Z výrobní linky na parkoviště. Autonomní Xpeng P7 už si poradí bez řidiče

Matouš Vrchota
Xpeng P7 (2025) | foto: Xpeng
Xpeng P7 (2025) | foto: Xpeng

V Číně už Xpeng P7 jezdí autonomně po továrně. Auto samo odjíždí z výrobní linky na parkoviště, na silnice ho ale zatím zákon nepustí.

Není výpočetního výkonu až přespříliš?

Když se řekne autonomní jízda, jako první se vám vybaví Tesla. Tato americká automobilka se stále drží na špičce této technologie a to i přes skutečnost, že FSD, tedy Full Self-Driving stále není ve své produkční fázi. Další výrobci dělají vše pro to, aby se dostali alespoň na stejnou úroveň a s dokončením Teslu třeba i předběhli.

Jedním takovým příkladem je čínský Xpeng. Ten začíná autonomní řízení používat zatím ve svých továrnách, na silnice jej totiž zatím pustit nesmí. Model P7 se zatím vozí po výrobním areálu. Po kompletaci dílů na výrobní lince se vůz sám zaveze na parkoviště, kde čeká na nakládku a cestu k dealerům a novým majitelům.

S novinkou se na sociální síti Weibo pochlubil viceprezident společnosti, Yu Tao. Vozy zatím jezdí po jedné trase, teoreticky ale mohou využívat celý výrobní závod. O navigaci a samotné řízení se stará vlastní umělá inteligence Turing AI. Je schopná provádět až 2 250 TOPS za sekundu. Jde o bilion výpočetních operací za jedinou sekundu. Tesla s nejnovější generací čipů AI 4, dříve označovaná jako HW 4, zvládá zhruba jen třetinu.

Xpeng P7 (2025), interiér | foto: Xpeng
Xpeng P7 (2025), interiér | foto: Xpeng

Vůz, který předběhl i samotnou Čínu

Model P7 je prvním modelem značky, který si tuto verzi AI může užívat naplno. Jde o první verzi systému, která splňuje kategorii L3. Bohužel tím předběhla místní zákony, jelikož na třetí úroveň autonomní jízdy Čína zatím není připravena. Podobně jako Tesla, i Xpeng se spoléhá především na optické systémy.

Autonomní systém spolu s trojicí ultra výkonných čipů Turing AI analyzuje vizuální signály, překládá je svým velkým jazykovým modelům a ty pak následně vyhodnocují různé dopravní situace a reakce na ně. Takhle výkonné nejsou ani velmi pokročilé automobilní čipy od společnosti Nvidia řady Orin Thor.

Xpeng P7 je zástupcem vozu používajícího 800V palubní architekturu. Konfigurovat si jej můžete s jedním motorem na zadní nápravě o 270 kW až po čtyřkolku s výkonem 437 kW. Energii uchovává v LFP článcích 74,9 kWh nebo ternární NMC s 92,2 kWh. S rozvorem drobně převyšujícím tři metry jde o sedan vyšší třídy. Do prodeje na domácím trhu se dostává právě v těchto dnech.

Zdroj: Yu Tao / Weibo


Autor článku

Matouš Vrchota - Redaktor

Matouš se zajímá o moderní technologie, zejména v oblasti automotive. Baví ho vše digitální, ideálně s Androidem. Ve volném čase se věnuje úpravám rodinného vozového parku nebo vyráží na kole.


Komentáře


Nejnovější články