Spojení syntetické palivo se díky německé výjimce ze zákazu spalovacích vozidel dostává více do popředí. Majitelé spalovacích vozidel a odpůrci elektřiny jakožto zdroje pohybu pro své vozy se nyní těší, že nebudou muset do bateriových elektromobilů usednout. Bude to ale výhra? Budeme doufat, že v době počátku platnosti zákazu bude situace odlišná oproti té současné.
Představme si typickou dálniční cestu z hlavního města Prahy po D1 ve směru do Brna. Pro zjednodušení počítejme vzdálenost na 250 kilometrů. Samotná dálniční trasa mezi městy má necelých 200 kilometrů, pokud se pak budeme přepravovat na okraje obou měst, přidaných padesát kilometrů bude odpovídajících.
S dnešními spalovacími vozy a momentálně příznivějšími cenami paliv se dokážeme se spotřebou pod šest litrů na sto kilometrů s průměrnou cenou 2-3 koruny na kilometr. To je stále velmi slušná hodnota a dosáhnout jí lze i bez vozu s hybridním pohonem. Pro oblíbené rodinné vozidlo, Škodu Octavii nebo Volkswagen Golf/Passat, je tak možné jednu cestu z Prahy do Brna zajet i kolem 400 korun vydaných za palivo. Nepočítáme dálniční poplatky ani amortizaci vozu.
Čtěte také: Cena 150 korun za litr benzínu? Syntetická paliva jsou prostě nesmysl
Jestliže bychom nyní místo nafty natankovali syntetické palivo, cesta by se ale výrazně prodražila. Litr ekologického paliva by nás totiž místo obvyklých 32 až 40 korun za fosilní palivo vyšel na 150 korun. Nádrž šedesátilitrové Octavie by tak vyšla na neskutečných 9 000 korun. To je téměř čtyřnásobek běžné plné nádrže. Jedna cesta by tak stála 1 875 korun. V současné chvíli tedy použití syntetických paliv nedává smysl.
To se ovšem bavíme o relativně úsporném vozidle. Mnoho vozů se i při ustálené dálniční jízdě nedostane s průměrnou spotřebou pod 7 litrů. Stejná cesta by provozovatele vozu stála 2 625 korun. A pokud jezdíte s těžkou nohou nebo máte velké či sportovní vozidlo, při deseti litrech na sto už trasa vyjde na více než letenka přes půl Evropy. Za 3 750 korun by vás do Brna dopravil i vůz taxi služby.
Zatím to ale naštěstí není potřeba, fosilních paliv máme dostatek a ani naplnění nádrže není nyní tolik bolestivé pro peněženku. Výrobci se snaží postupně navyšovat produkci e-paliv a tím i snížit jejich cenu. Dá se předpokládat, že v následujících desetiletí se dočkáme paliva, které bude kombinací fosilních a ekologických paliv.
Postupně se pak příměsi benzinu a dieselu mohou snižovat. Předpoklad vývoje ceny syntetických paliv je také příznivý. Kolem roku 2050 by se měla cena litr dostat dokonce k hranici současných cen za fosilní paliva.
Spojení syntetické palivo se díky německé výjimce ze zákazu spalovacích vozidel dostává více do popředí. Majitelé spalovacích vozidel a odpůrci elektřiny jakožto zdroje pohybu pro své vozy se nyní těší, že nebudou muset do bateriových elektromobilů usednout. Bude to ale výhra? Budeme doufat, že v době počátku platnosti zákazu bude situace odlišná oproti té současné.
Představme si typickou dálniční cestu z hlavního města Prahy po D1 ve směru do Brna. Pro zjednodušení počítejme vzdálenost na 250 kilometrů. Samotná dálniční trasa mezi městy má necelých 200 kilometrů, pokud se pak budeme přepravovat na okraje obou měst, přidaných padesát kilometrů bude odpovídajících.
S dnešními spalovacími vozy a momentálně příznivějšími cenami paliv se dokážeme se spotřebou pod šest litrů na sto kilometrů s průměrnou cenou 2-3 koruny na kilometr. To je stále velmi slušná hodnota a dosáhnout jí lze i bez vozu s hybridním pohonem. Pro oblíbené rodinné vozidlo, Škodu Octavii nebo Volkswagen Golf/Passat, je tak možné jednu cestu z Prahy do Brna zajet i kolem 400 korun vydaných za palivo. Nepočítáme dálniční poplatky ani amortizaci vozu.
Čtěte také: Cena 150 korun za litr benzínu? Syntetická paliva jsou prostě nesmysl
Jestliže bychom nyní místo nafty natankovali syntetické palivo, cesta by se ale výrazně prodražila. Litr ekologického paliva by nás totiž místo obvyklých 32 až 40 korun za fosilní palivo vyšel na 150 korun. Nádrž šedesátilitrové Octavie by tak vyšla na neskutečných 9 000 korun. To je téměř čtyřnásobek běžné plné nádrže. Jedna cesta by tak stála 1 875 korun. V současné chvíli tedy použití syntetických paliv nedává smysl.
To se ovšem bavíme o relativně úsporném vozidle. Mnoho vozů se i při ustálené dálniční jízdě nedostane s průměrnou spotřebou pod 7 litrů. Stejná cesta by provozovatele vozu stála 2 625 korun. A pokud jezdíte s těžkou nohou nebo máte velké či sportovní vozidlo, při deseti litrech na sto už trasa vyjde na více než letenka přes půl Evropy. Za 3 750 korun by vás do Brna dopravil i vůz taxi služby.
Zatím to ale naštěstí není potřeba, fosilních paliv máme dostatek a ani naplnění nádrže není nyní tolik bolestivé pro peněženku. Výrobci se snaží postupně navyšovat produkci e-paliv a tím i snížit jejich cenu. Dá se předpokládat, že v následujících desetiletí se dočkáme paliva, které bude kombinací fosilních a ekologických paliv.
Postupně se pak příměsi benzinu a dieselu mohou snižovat. Předpoklad vývoje ceny syntetických paliv je také příznivý. Kolem roku 2050 by se měla cena litr dostat dokonce k hranici současných cen za fosilní paliva.