Co je syntetická nafta, jak se vyrábí a jaká je její cena? Vše, co potřebujete vědět

  • Syntetická nafta je uměle vyrobené palivo
  • Pohánět může současné automobily, aniž by bylo potřeba nějakých úprav
  • V článku vysvětlíme, co to přesně je, jak se vyrábí a jaká je její cena
Tankování nafty, kterou je již možné vyrábět synteticky

Tankování nafty, kterou je již možné vyrábět synteticky | foto: Unsplash

Svět v posledních letech čím dál tím víc řeší tzv. udržitelnost, což je termín pro řekněme model, který by měl naši planetu zachránit od toho, že něco (zpravidla přírodní zdroje) jednoho dne úplně dojde. To samozřejmě platí i o fosilních palivech, na kterých je stále závislá většina dnešních aut, ale i kamionů, autobusů, motorek, apod.

Co je syntetické palivo, např. syntetická nafta?

Jedním z řešení mohou být podle některých odborníků tzv. syntetická paliva, například syntetická nafta či benzín. Jde o uměle člověkem vyrobenou pohonnou hmotu, která může být „udržitelnější“ alternativou k fosilním palivům.

U současných motorových vozidel (ale i v případě sítě čerpacích stanic) by technicky měla fungovat naprosto stejným způsobem, takže by nebylo potřeba nic takzvaně měnit a předělávat.

Popis výroby syntetického paliva

Popis výroby syntetického paliva, ilustrační


Čtěte také: Syntetická paliva jsou k ničemu. Jen Česko a další dvě země mají jiný názor


Jak se vyrábí syntetická paliva?

A teď trocha chemie. Zatímco běžná paliva vznikají rafinací ropy, v případě syntetických paliv je pro jejich (umělou) výrobu potřeba chemické reakce (sloučení) vodíku (vyrobeného elektrolýzou vody, vedle vodíku vznikne také kyslík) a CO2. Oxid uhličitý přitom můžeme vzít coby odpad z průmyslové výroby nebo přímo ze vzduchu (atmosféry).

CO2 potřebné pro výrobu syntetického paliva se rovná množství CO2 spotřebovaného v motorech, takže z tohoto pohledu se dá brát syntetické palivo jako celkově CO2 neutrální. Při ekologičtější výrobě umělých paliv (zapojení udržitelných zdrojů energie) se taktéž snižují emise z celého procesu.

Elektromobily sice dokáží být po technické i praktické stránce ještě ekologičtější (méně je více, jde především o zásadní rozdíl v účinnosti elektrického vs spalovacího motoru, což může být 25-40 % u konvenčních spalovacích aut vs 85-95 % u elektromobilů – pozn. redakce), ale i syntetická paliva mohou sehrát svou roli na cestě za nižšími emisemi na této planetě.

Syntetické palivo od Porsche se bude tanktovat stále stejně

Syntetické palivo od Porsche se bude tankovat stále stejně | foto: Porsche

Jaká je cena syntetické nafty?

Jelikož je už z principu výroba e-paliv, např. syntetické nafty, velmi nákladná a energeticky náročná, promítá se to také do koncové ceny pro spotřebitele.

Podle nejnovější studie časopisu Nature vyžaduje výroba syntetického paliva pro používání v automobilu zhruba 5× více elektřiny z obnovitelných zdrojů, než v případě provozu čistého elektromobilu. A proto se výroba syntetických paliv výrazně prodražuje. Cena syntetického paliva může být 150 korun za litr, ale i více, jak jsme psali už začátkem roku.

Syntetické palivo pro své auto zatím nikde nekoupíte, protože pilotní výroba probíhá například v Chile jen pro testovací účely například u Porsche, ale na benzínkách prostě syntetickou naftu ani benzín neseženete.

Mají syntetická paliva budoucnost?

Ačkoliv syntetická paliva nedávají smysl zejména po ekonomické stránce (ale souvisí to také s ekologickou stránkou, protože by se na jejich výrobu spotřebovalo více energie, a to by vedlo k plýtvání této komodity – pozn. redakce), v rámci „fair play“ se s nimi stále alespoň na papíře počítá, jak ukázala i EU, ve které nakonec neskončí prodej nových aut se spalovacím motorem ani po roce 2035. Ovšem bude to podmíněné využíváním právě těchto syntetických paliv, tedy syntetické nafty a benzínu.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Co je syntetická nafta, jak se vyrábí a jaká je její cena? Vše, co potřebujete vědět

  • Syntetická nafta je uměle vyrobené palivo
  • Pohánět může současné automobily, aniž by bylo potřeba nějakých úprav
  • V článku vysvětlíme, co to přesně je, jak se vyrábí a jaká je její cena
Tankování nafty, kterou je již možné vyrábět synteticky

Tankování nafty, kterou je již možné vyrábět synteticky | foto: Unsplash

Svět v posledních letech čím dál tím víc řeší tzv. udržitelnost, což je termín pro řekněme model, který by měl naši planetu zachránit od toho, že něco (zpravidla přírodní zdroje) jednoho dne úplně dojde. To samozřejmě platí i o fosilních palivech, na kterých je stále závislá většina dnešních aut, ale i kamionů, autobusů, motorek, apod.

Co je syntetické palivo, např. syntetická nafta?

Jedním z řešení mohou být podle některých odborníků tzv. syntetická paliva, například syntetická nafta či benzín. Jde o uměle člověkem vyrobenou pohonnou hmotu, která může být „udržitelnější“ alternativou k fosilním palivům.

U současných motorových vozidel (ale i v případě sítě čerpacích stanic) by technicky měla fungovat naprosto stejným způsobem, takže by nebylo potřeba nic takzvaně měnit a předělávat.

Popis výroby syntetického paliva

Popis výroby syntetického paliva, ilustrační


Čtěte také: Syntetická paliva jsou k ničemu. Jen Česko a další dvě země mají jiný názor


Jak se vyrábí syntetická paliva?

A teď trocha chemie. Zatímco běžná paliva vznikají rafinací ropy, v případě syntetických paliv je pro jejich (umělou) výrobu potřeba chemické reakce (sloučení) vodíku (vyrobeného elektrolýzou vody, vedle vodíku vznikne také kyslík) a CO2. Oxid uhličitý přitom můžeme vzít coby odpad z průmyslové výroby nebo přímo ze vzduchu (atmosféry).

CO2 potřebné pro výrobu syntetického paliva se rovná množství CO2 spotřebovaného v motorech, takže z tohoto pohledu se dá brát syntetické palivo jako celkově CO2 neutrální. Při ekologičtější výrobě umělých paliv (zapojení udržitelných zdrojů energie) se taktéž snižují emise z celého procesu.

Elektromobily sice dokáží být po technické i praktické stránce ještě ekologičtější (méně je více, jde především o zásadní rozdíl v účinnosti elektrického vs spalovacího motoru, což může být 25-40 % u konvenčních spalovacích aut vs 85-95 % u elektromobilů – pozn. redakce), ale i syntetická paliva mohou sehrát svou roli na cestě za nižšími emisemi na této planetě.

Syntetické palivo od Porsche se bude tanktovat stále stejně

Syntetické palivo od Porsche se bude tankovat stále stejně | foto: Porsche

Jaká je cena syntetické nafty?

Jelikož je už z principu výroba e-paliv, např. syntetické nafty, velmi nákladná a energeticky náročná, promítá se to také do koncové ceny pro spotřebitele.

Podle nejnovější studie časopisu Nature vyžaduje výroba syntetického paliva pro používání v automobilu zhruba 5× více elektřiny z obnovitelných zdrojů, než v případě provozu čistého elektromobilu. A proto se výroba syntetických paliv výrazně prodražuje. Cena syntetického paliva může být 150 korun za litr, ale i více, jak jsme psali už začátkem roku.

Syntetické palivo pro své auto zatím nikde nekoupíte, protože pilotní výroba probíhá například v Chile jen pro testovací účely například u Porsche, ale na benzínkách prostě syntetickou naftu ani benzín neseženete.

Mají syntetická paliva budoucnost?

Ačkoliv syntetická paliva nedávají smysl zejména po ekonomické stránce (ale souvisí to také s ekologickou stránkou, protože by se na jejich výrobu spotřebovalo více energie, a to by vedlo k plýtvání této komodity – pozn. redakce), v rámci „fair play“ se s nimi stále alespoň na papíře počítá, jak ukázala i EU, ve které nakonec neskončí prodej nových aut se spalovacím motorem ani po roce 2035. Ovšem bude to podmíněné využíváním právě těchto syntetických paliv, tedy syntetické nafty a benzínu.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."