I když se prodeje elektrických i hybridních vozidel neustále zvyšují, v čistotě ovzduší to zatím poznat nelze. Ba naopak, Centrum dopravního výzkumu (CDV) zjistilo, že meziročně došlo k nárůstu produkce emisí CO2 u nových aut. Jak je to možné? Nehledejte v tom nic složitého.
Cílem EU a projektu Pařížské dohody je kolektivní snížení produkce emisí CO2 kontinentu o 40 % oproti roku 1990, a to do roku 2030. V rámci této dohody dochází k plánům útlumu prodejů spalovací vozidel a nárůstu podílu lokálně bezemisních alternativ. Hybridní i elektrické vozy se stávají populární i přes stále nedostatečnou provozní infrastrukturu.
Jenže ani tento posilující zájem zatím nestačí na to, aby se produkce skleníkových plynů výrazně snížila. Na vině je i přechod spousty automobilek k vozům vyšší stavby. Vozy typu crossover a SUV přirozeně spalují více paliva nez drobné městské vozy, které jsou na ústupu. Takové vozy produkují kolem 125 gramů oxidu uhličitého na jeden ujetý kilometer. S těmito průměrnými hodnotami byly testovány vozy značek Renault, Peugeot a Suzuki.
Čtěte také: Kterým značkám teče do bot? Podívejte se, jaké mají emise výrobci aut v Česku!
Z dvacítky testovaných nejprodávanějších značek v České republice „vládnou“ z pohledu nejnižších emisí – Renault (123 g/km), Peugeot (125 g/km), Suzuki (125 g/km). Nejvíce se pak podařilo snížit meziroční produkci oxidů značce Volvo, a to o 4,5 % (na 148 g/km). Velký podíl na tom ale mají hybridní a elektrické modely. Každý šestý prodaný automobil značky používá alespoň částečně k pohybu elektřinu.
Dalším úspěšným úspornějším výrobcem je jihokorejská Kia (134 g/km). Ta snížila produkci emisí o 3,6 %. I jí v tomto směru pomáhá přesun zákazníků k hybridním a elektrickým modelům.
Mnoho značek se drží na velmi podobné úrovni jako v loňském roce. Pouze čtyři výrobci zaznamenali výraznější nárůst. U značky Cupra (154 g/km) za to může víceméně její mladý věk a vysoká oblíbenost sportovních modelů. Seat, Opel i Suzuki si pohoršily o 7-8 gramů oxidu na jeden kilometr. Největšími propadáky jsou – BMW (162 g/km), Mercedes-Benz 178 g/km), Audi (181 g/km), SsangYong (183 g/km).
Meziroční průměrné hodnoty drobně od roku 2020 stoupají. Loňské hodnoty se vyrovnají datům naměřeným před devíti lety.
I když se prodeje elektrických i hybridních vozidel neustále zvyšují, v čistotě ovzduší to zatím poznat nelze. Ba naopak, Centrum dopravního výzkumu (CDV) zjistilo, že meziročně došlo k nárůstu produkce emisí CO2 u nových aut. Jak je to možné? Nehledejte v tom nic složitého.
Cílem EU a projektu Pařížské dohody je kolektivní snížení produkce emisí CO2 kontinentu o 40 % oproti roku 1990, a to do roku 2030. V rámci této dohody dochází k plánům útlumu prodejů spalovací vozidel a nárůstu podílu lokálně bezemisních alternativ. Hybridní i elektrické vozy se stávají populární i přes stále nedostatečnou provozní infrastrukturu.
Jenže ani tento posilující zájem zatím nestačí na to, aby se produkce skleníkových plynů výrazně snížila. Na vině je i přechod spousty automobilek k vozům vyšší stavby. Vozy typu crossover a SUV přirozeně spalují více paliva nez drobné městské vozy, které jsou na ústupu. Takové vozy produkují kolem 125 gramů oxidu uhličitého na jeden ujetý kilometer. S těmito průměrnými hodnotami byly testovány vozy značek Renault, Peugeot a Suzuki.
Čtěte také: Kterým značkám teče do bot? Podívejte se, jaké mají emise výrobci aut v Česku!
Z dvacítky testovaných nejprodávanějších značek v České republice „vládnou“ z pohledu nejnižších emisí – Renault (123 g/km), Peugeot (125 g/km), Suzuki (125 g/km). Nejvíce se pak podařilo snížit meziroční produkci oxidů značce Volvo, a to o 4,5 % (na 148 g/km). Velký podíl na tom ale mají hybridní a elektrické modely. Každý šestý prodaný automobil značky používá alespoň částečně k pohybu elektřinu.
Dalším úspěšným úspornějším výrobcem je jihokorejská Kia (134 g/km). Ta snížila produkci emisí o 3,6 %. I jí v tomto směru pomáhá přesun zákazníků k hybridním a elektrickým modelům.
Mnoho značek se drží na velmi podobné úrovni jako v loňském roce. Pouze čtyři výrobci zaznamenali výraznější nárůst. U značky Cupra (154 g/km) za to může víceméně její mladý věk a vysoká oblíbenost sportovních modelů. Seat, Opel i Suzuki si pohoršily o 7-8 gramů oxidu na jeden kilometr. Největšími propadáky jsou – BMW (162 g/km), Mercedes-Benz 178 g/km), Audi (181 g/km), SsangYong (183 g/km).
Meziroční průměrné hodnoty drobně od roku 2020 stoupají. Loňské hodnoty se vyrovnají datům naměřeným před devíti lety.