ElektrickéVozy.cz

Trendy: elektromobilová revoluce v ČR | Tesla Model 3 | elektromobily nebo hybridy? | autonomní auto | počet elektromobilů v ČR

Test: Lexus NX 300h je spíše volbou srdce než rozumu

  |  komentovat  |  autor: Luboš Srb

Už jsme si po letech zvykli, že čisté elektromobily, ale i hybridy vyvolávají v lidech různé emoce a následně od nich přicházejí klidně i dost kontroverzní názory. Nicméně co předvádí nový hybridní Lexus NX 300h, je něco nebývalého. Pokud porovnáme jeho pořizovací cenu se základní výbavou, pak zřejmě auto raději rychle zavrhneme. Jenže to by mohla být chyba, ukáže náš dnešní test.

Nejmodernější japonská elegance

Automobilka ze Země vycházejícího slunce vždy dokázala po designové stránce vybočovat z řady a nabízet takové modely, které zkrátka jinde nekoupíte. V případě nejnovější generace NX 300h je sice posun oproti předešlé generaci jen minimální, nicméně i tak nejnovější přírůstek stále působí celkem nadčasově a futuristicky. Navíc bych řekl, že vzhledem k větším rozměrům a zvýšenému podvozku je vše u tohoto crossoveru ještě umocněné, třeba oproti nedávno testovanému hatchbacku Lexus CT 200h. Vše je tedy, alespoň zvenčí, splněné na jedničku. A platí to také o interiéru, který ve značné míře používá kůži, a to nejen na sedačkách, ale i například na volantu. Zkrátka aby se řidič cítil jako v bavlnce.

Na luxus a jednoduchost se rychle zvyká

V současné době už však pouhý design nestačí a u Lexusu to dobře vědí. NX 300h je tak vybavený i celou řadou nadčasových, nebo minimálně velmi pokročilých chytrých funkcí. Praktické je samotné odemykání, kdy se stačí jen přiblížit fyzicky s klíčema v kapse ke dveřím a vzít za ně, čímž se okamžitě odemknou. Jde o tzv. bezklíčové nastupování. Dále bych ocenil automatickou převodovku, která je součástí hybridního pohonu Lexus Hybrid Drive, a přidává spoustu plusových bodů, pokud jde o pohodlnost a jednoduchost řízení. Stejně jako asistenční systém Lexus Safety System+ (který např. „udrží“ auto v jízdních pruzích, má přednárazový bezpečnostní systém, či nechybí velmi praktický adaptivní tempomat). Nutno dodat, že vše zmíněné funguje ve většině případů opravdu skvěle a jakmile takové funkce vyzkoušíte, už nebudete chtít nic jiného.

Nicméně abych jen nepěl samé ódy na půdu japonské automobilky, občas se pár nedokonalostí přeci jen najde. Tak třeba systém pro rozpoznávání značek, který si všímá také značek, které jsou ve vedlejších ulicích, ale jsou čitelné i z hlavní silnice, a tak software nedokáže rozlišit stejně dobře jako člověk, jestli se jimi řídit či nikoliv. Ale spíše než že bych byl hnidopich, zde jen vidím prostor pro další vylepšování. To samé pak platí také o adaptivním tempomatu, který mi jednou na dálnici zvýšil srdeční tep, neboť při předjíždění v zatáčce správně nerozpoznal vozidlo ve vedlejším pruhu a myslel si, že je auto ve stejném pruhu přede mnou, čímž začal prudce brzdit a mít za sebou auto s horšími brzdami, zřejmě by byl oheň na střeše. Nebo pak ještě elektrický kufr, který se umí sám otevírat, jenže při tom až příliš hlasitě pípne a zbytečně láká pozornost kolemjdoucích, v horším případě pak například zlodějů. A o zdlouhavém zavírání a otevírání nemluvě. Holt pánové z Bruselu stále nemají nic důležitějšího na práci, než takto „zachraňovat“ naše životy.

Na co si však rychle zvyknete, je velká středová obrazovka s dotykovým ovladačem ve středovém panelu. Ovládání je snadné a poměrně bezpečné i při řízení, protože se nemusíte dívat na žádnou klávesnici nebo jiný ovládací prvek, či se natahovat po dotykové obrazovce. Snad jen, že systém nepatří s odezvou mezi nejrychlejší a ani zadání například adresy do navigace není otázkou jen pár vteřin, ale spíše několika minut. Někomu pak může vadit také zmenšený prostor kolem předních sedadel, který ubírá právě robustní středový panel. Se sedadly, která se mimochodem nastavují elektronicky, se můžete pohybovat dopředu/dozadu, nahorů/dolů, a také je podle potřeby sklápět. Skvělé jsou taktéž elektronicky sklopná zpětná zrcátka, která navíc během jízdy šikovně hlídají slepý úhel a minimalizují riziko nicnetušící srážky s jiným vozidlem. A Lexus u NX 300h elektroniku použil také u volantu, který lze nastavit pro různé řidiče.

Samozřejmostí je použití parkovacích čidel a kamery, respektive v tomto případě hned několika kamer, který získají nejen přímý záběr scény za vozidlem, ale také před vozidlem, ba dokonce 360stupňový panoramatický záběr pro opravdu nejpřehlednější a nejjednodušší zaparkování. Navíc si můžete na velkou středovou obrazovku nakombinovat panoramatický záběr společně s přímým záběrem například za vozidlem, a sledovat tak opravdu vše detailně. Nechybí zde ani pomocné pruhy, které okamžitě ukazují podle pohybu volantu, kam pojedou kola vozidla. Funguje to ve dne v noci, akorát rezerva při parkování, pokud se člověk řídí čidly místo záběrů z kamer, je mnohem menší, a tedy zaparkujete o něco úsporněji. Další skvělou funkcí, kterou u NX 300h můžete mít, je moderní Head Up Displej (HUD), se kterým se člověk už nemá čím rozptylovat a sleduje jen a pouze vozovku před sebou. Nebo pokud jde o technologie, tak lze dokoupit i integrovanou bezdrátovou nabíječku telefonů, se kterou se taktéž budete víc cítit jako v budoucnosti.

Hybridní pohon a 4×4

Základem však zůstávají jízdní vlastnosti, a ty nezachrání ani milion sebechytřejších funkcí. Naštěstí v případě Lexusu NX 300h není potřeba nic zachraňovat, protože auto japonské automobilky patří mezi naprostou špičku. Řidič se pouze zvolí jízdní režim, ať už eko, normal, nebo sport, a následně si užívá velmi pohodlné, svižné, bezpečné, či tiché jízdy. A přídavných jmen podobného kalibru bych našel i více. Díky hybridnímu pohonu a elektronicky řízené převodovce s plynule proměnným převodem (E-CVT) je jízda opravdu radostí. Navíc s pohonem 4×4, kdy přední nápravu pohání spalovací motor ve spolupráci s elektromotorem a zadní pak slabší elektromotor (díky čemuž se auto většinou chová jako předokolka), a poměrně tuhému podvozku si vede NX 300h velmi dobře na delších úsecích či v náročnějších přírodních podmínkách, naopak ve městě bych ale ocenil podvozek, který by byl méně tuhý.

Samozřejmostí je tzv. autonomní dobíjení (rekuperace), kdy při brzdění dobíjíte baterie (ale často je během jízdy dobíjí i spalovací motor) a při rozjedu pak můžete díky hybridní sestavě dosahovat nižší spotřeby. Výrobce sice uvádí kombinovanou spotřebu 5,1 – 5,3 l /100 km, ovšem v praxi jsem jezdil po dálnici se spotřebou cca 7,1 l / 100 km a ve městě pak 5 – 6 l / 100 km. Což je u crossoveru s výkonem téměř 200 koní opravdu dost slušné. Jak už to ale bývá, záleží vždy na řidiči a jeho jízdním stylu. Pokud člověk jezdí na eko režim, může dosáhnout klidně i lepších výsledků. Nebo můžete naopak jezdit „hlava nehlava“ a spotřeba vám ještě o něco povyskočí. Třeba, pokud si budete chtít jízdu co nejvíce užít a místo po automatice sáhnete po manuálním řazení na volantu, které se může hodit pro rychlejší předjíždění, či brzdění motorem.

Závěr

Ačkoliv má kompaktní crossover od Lexusu neobyčejný design, ale i velmi moderní a praktické funkce, jeho cenu v nejvyšší výbavě pohybující se kolem 1,7 milionů korun asi málokdo manželce odůvodní. Tedy pokud jde o parametry. Ale zkuste si do NX 300h sednout, vyzkoušet jeho luxusní svezení a vychytávky, což dost možná povede k následnému zamilování se. Třeba i do některé ze základnějších variant, které začínají na zhruba 1 milionu. A pokud vám to rozum dovolí, můžete to samé udělat i s manželkou, nebo v opačném případě naopak ona s vámi (abychom byli genderově korektní), a nechat rozhodnutí na srdci. Koneckonců automobily značky Lexus byly vždy svým způsobem jiné a kolikrát šly proti proudu. Ale vyplatilo se, což by vám potvrdil nejeden majitel. U nejnovějšího Lexusu NX 300h to zřejmě bude stejné.

Lexus NX 300h: specifikace

Konstrukce4,630 x 1,845 x 1,645 m, 1835 kg
Pohonhybridní, 145 kW (197 koní), z 0 na 100 za 9,3 s, max 180 km/hod
elektrický, 143 koní (přední) + 68 koní (zadní)
Spotřebakombinovaná reálně cca 6-6,5 l/100 km (město 5,2-6 l/100 km, dálnice 6-7,1 l/100 km)
Baterie6,5 Ah, dobíjení rekuperací při brždění
Nádrž56 litrů
Technologiebezklíčové nastupování, parkovací kamerový systém, předvídání možné kolize, hlídání jízdy v pruhu, rozpoznání dopravních značek, adaptivní tempomat
Cena a dostupnostod cca 1 mil. Kč, 2017
ČLÁNKY:, , ,

Diskuze

avatar
  Subscribe  
Upozornit na
Citroën C5 Aircross: nový koncept hybridního SUV

Citroën C5 Aircross: nový koncept hybridního SUV

17. 9. 2018  |  Ondřej Miškovský  |  diskuze (0)

Víte, že prarodiče Andrého Citroënu pěstovali exotické ovoce? Odtud se vzalo jméno Citroën – což je holandský výraz pro Citrón. Tolik vzdělávání…

BMW iNext: supermoderní elektromobil základem značky?

BMW iNext: supermoderní elektromobil základem značky?

17. 9. 2018  |  Luboš Srb  |  diskuze (0)

iNext od BMW je prý odpovědí na otázku „Jak budeme cestovat v budoucnosti?“ Studie, která by se měla v roce…

Audi e-tron přináší službu e-tron charging service

Audi e-tron přináší službu e-tron charging service

14. 9. 2018  |  Ondřej Miškovský  |  diskuze (1)

Již v dohledné době Audi představí svůj první plně elektrický e-tron. Mělo by se tak stát 17. září na…

Mobilní zobrazení