Bez obnovitelné energie to nepůjde. A musí jí být hromada!
Oba sektory, jak spalovací tak elektrický, mají společné to, že čím více energie vyrobíme s menší uhlíkovou stopou, o to více lze provoz vozidel nazývat ekologickým. Zatímco u elektrických vozů to výrobou energie téměř končí, u syntetických paliv cesta jejich výroby teprve začíná. Teprve pokud je pokryta výroba elektřiny pro okamžité užití, lze z přebytků „levně“ vyrábět syntetická paliva. Ta nejčastěji vznikají elektrolýzou, při které se vodík oddělí od molekul vody.
Vodík samotný může fungovat jako palivo, ale jeho uchovávání je velmi náročné. Jeho získání je vcelku levné, a proto se jeho použití namísto syntetických paliv přímo nabízí. Zbylé složky paliva se poté berou z uhlíku, nejčastěji z oxidu uhličitého. Zjednodušeně se tak dá říci, že výrobou a používáním syntetických paliv pomáháme dekarbonizaci naší planety. Proto se pro výrobu nedají používat jiné než obnovitelné zdroje energie s nízkou nebo nulovou uhlíkovou stopou. Z logiky procesu to pro naší zemi nedává smysl.
Palivo nebo úložiště levné energie
Výsledné uhlovodíky se pomocí dvou nejčastějších procesů přetvoří na finální produkt. Ten je pak nachystaný pro použití ve vozidlech, průmyslu nebo pro uložení energie. Aby se o výrobě dalo hovořit v masovém měřítku, je nejprve potřeba vyřešit zdroje energie. Nejvíce se pro výrobu hodí jaderné zdroje, které jsou nejstabilnější a dokáží po dlouhou dobu levně produkovat velké množství energie.
Pro automobilový průmysl by se jednalo o velkou úlevu a především výbornou možnost, jak zachovat v provozu co nejvíce funkčních vozidel. V tuto chvíli se dá jen velmi těžko posoudit, zda je výhodnější výroba a vývoj bateriových technologií, elektrických vozidel a výroba bezemisní energie nebo investice do výroby syntetických paliv. Časem se zajisté objeví studie, které nám takovou zásadní otázku dokáží zodpovědět nebo alespoň přiblížit.
Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.
Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.