Ojetým dieselům zvoní hrana. V celé EU hrozí naprostý zákaz provozu

  • Německé soudy řeší potíže s porušením hodnot produkovaných emisí CO2
  • Starší dieselová auta plní normy jen v laboratorních podmínkách
  • Reálně hrozí zákaz používání milionů aut převážně německých značek
Auto se spalovacím motorem

Auto se spalovacím motorem

Nejen chystané nové emisní normy jsou pro provozované vozy omezující. I dlouhé roky po schválení řeší soudy stále nové nebo obnovené případy, ve kterých hrozí milionům provozovaných vozidel zákaz provozu na pozemních komunikacích. Mohou za to špatně vydaná povolení k provozu. Ta totiž v mnoha případech porušují limity produkovaných zplodin během používání.

Zákaz pro 15 let staré diesely

Aktuálně probíraný případ u německých soudů se týká především vozů Volkswagen Golf vyrobených kolem roku 2008. Nejde ale o jediný model ani pouze o případ wolfsburské společnosti. Hlavní potíž je ve fungování recirkulace výfukových plynů. Majitelé těchto i novějších vozidel vědí, jaký dokáže špatný EGR ventil nebo chybný proces druhotného spalování výfukových plynů nadělat ve voze paseku.

Tento recirkulační systém má za úkol vzít ještě jednou do okruhu výfukové plyny a snížit finálně produkované emise CO2 do ovzduší. Pokud jsou později splněné podmínky pro bezpečné vypálení zachycených částeček v filtru pevných částic, vozidlo je během jízdy dokáže vyloučit ze systému ven. Systém ale umí pracovat ideálně v omezeném teplotním spektru, kterému se také přezdívá teplotní ochrana vozu. A zde nastává ten problém.

Volkswagen Golf páte generace

Volkswagen Golf páte generace | foto: Autoevolution


Čtěte také: Které automobilky snižují emise a které na to naopak dost kašlou? Máme aktuální data


Dieselgate tisíckrát jinak

Podobně jako v případě Dieselgate byla vozidla pro provoz recirkulace schválena na základě hodnot prokázaných během laboratorních podmínek. Později se ale ukázalo, že realné hodnoty produkovaných spalin jsou výše, než tabulky pro dané emisní normy povolují. Laboratorní podmínky jsou většinou prováděné při teplotě 20 stupňů Celsia. Při takových teplotách nemají systémy sebemenší problémy kvalitně zplodiny spalovat. Při nižších teplotách ale jejich účinnost výrazně klesá nebo vůz recirkulaci vůbec nespustí.

Aktuálně probíhá více než 120 podobných soudních řízení. Jedná se především o vozy papírově splňující emisní normy Euro 5 a Euro 6 v podverzích a + b. V nejhorším případě mohou soudy přijít s rozsudky, které znemožní další fungování dotčených vozidel v silničním provozu.

Jelikož jsou normy i schvalovací procesy platné pro celé území EU, rozsudek takového rázu vydaného v Německu by platil taktéž po celé EU, včetně České republiky. Kromě vozidel značky Volkswagen se hovoří o vozech Mercedes-Benz, Audi, Porsche i několika zahraničních výrobcích. Majitelé postižených aut by měli mít nárok na vyplacení odškodného, pokud tak rozsudek uzná za vhodné.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Ojetým dieselům zvoní hrana. V celé EU hrozí naprostý zákaz provozu

  • Německé soudy řeší potíže s porušením hodnot produkovaných emisí CO2
  • Starší dieselová auta plní normy jen v laboratorních podmínkách
  • Reálně hrozí zákaz používání milionů aut převážně německých značek
Auto se spalovacím motorem

Auto se spalovacím motorem

Nejen chystané nové emisní normy jsou pro provozované vozy omezující. I dlouhé roky po schválení řeší soudy stále nové nebo obnovené případy, ve kterých hrozí milionům provozovaných vozidel zákaz provozu na pozemních komunikacích. Mohou za to špatně vydaná povolení k provozu. Ta totiž v mnoha případech porušují limity produkovaných zplodin během používání.

Zákaz pro 15 let staré diesely

Aktuálně probíraný případ u německých soudů se týká především vozů Volkswagen Golf vyrobených kolem roku 2008. Nejde ale o jediný model ani pouze o případ wolfsburské společnosti. Hlavní potíž je ve fungování recirkulace výfukových plynů. Majitelé těchto i novějších vozidel vědí, jaký dokáže špatný EGR ventil nebo chybný proces druhotného spalování výfukových plynů nadělat ve voze paseku.

Tento recirkulační systém má za úkol vzít ještě jednou do okruhu výfukové plyny a snížit finálně produkované emise CO2 do ovzduší. Pokud jsou později splněné podmínky pro bezpečné vypálení zachycených částeček v filtru pevných částic, vozidlo je během jízdy dokáže vyloučit ze systému ven. Systém ale umí pracovat ideálně v omezeném teplotním spektru, kterému se také přezdívá teplotní ochrana vozu. A zde nastává ten problém.

Volkswagen Golf páte generace

Volkswagen Golf páte generace | foto: Autoevolution


Čtěte také: Které automobilky snižují emise a které na to naopak dost kašlou? Máme aktuální data


Dieselgate tisíckrát jinak

Podobně jako v případě Dieselgate byla vozidla pro provoz recirkulace schválena na základě hodnot prokázaných během laboratorních podmínek. Později se ale ukázalo, že realné hodnoty produkovaných spalin jsou výše, než tabulky pro dané emisní normy povolují. Laboratorní podmínky jsou většinou prováděné při teplotě 20 stupňů Celsia. Při takových teplotách nemají systémy sebemenší problémy kvalitně zplodiny spalovat. Při nižších teplotách ale jejich účinnost výrazně klesá nebo vůz recirkulaci vůbec nespustí.

Aktuálně probíhá více než 120 podobných soudních řízení. Jedná se především o vozy papírově splňující emisní normy Euro 5 a Euro 6 v podverzích a + b. V nejhorším případě mohou soudy přijít s rozsudky, které znemožní další fungování dotčených vozidel v silničním provozu.

Jelikož jsou normy i schvalovací procesy platné pro celé území EU, rozsudek takového rázu vydaného v Německu by platil taktéž po celé EU, včetně České republiky. Kromě vozidel značky Volkswagen se hovoří o vozech Mercedes-Benz, Audi, Porsche i několika zahraničních výrobcích. Majitelé postižených aut by měli mít nárok na vyplacení odškodného, pokud tak rozsudek uzná za vhodné.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."