Nejen v Číně se připravují na baterie bez tekutého elektrolytu. Svojí variantu připravuje například i skupina Stellantis. Ta počítá s nasazením solid-state baterií do prvních produkčních vozů v roce 2026. Aby ale svojí baterii s pevným elektrolytem řádně připravila, staví si nyní flotilu testovacích vozidel. V jejím čele stane sportovní monstrum, Dodge Charger Daytona EV.
Stellantis is na vývoj přizval inovátora v oboru, společnost Factorial. Cílem je tyto baterie plně zahrnout do výrobního procesu vyhrazené elektrické platformy skupiny, STLA Large. Kromě lepšího dojezdu si partneři od nové technologie baterií slibují i vylepšení výkonu a v neposlední řadě i zrychlení a zvýšení bezpečnosti nabíjecího procesu. Spolupráce obou zúčastněných se datuje do roku 2021, kdy Stellantis výrazně podpořil růst tehdejšího startupu finanční injekcí ve výši 75 milionů dolarů.
Nově budovaná flotila má v reálných podmínkách otestovat novou baterii a připravit ji na komerční nasazení. Kompletní zastavení do platformy bude navíc výhodné i pro další skupinové vozy využívající tuto řadu podvozků. Nejen vozy stavěné pro výkon tak budou benefitovat z lepších vlastností technologie. Spolu s těmito základními výhodami leží ale na pevných bateriích ještě mnoho dalších. Při násobně vyšší energetické hustotě lze zmenšit její velikost. Baterie Factorialu je již nyní o třetinu menší.
Odstranění kapalné části baterie usnadňuje i nabíjení a dlouhověkost článků. Časová úspora se nepočítá v jednotkách, ale i desítkách minut. Tyto vlastnosti pro nás dnes již nejsou žádnou novinkou, naprostá většina současných výrobců baterií dělá vše pro to, aby svojí verzi uvedla na trh co nejdříve. Ovšem nový výrobek s sebou vždy nese počáteční nevýhody. Ty současné, kterým Stellantis čelí, jsou složitější výroba a citelně vyšší náklady. Navíc se u výroby tohoto typu nezbavíme, alespoň zatím, závislosti na drahém lithiu.
Dalším potenciálním problémem je recyklace takových baterií. Zatímco dnešní běžné baterie jsme již schopní různými procesy až z 96 procent vrátit do oběhu, u baterií s pevným elektrolytem jde zatím o neprobádané území. Jejich násobně delší životnost by ale ale měla společnostem dát dostatek času na prozkoumání možností po ukončení prvního cyklu života. Oproti dnešním bateriím se ale bavíme i o dekádách.
Možná se tak po třiceti letech stanou takové baterie s poloviční kapacitou běžnou součástí záložních energetických stanic. Až realita nám dokáže, jak se budeme s těmito výzvami potýkat. Stellantis zatím plánuje své přelomové solid-state baterie uvést na trh již napřesrok.
Nejen v Číně se připravují na baterie bez tekutého elektrolytu. Svojí variantu připravuje například i skupina Stellantis. Ta počítá s nasazením solid-state baterií do prvních produkčních vozů v roce 2026. Aby ale svojí baterii s pevným elektrolytem řádně připravila, staví si nyní flotilu testovacích vozidel. V jejím čele stane sportovní monstrum, Dodge Charger Daytona EV.
Stellantis is na vývoj přizval inovátora v oboru, společnost Factorial. Cílem je tyto baterie plně zahrnout do výrobního procesu vyhrazené elektrické platformy skupiny, STLA Large. Kromě lepšího dojezdu si partneři od nové technologie baterií slibují i vylepšení výkonu a v neposlední řadě i zrychlení a zvýšení bezpečnosti nabíjecího procesu. Spolupráce obou zúčastněných se datuje do roku 2021, kdy Stellantis výrazně podpořil růst tehdejšího startupu finanční injekcí ve výši 75 milionů dolarů.
Nově budovaná flotila má v reálných podmínkách otestovat novou baterii a připravit ji na komerční nasazení. Kompletní zastavení do platformy bude navíc výhodné i pro další skupinové vozy využívající tuto řadu podvozků. Nejen vozy stavěné pro výkon tak budou benefitovat z lepších vlastností technologie. Spolu s těmito základními výhodami leží ale na pevných bateriích ještě mnoho dalších. Při násobně vyšší energetické hustotě lze zmenšit její velikost. Baterie Factorialu je již nyní o třetinu menší.
Odstranění kapalné části baterie usnadňuje i nabíjení a dlouhověkost článků. Časová úspora se nepočítá v jednotkách, ale i desítkách minut. Tyto vlastnosti pro nás dnes již nejsou žádnou novinkou, naprostá většina současných výrobců baterií dělá vše pro to, aby svojí verzi uvedla na trh co nejdříve. Ovšem nový výrobek s sebou vždy nese počáteční nevýhody. Ty současné, kterým Stellantis čelí, jsou složitější výroba a citelně vyšší náklady. Navíc se u výroby tohoto typu nezbavíme, alespoň zatím, závislosti na drahém lithiu.
Dalším potenciálním problémem je recyklace takových baterií. Zatímco dnešní běžné baterie jsme již schopní různými procesy až z 96 procent vrátit do oběhu, u baterií s pevným elektrolytem jde zatím o neprobádané území. Jejich násobně delší životnost by ale ale měla společnostem dát dostatek času na prozkoumání možností po ukončení prvního cyklu života. Oproti dnešním bateriím se ale bavíme i o dekádách.
Možná se tak po třiceti letech stanou takové baterie s poloviční kapacitou běžnou součástí záložních energetických stanic. Až realita nám dokáže, jak se budeme s těmito výzvami potýkat. Stellantis zatím plánuje své přelomové solid-state baterie uvést na trh již napřesrok.