Technologie v autech: Nová studie ukazuje, co je přínosné a co už spíš otravné

Pavel Škopek
Detekce vozidel v mrtvém úhlu patří mezi řidiči k nejoblíbenějším funkcím | foto: Toyota
Detekce vozidel v mrtvém úhlu patří mezi řidiči k nejoblíbenějším funkcím | foto: Toyota

Studie J.D. Power ukázala, že řidiči oceňují kamery mrtvého úhlu a inteligentní klimatizaci. Naopak složité infotainmenty frustrují.

Co nesmí chybět za volantem

Automatický režim do myčky nebo platby z palubní desky zní lákavě, ale stačí pár vteřin zmateného tápání v menu a kouzlo se vytratí. Řidiči stále častěji rozlišují mezi technologiemi, které jim skutečně usnadňují život, a těmi, které v praxi jen komplikují jízdu. A rozdíl mezi wow efektem v autosalonu a každodenním používáním bývá propastný.

Letošní studie J.D. Power Tech Experience Index se zaměřila na 76 230 amerických majitelů nových vozů. Ukázala, že největší hodnotu mají technologie, které řeší konkrétní potřeby. Kamera pro sledování mrtvého úhlu se stala nejoblíbenějším prvkem vůbec, 93 % respondentů ji používá pravidelně a 74 % ji chce i ve svém dalším voze. Inteligentní klimatizace, jež sama reguluje teplotu, vykázala meziročně pokles poruchovosti o 6,3 problému na 100 vozidel a zároveň vysokou spokojenost mezi uživateli.

Výrazný dopad na celkový dojem z vozu mají také systémy, které se přizpůsobují preferencím řidiče. Chytré zapalování, automatická volba nastavení nebo rozpoznání uživatele patří mezi technologie s nízkou chybovostí a vysokým přínosem. Právě díky kamerám pro mrtvý úhel si ocenění za nejlepší asistenční systém v segmentu vysloužil Hyundai Santa Fe.

Ovládání přes složitý infotainment řidičům vadí | foto: Tesla
Ovládání přes složitý infotainment řidičům vadí | foto: Tesla

Když technologie překáží

Na opačném konci stojí funkce, které působí spíš jako překážka. Režim pro mytí auta zní prakticky, ale 38 % řidičů uvádí, že jim chybí srozumitelný návod k použití, a 15 % si stěžuje na pomalou aktivaci. Funkce je často ukrytá hluboko v infotainmentu, což je v běžném provozu frustrující.

Podobné komplikace vyvolávají technologie jako biometrická autentizace nebo skryté ovládací prvky. Patří mezi prvky s nejvyšší mírou problémů a naznačují, že v očích řidičů už kvalitu vozu neurčuje jen mechanická spolehlivost, ale také srozumitelnost digitálních systémů. A právě v tomto bodě je studie přenositelná i mimo USA. Frustrace z dotykového ovládání a příliš komplexních systémů je totiž univerzální.

Chytré technologie, které předvídají potřeby uživatele, mají nejvyšší šanci uspět. Snižují zátěž při řízení a zjednodušují interakci s vozem. Podle Kathleen Rizk, ředitelky pro benchmarking uživatelské zkušenosti a automobilové technologie ve společnosti J.D. Power, je nejdůležitější užitečnost a skutečný přínos pro každodenní jízdu. A právě tam se rozhoduje, jestli technologie slouží řidiči, nebo ho zdržuje.

Zdroj: J.D. Power


Autor článku

Pavel Škopek - Redaktor

Pavel se dlouhodobě zajímá o moderní technologie – od mobilů až po elektromobily. Ve volném čase rád fotí, sleduje dobré filmy, čte a jezdí na elektrokole.


Komentáře

ČEZ EPP

Nejnovější články