X startuje novou éru
Když se řekne spojení „Toyota a elektromobily“, je to ožehavé téma. Hlavně proto, že šéf Akio Toyoda se na adresu čistě bateriových aut nevyjadřuje zrovna v nejlepším. Ale je to trend, který se nemusí vyplatit nechat utéct a pak později horko těžko dohánět.
Právě proto teď přichází Toyota bZ4X, první novodobý a čistokrevný elektromobil značky, který má ukázat, čeho je největší výrobce aut na světě vlastně schopný.

Čtěte také: Toyota bZ3 má věčné baterie, dojezd 600 km a super cenu. Vystraší i Teslu?
Design, interiér, prostornost
Jako první v Česku jsme měli možnost vyzkoušet elektromobil Toyota bZ4X na českých silnicích. Konkrétně jsme testovali nejvyšší verzi s vyšším výkonem (a pohonem všech kol) za více než 1,5 milionu korun a během několika dnů jsme najezdili zhruba 500 kilometrů, což bohatě stačilo na to, aby si člověk udělal názor.
Elektrické SUV od Toyoty vypadá opravdu moderně a unikátně, a dost možná i nadčasově. Skoro by se dalo říct, že první Prius coby otec všech hybridů tehdy definoval nový designový jazyk, který se pak postupně vyvíjel a čerpalo se z něj i u ostatních modelů, které už vypadaly podstatně méně futuristicky a více stylově.

- Logo na přední kapotě Toyoty bZ4X
- Logo na zadní kapotě
- Kola
- Přední světlomet
- Zadní světlomet
- Sklápějící boční zrcátka
Na ulici zaujme
Model bZ4X je vůz, který na ulici nepřehlédnete. Působí poměrně robustně a detaily, jako je využití plastových dílů například kolem kol dává jasně najevo svou odlišnou krev. Nicméně při usednutí za volant zjistíte, že prostoru zde není až zas tolik, jak by člověk u této kategorie vozu čekal. Sezení je hodně specifické a nejen méně prostoru nad hlavou, ale i možná až zbytečně široký středový tunel ubírá na drahocenném pohodlí.

- Řidič nemá příliš prostoru
- Skvělý volant
- Přední sedadla jsou pohodlá
- Zadní sedadla a prostornost
Skvělý volant a pohodlnější nastupování
Co si nemůžu vynachválit, je volant. Svým tvarováním se příjemně drží a ovládání je velice přesné. Toyotě se povedly také sedačky, které jsou velmi pohodlné a dokážu si je představit i na delší cesty. Sedadlo u řidiče si navíc můžete nastavit a uložit do paměti, takže ať už usednete vy nebo manželka za volant, jediným tlačítkem se vše přenastaví. Nechybí ani automatické, elektrické odsouvání sedačky, aby se vám lépe vystupovalo a nastupovalo. I přesto se ale nemůžu zbavit dojmu, že prostor vpředu je tak nějak stísněný a ne zrovna logicky vyřešený. A co teprve absence odkládací schránky před spolujezdcem.
- Otevřený zavazadlový prostor
- Kufr má objem 452 litrů
- Spodní část
Na zadních sedadlech je prostoru dost
Na zadních sedadlech je situace odlišná, protože celá podlaha je krásně v rovině a není problém ani s prostorem kolem vás. Navíc nechybí panoramatická střecha (elektronická, stahovací), takže si zde můžete více vychutnat například v noci pohled na hvězdy. A pokud jde ještě o zavazadlový prostor, tak ten má jen 452 litrů, tedy v kategorii elektrických SUV je to zdaleka nejméně. A přední kufr, tzv. frunk zde není. Inu, Toyota vás svou prostorností zřejmě nepřesvědčí. Co ale jízdní dojmy? Do se dozvíte v následující kapitole.
První jízdní dojmy
V čem Toyota bZ4X opravdu vyniká, to zjistíte až při jízdě. Elektromobil využívá platformu e-TNGA, která je velmi tuhá a přitom dokáže až dokonale zvládat jízdu přes nerovnosti a díry, kterých je na českých silnicích opravdu skoro jako na neudržovaných lesních cestách. Mimochodem, v režimu Xmode zvládne bZ4X záchranu ze sněhu, či z bláta, takže se nemusíte obávat, že byste při cestě na chatu někde zapadli.

Jako plovoucí koráb
Zpátky ale k tomu, jaký dojem dělá první elektromobil od Toyoty na silnicích. Přirovnal bych to k tomu, jako když řídíte plovoucí koráb někde na moři a vaší jedinou starostí je soustředit se na to, abyste jeli plynule a užívali si tu velice pohodlnou jízdu. Zrychlení z nuly na sto za 6,9 sekund u výkonnější verze je na elektrické SUV slušné, nikoliv však tak působivé, jako například u Tesly. Ale pro rodinné auto to možná nebude nejdůležitější kritérium.
Pokud jde o jednopedálovou jízdu, tedy kdy elektromobil dokáže silněji rekuperovat energii zpátky do baterie a tím silněji brzdit, aniž byste museli používat brzový pedál, tak u Toyoty bZ4X není nejideálnější řešení. Pokaždé, kdy do vozu nastoupíte, tak musíte nejen pomocí otočného ovladače zařadit na „D“, ale ještě mačkat tlačítko pro aktivaci jednopedálové jízdy. Ta ovšem nemá příliš silnou intenzitu rekuperace, takže to chce více předvídání a občas se stejně neobejdete bez toho, abyste sešlápli také brzdový pedál. Zde rozhodně vidím nevyužitý potenciál.
- Přední strana
- Výrazné plastové části
- bZ4X působí robustně
- Zadní strana
Skvělý autopilot a otravné sledování řidiče
Za jízdy jsem vyzkoušel prakticky vše, co bylo k dispozici. Skvělý je autopilot, který dokáže držet jízdní pruh ve dne v noci a krásně koriguje i jízdu v zatáčkách, aniž by s autem hrál takzvaně ping-pong. Akorát legislativa stále neumožňuje to, abyste mohli dát ruce z volantu, a tak stačí jen na pár vteřin nechat volant volantem a vůz vám to dá náležitě najevo, že to není nejlepší nápad. Možná ještě otravnější je pak bezpečností funkce, která neustále sleduje vaši pozornost a když budete koukat „kde co létá“, tak přijde varování.
Výhled z Toyoty na vozovku před vámi je řekl bych vynikající a člověk je v užším kontaktu s tím, co se děje před ním. Je to jednak díky poměrně snížené palubní desce a také díky tomu, že je posez o něco blíže k čelnímu sklu. Ovšem výhled dozadu je přesným opakem, protože zadní okno a prostor pro výhled nepatří k největším, takže člověk nemá takový přehled o tom, co se děje za vámi. Také nemám rád, když v autě není zadní stěrač, ačkoliv je to nyní hodně moderní, tak není úplně praktické a bezpečné, když pak nevidíte přes zašpiněné, či kapkami vody dokonale pokryté zadní okno.

Dojezd a nabíjení
Oficiální údaje hovoří jasně. Baterie má kapacitu 75 kWh (využitelných je 71,4 kWh). Se základní verzí o výkonu 204 koní/336 Nm a pohonem přední nápravy zvládne Toyota bZ4X za cenu od 1 290 000 korun ujet papírově až 516 km dle normy WLTP. V námi testované výkonnější verzi s výkonem 217 koní (což není až zas takový rozdíl), taktéž 336 Nm a pohonem všech kol (díky tomu má zmíněný režim Xmode, který vás vyhrabe ze šlamastyky) pak činí dojezd 411 až 445 km.

Reálně jsem měl dojezd podstatně horší (220 až 350 km), nicméně zapůjčený vůz neměl finální software a čeká ho nejen v tomto ohledu ještě patřičné vylepšení, takže na spotřebu jsme se podrobněji zatím nezaměřovali. Stejně jako v případě nabíjení, kde výrobce deklaruje maximální výkon 150 kW a nabití na 80 % za pouhých 23 minut (předpokládáme, že by to mělo být z nějakých 15 %), ovšem reálně jsme dosáhli dobití z 25 na 80 % za 35 minut, takže z 15 na 80 % by to trvalo ještě o něco déle. Přes palubní nabíječku (wallbox) se připravte na nabíjení výkonem max. 6,6 kW.
- Víko od nabíjecího portu
- Nabíjecí port
Složitý systém, který jde přitom dokonale ovládat hlasem
Inženýři od Toyoty výraznějším způsobem přepracovali infotainment, který má jisté přednosti, ale i slabiny. To, že zatím není dokonale počeštěný, vyřeší update a vůbec to tedy nevadí. Nicméně přijde mi zbytečné, aby měl elektromobil s velkou 12palcovou dotykovou obrazovkou ještě miliardu tlačítek pro ovládání všeho možného takzvaně postaru, když má model bZ4X vynikající funkci pro ovládání vozu hlasem. Aktivuje se frází „Hey Toyota“ nebo „Ahoj Toyota“, či si můžete nastavit prakticky jakýkoliv originální výraz, či větu, která vás napadne.
- Apple CarPlay
- Navigace od Toyoty
- Hlasové ovládání
- Nastavení vozu
Můžete třeba říct, že chcete zatopit na 22 stupňů, a voilá! Nebo chcete radši přepnout rádio? Žádný problém. Dokonce se ani nemusíte nazpaměť učit nějaké učebnicové fráze, ale stačí to říct „lidsky“, jako byste se bavili třeba s manželkou. Auto má ale narozdíl od ní možná až překvapivě „nižší chybovost“ a vaše pokyny bude „s ochotou“ poslouchat a také plnit. Praktické je také ovládání elektromobilu na dálku přes mobilní aplikaci MyT, která umožňuje sledování stavu nabíjení, možnost předvytopit/předvyklimatizovat kabinu, apod.

Propojení vozu se smartphonem
Pro ty, kteří dávají přednost přímému propojení vozu se smartphonem, je tady vše stejné, jako u ostatních nejnovějších aut od Toyoty, tedy bezdrátové či kabelové Apple CarPlay a kabelové Android Auto. A vše funguje na jedničku. Spokojený jsem byl i s bezpečnostními asistenty, kterých je v modelu bZ4X opravdu bohatě a dokáží výrazným způsobem pohlídat, abyste zůstali za volantem (a nejen za volantem) v maximálním bezpečí. Ale podrobněji se jim budeme věnovat až v naší podrobné recenzi na Elektrickevozy.cz, na kterou se můžete také již těšit.

Zužitkovali Japonci své cenné zkušenosti z hybridů?
Finální verdikt je velice smíšený. Toyota bZ4X je elektrické SUV primárně určené pro rodiny, které může zaujmout nadčasovým designem, skvělými jízdními dojmy a pohodlností, či celkově tím, jak je celkově značka Toyota spolehlivá a že si zakládá na tom, aby o vás bylo co nejlépe postaráno.
Nicméně oproti konkurenci (Tesla Model Y, Škoda Enyaq iV, Kia EV6 – pozn. redakce) je nová Toyota bZ4X méně prostorná a má menší úložný prostor, infotainment by zasloužil vylepšení na mnoha frontách. A pak je otázkou, jak si první čistokrevné auto na baterky od Toyoty povede čistě na poli toho, co dělá elektromobil elektromobilem, přičemž nejde jen o spotřebu, dojezd, nabíjení, ale také všechny ty technologické vychytávky kolem. Zde to zatím není přesvědčivé a největší výrobce aut na světě má rozhodně na víc.
Za zapůjčení vozu do redakce děkujeme dealerovi Toyota Dolák.
Co se nám líbí? | Co se nám nelíbí? |
![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
Autor článku

Technologie mě fascinují natolik, že jsem založil weby Mobilizujeme.cz, Elektrickevozy.cz a Inteligentnisvet.cz. Rád píši o všem, co má přínos pro čtenáře. Již od roku 2007, skrze více než 8 000 článků. Používám produkty od Applu a Tesly.
Technologie mě fascinují natolik, že jsem založil weby Mobilizujeme.cz, Elektrickevozy.cz a Inteligentnisvet.cz. Rád píši o všem, co má přínos pro čtenáře. Již od roku 2007, skrze více než 8 000 článků. Používám produkty od Applu a Tesly.