Evropská komise a německá vláda se dohodly na kompromisu ohledně registrací nových automobilů se spalovacími motory po roce 2035. Jak jsme informovali ohledně navrhované podobě zákona už před několika dny, podmínkou je spalování klimaticky neutrálních paliv, tj. syntetických paliv. Dohoda se netýká původního nařízení o vyřazování spalovacích motorů a případné výjimky budou zpracovány do podzimu 2024.
Podle spolkového Ministerstva dopravy došlo k dohodě v pátek pozdě večer. „Ve velmi detailních a konstruktivních jednáních se nám podařilo zajistit prvek technologické neutrality v rámci nařízení o limitech flotily,“ cituje Volker Wissing prohlášení ministerstva.
„To otevírá cestu pro vozidla se spalovacími motory, které používají CO2 neutrální paliva, i po roce 2035.“ Politik dále uvedl, že jsou stanoveny konkrétní procesní kroky a harmonogram, který uvádí, že nejdříve bude vytvořena kategorie vozidel spalujících ekologická paliva a ta bude začleněna do nařízení o limitech vozového parku. Proces by měl být dokončen do podzimu 2024.
Čtěte také: Co jsou syntetická paliva? Zachrání spalovací motory, nebo už jim není pomoci?
Nikdo ale zatím neví, jak přesně bude vypadat schvalovací postup. Již v minulých dnech představila Evropská komise návrh, podle něhož by měla být vozidla vybavena senzory, které jim zabrání v jízdě na konvenční paliva. „Pokud by byla natankována klasická fosilní paliva, vozidla by měla schopnost detekovat je a zabránila by automobilu v jízdě,“ je podle Reuters uvedeno v návrhu. List Der Spiegel naopak přináší informaci, že takovou interpretaci Wissing odmítl.
Kompromis obsahuje i druhou složku: na základě informací z deníku Tagesschau má Evropská komise na podzim letošního roku předložit návrh, jakým způsobem přispějí vozidla provozovaná na ekologická paliva (tj. syntetická paliva) k cílům snížení oxidu uhlíku. Zde se mohou objevit dvě potenciální překážky. Na jedné straně by tato kritéria mohla být velice přísná, aby bylo zajištěno, že k výrobě syntetických paliv bude používána pouze zelená elektřina.
Na druhé straně jde o způsob schvalování v rámci unijní legislativy: jak bylo v pátek oznámeno, návrh má být podán prostřednictvím takzvaného aktu v přenesené pravomoci. Tento akt ale může zablokovat jak Evropský parlament, tak Rada členských států. To znamená, že implementace návrhu není zaručena na 100%, uvádí server Electrive.
V Evropském parlamentu navíc panují obavy, zda je vůbec Komisi povoleno vydat akt v přenesené pravomoci za tímto účelem a zda v tomto případě nepřekračuje své kompetence. Je tedy možné, že celá věc bude muset být přezkoumána Evropským soudním dvorem. Na to se Komise pravděpodobně připravila předem, protože v deklaraci je uvedeno, že v případě neúspěchu aktu v přenesené pravomoci dojde k „dalšímu právnímu postupu“.
Evropská komise a německá vláda se dohodly na kompromisu ohledně registrací nových automobilů se spalovacími motory po roce 2035. Jak jsme informovali ohledně navrhované podobě zákona už před několika dny, podmínkou je spalování klimaticky neutrálních paliv, tj. syntetických paliv. Dohoda se netýká původního nařízení o vyřazování spalovacích motorů a případné výjimky budou zpracovány do podzimu 2024.
Podle spolkového Ministerstva dopravy došlo k dohodě v pátek pozdě večer. „Ve velmi detailních a konstruktivních jednáních se nám podařilo zajistit prvek technologické neutrality v rámci nařízení o limitech flotily,“ cituje Volker Wissing prohlášení ministerstva.
„To otevírá cestu pro vozidla se spalovacími motory, které používají CO2 neutrální paliva, i po roce 2035.“ Politik dále uvedl, že jsou stanoveny konkrétní procesní kroky a harmonogram, který uvádí, že nejdříve bude vytvořena kategorie vozidel spalujících ekologická paliva a ta bude začleněna do nařízení o limitech vozového parku. Proces by měl být dokončen do podzimu 2024.
Čtěte také: Co jsou syntetická paliva? Zachrání spalovací motory, nebo už jim není pomoci?
Nikdo ale zatím neví, jak přesně bude vypadat schvalovací postup. Již v minulých dnech představila Evropská komise návrh, podle něhož by měla být vozidla vybavena senzory, které jim zabrání v jízdě na konvenční paliva. „Pokud by byla natankována klasická fosilní paliva, vozidla by měla schopnost detekovat je a zabránila by automobilu v jízdě,“ je podle Reuters uvedeno v návrhu. List Der Spiegel naopak přináší informaci, že takovou interpretaci Wissing odmítl.
Kompromis obsahuje i druhou složku: na základě informací z deníku Tagesschau má Evropská komise na podzim letošního roku předložit návrh, jakým způsobem přispějí vozidla provozovaná na ekologická paliva (tj. syntetická paliva) k cílům snížení oxidu uhlíku. Zde se mohou objevit dvě potenciální překážky. Na jedné straně by tato kritéria mohla být velice přísná, aby bylo zajištěno, že k výrobě syntetických paliv bude používána pouze zelená elektřina.
Na druhé straně jde o způsob schvalování v rámci unijní legislativy: jak bylo v pátek oznámeno, návrh má být podán prostřednictvím takzvaného aktu v přenesené pravomoci. Tento akt ale může zablokovat jak Evropský parlament, tak Rada členských států. To znamená, že implementace návrhu není zaručena na 100%, uvádí server Electrive.
V Evropském parlamentu navíc panují obavy, zda je vůbec Komisi povoleno vydat akt v přenesené pravomoci za tímto účelem a zda v tomto případě nepřekračuje své kompetence. Je tedy možné, že celá věc bude muset být přezkoumána Evropským soudním dvorem. Na to se Komise pravděpodobně připravila předem, protože v deklaraci je uvedeno, že v případě neúspěchu aktu v přenesené pravomoci dojde k „dalšímu právnímu postupu“.