Přesvědčí tohle skeptiky? Elektromobil objel svět za 8 dnů, svištěl přes 300 km/h

Pavel Škopek
Prototyp CONCEPT AMG GT XX | foto: Mercedes-Benz
Prototyp CONCEPT AMG GT XX | foto: Mercedes-Benz

Mercedes-AMG překonal světový rekord. Elektromobil CONCEPT GT XX ujel 40 075 km za osm dní a dokázal, že výdrž už není limit.

Rekord padl na italském okruhu

Cesta kolem světa za 80 dní? Mercedes-AMG ji zvládl za 8. Ne v balonu, vlaku nebo parníkem, které použil Jules Verne, ale v elektromobilu. Ten ve skutečnosti neobjel Zeměkouli, ale bez přestání kroužil po testovacím okruhu v italském Nardò. Výsledkem není jen rekordní vzdálenost, ale redefinice toho, co dnes elektromobil dokáže vydržet.

Prototyp CONCEPT AMG GT XX najel za 7 dní, 13 hodin, 24 minut a 7 sekund přesně 40 075 kilometrů, což odpovídá délce rovníku. Průměrně ujel více než 5 300 kilometrů denně a během 24 hodin zvládl rekordních 5 479 km. Tím o více než 1 500 km překonal dosavadní světové maximum čínské značky Xpeng. Ve srovnání s ní a také s výsledky Xiaomi nebo Tesly šlo o zcela jinou úroveň – extrémní výkon podložený přesným inženýrstvím a špičkovou technologií.

Nešlo jen o jeden rekordní vůz. Mercedes nasadil rovnou dvě identická auta, která vytrvale střídala jízdu a nabíjení. Obě nakonec dojela téměř stejně, s rozdílem pouhých 25 kilometrů. Ačkoliv vozy dokážou jet ještě rychleji, optimální rovnováhu mezi výkonem a spotřebou poskytovala rychlost 300 km/h. Tímto tempem elektromobily neúnavně kroužily dnem i nocí, za plného provozu a ve vedrech přesahujících 35 °C.

Prototyp CONCEPT AMG GT XX | foto: Mercedes-Benz
Prototyp CONCEPT AMG GT XX | foto: Mercedes-Benz

Technologie pod extrémní zátěží

Zásadní roli sehrálo extrémně rychlé nabíjení. Díky výkonu až 850 kW zvládl vůz doplnit energii na 400 kilometrů jízdy za pouhých pět minut. Mercedes k tomu využil vlastní prototyp nabíjecí stanice, která umožnila testovat technologii za hranicí běžné infrastruktury.

Samotný pohon je postaven na třech axial-flux motorech s přímým kapalinovým chlazením a baterií s napětím přes 800 V. Výsledkem je více než 1 360 koní a trvale vysoký výkon i při dlouhodobé zátěži. Vývoj probíhal ve spolupráci s firmou YASA, která patří pod Mercedes-Benz, a výsledná technologie míří přímo do budoucích sériových AMG modelů.

Test na okruhu v Nardò byl od začátku navržen jako zátěžová zkouška nové elektrické platformy AMG.EA. Mercedes tím všem skeptikům a odpůrcům elektromobility vyslal jasný signál. Elektromobily nejsou omezené dojezdem, rychlostí ani výdrží. Pokud se správně propojí baterie, pohon a infrastruktura, dokážou překonat i ty nejambicióznější cíle.

Zdroj: Mercedes-Benz


Autor článku

Pavel Škopek - Redaktor

Pavel se dlouhodobě zajímá o moderní technologie – od mobilů až po elektromobily. Ve volném čase rád fotí, sleduje dobré filmy, čte a jezdí na elektrokole.


Komentáře


Nejnovější články