Porsche si chtělo vyrábět vlastní baterie. Ambiciózní plán pouští k vodě

Pavel Škopek
Porsche Taycan (2025) | foto: Porsche
Porsche Taycan (2025) | foto: Porsche

Sen o vlastních bateriích u Porsche padl. Automobilka propouští část zaměstnanců, zbývající převezme Volkswagen.

Místo výroby jen vývoj pro Volkswagen

Vlastní baterie měly být symbolem nezávislosti a technologické převahy. U Porsche se ale tento sen rozplynul dřív, než začal naplno. Z plánů na výrobu vysoce výkonných článků se stává slepá ulička, na jejímž konci není ani továrna, ani samostatnost. Automobilka uznává, že vývoj na trhu je neúprosný a domácí výroba baterií nedává ekonomický smysl.

Projekt Cellforce měl dodat nezávislost a špičkové články pro modely jako Taycan či hybridní 911 GTS. Podle původních plánů měl závod vyrábět baterie pro až 10 000 vozů ročně. Místo expanze však přichází útlum. Porsche oficiálně oznámilo zrušení výroby vlastních bateriových článků.

Podle vyjádření firmy je důvodem nižší než očekávaná poptávka po elektromobilech v USA, klíčovém trhu značky. Divize Cellforce tak místo výroby přejde na výzkum a vývoj. Výstavba druhého výrobního závodu se ruší, plánovaný roční výkon jedné gigawatthodiny zůstane jen na papíře.

Zhruba dvě stovky z celkem tří set zaměstnanců Cellforce budou propuštěny. Zbylé pracovníky převezmou PowerCo, bateriová divize mateřského Volkswagenu, a společnost V4Smart, kterou Porsche letos koupilo. Právě V4Smart dodává vysoce výkonné články pro hybridní sportovní vůz 911 GTS. Výzkumné a vývojové zařízení Cellforce převezme a nově využije společnost PowerCo.

Nabíjení Porsche Taycan na Ionity | foto: Ionity
Nabíjení Porsche Taycan na Ionity | foto: Ionity

Globální přetlak a čínská dominance

Změna strategie přichází navzdory růstu prodejů elektromobilů. V první polovině roku 2025 tvořily EV a hybridy 36 % celosvětových prodejů značky. Elektrický Macan se podílel na 60 % všech prodaných kusů modelu a v USA vzrostly prodeje Taycanu meziročně o 31 %. Přesto automobilka uznává, že trh se vyvíjí pomaleji a podmínky, zejména v USA a Číně, se výrazně změnily.

Porsche není jediným případem. Trh s bateriemi míří ke konsolidaci a přežívají jen ti největší. Čínští giganti jako CATL a BYD dominují celému dodavatelskému řetězci a dokážou nabídnout články levněji i v pokročilé kvalitě. Evropské pokusy, včetně švédského Northvoltu, se hroutí pod tlakem nákladů a nízké produkční kapacity.

Volkswagen Group, mateřská společnost Porsche, však s vývojem baterií pokračuje. Investuje do surovin, pevných elektrolytů i výstavby tří velkokapacitních továren v Německu, Španělsku a Kanadě. Porsche se tak možná nevzdává úplně, ale ambice vlastní výroby přenechává silnějším hráčům.

Zdroj: InsideEVs


Autor článku

Pavel Škopek - Redaktor

Pavel se dlouhodobě zajímá o moderní technologie – od mobilů až po elektromobily. Ve volném čase rád fotí, sleduje dobré filmy, čte a jezdí na elektrokole.


Komentáře


Nejnovější články