Změna?! EU připouští, že by se spalovací auta mohla prodávat i po roce 2035

  • Nová emisní norma Euro 7 přinese zpřísnění
  • Po roce 2035 budou k mání nejen elektromobily
  • EK navrhuje povolit prodej aut na syntetická paliva
Spalovací auto

Spalovací auto, ilustrační | foto: Volvo

Když vloni na podzim Europarlament zveřejnil finální podobu plánované emisní normy Euro 7, způsobilo to jak u odborné, tak široké veřejnosti poprask. „Snažili jsme se jako předsednická země o to, aby se podařilo co nejvíce tuto emisní normu změkčit,“ prohlásil tehdy ministr dopravy Martin Kupka.

Nekompromisní Euro 7

Nejspíše poslední změna před úplným přechodem na elektromobilitu se opět nese v duchu dalšího zpřísnění vůči emisím oxidu dusného a pevných částic. Tolerované hodnoty v případě automobilů s benzinovým motorem zůstávají takřka shodné, tedy 60 mg na kilometr, nicméně u dieselů je to horší.

EU argumentuje, že značné těžiště znečištění je díky kamionové dopravě. To znamená, že tolerované maximum u vznětových motorů v rámci Euro 7 bude stejné jako u zážehových, čili 60 mg na 1 km.

Jak jste jistě zaregistrovali, nadcházející změna se promítla i do nálady českého automobilového průmyslu. Škoda Auto de facto krátce poté potvrdila, že zavedení normy nejen výrazně navýší koncovou cenu nových vozů, ale zároveň způsobí, že zejména menší cenově dostupnější modely se stanou prakticky neprodejné.

Škoda Fabia 4

Škoda Fabia 4. generace | foto: Škoda Auto


Čtěte také: Ojetým dieselům zvoní hrana. V celé EU hrozí naprostý zákaz provozu


Konec spalováků v EU v roce 2035

Jak jste jistě zaregistrovali, nadcházející změna se promítla i do nálady českého automobilového průmyslu. Euro 7 dle kalkulací automobilek může veškerá auta zdražit o desítky tisíc. Česká vláda se vůči normě vymezila a obdobný postoj zastávaly i škodovácké odbory. Tvrdší limity by podle odborníků mohly mít negativní dopad na výši investic i do samotné elektromobility.

EU sice příliš nekonkretizuje, jaké technologie se mají využívat, ale silně akcentuje nutnost přejít na bezemisní techniku v osobní dopravě. Tu v současnosti ve valné míře reprezentuje zejména bateriová elektromobilita. Pokud jde o klasické spalováky včetně hybridů, tak tam je to jasné – od roku 2035 dostanou stopku.

A co syntetická paliva?

Nebo ne? Stále je totiž ve hře scénář, který počítá s tím, že konvenční řešení dostane zelenou i poté, byť trošku jinak, než jsme byli doposud zvyklí. Evropská komise totiž slevila ze svých původních požadavků, informuje Reuters. Nečekejte však, že by svůj postoj obrátila o 180 stupňů.

Agentura avizuje, že EK podala návrh, který po roce 2035 počítá s prodejem vozidel se syntetickými spalovacími motory. Proslýchá se, že za změnou původně nekompromisní rétoriky stojí německý automobilový průmysl, jehož zástupci v posledních týdnech výrazně stupňovali tlak.

Jako hlavní výhodu použití syntetických paliv EK spatřuje v tvz. uhlíkové neutralitě, jež je dána výrobním procesem. Zatímco běžné palivo vzniká rafinací ropy, umělá paliva vznikají chemickou cestou.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Změna?! EU připouští, že by se spalovací auta mohla prodávat i po roce 2035

  • Nová emisní norma Euro 7 přinese zpřísnění
  • Po roce 2035 budou k mání nejen elektromobily
  • EK navrhuje povolit prodej aut na syntetická paliva
Spalovací auto

Spalovací auto, ilustrační | foto: Volvo

Když vloni na podzim Europarlament zveřejnil finální podobu plánované emisní normy Euro 7, způsobilo to jak u odborné, tak široké veřejnosti poprask. „Snažili jsme se jako předsednická země o to, aby se podařilo co nejvíce tuto emisní normu změkčit,“ prohlásil tehdy ministr dopravy Martin Kupka.

Nekompromisní Euro 7

Nejspíše poslední změna před úplným přechodem na elektromobilitu se opět nese v duchu dalšího zpřísnění vůči emisím oxidu dusného a pevných částic. Tolerované hodnoty v případě automobilů s benzinovým motorem zůstávají takřka shodné, tedy 60 mg na kilometr, nicméně u dieselů je to horší.

EU argumentuje, že značné těžiště znečištění je díky kamionové dopravě. To znamená, že tolerované maximum u vznětových motorů v rámci Euro 7 bude stejné jako u zážehových, čili 60 mg na 1 km.

Jak jste jistě zaregistrovali, nadcházející změna se promítla i do nálady českého automobilového průmyslu. Škoda Auto de facto krátce poté potvrdila, že zavedení normy nejen výrazně navýší koncovou cenu nových vozů, ale zároveň způsobí, že zejména menší cenově dostupnější modely se stanou prakticky neprodejné.

Škoda Fabia 4

Škoda Fabia 4. generace | foto: Škoda Auto


Čtěte také: Ojetým dieselům zvoní hrana. V celé EU hrozí naprostý zákaz provozu


Konec spalováků v EU v roce 2035

Jak jste jistě zaregistrovali, nadcházející změna se promítla i do nálady českého automobilového průmyslu. Euro 7 dle kalkulací automobilek může veškerá auta zdražit o desítky tisíc. Česká vláda se vůči normě vymezila a obdobný postoj zastávaly i škodovácké odbory. Tvrdší limity by podle odborníků mohly mít negativní dopad na výši investic i do samotné elektromobility.

EU sice příliš nekonkretizuje, jaké technologie se mají využívat, ale silně akcentuje nutnost přejít na bezemisní techniku v osobní dopravě. Tu v současnosti ve valné míře reprezentuje zejména bateriová elektromobilita. Pokud jde o klasické spalováky včetně hybridů, tak tam je to jasné – od roku 2035 dostanou stopku.

A co syntetická paliva?

Nebo ne? Stále je totiž ve hře scénář, který počítá s tím, že konvenční řešení dostane zelenou i poté, byť trošku jinak, než jsme byli doposud zvyklí. Evropská komise totiž slevila ze svých původních požadavků, informuje Reuters. Nečekejte však, že by svůj postoj obrátila o 180 stupňů.

Agentura avizuje, že EK podala návrh, který po roce 2035 počítá s prodejem vozidel se syntetickými spalovacími motory. Proslýchá se, že za změnou původně nekompromisní rétoriky stojí německý automobilový průmysl, jehož zástupci v posledních týdnech výrazně stupňovali tlak.

Jako hlavní výhodu použití syntetických paliv EK spatřuje v tvz. uhlíkové neutralitě, jež je dána výrobním procesem. Zatímco běžné palivo vzniká rafinací ropy, umělá paliva vznikají chemickou cestou.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."