Žádný spalovák, ale elektromobil. Nejrychlejší auto planety jede skoro 500 km/h

Matouš Vrchota
BYD Yangwang U9 Track Edition | foto: BYD
BYD Yangwang U9 Track Edition | foto: BYD

BYD Yangwang U9 Track Edition dosáhl rekordu 472 km/h a stal se nejrychlejším autem planety. Čtyři elektromotory mu dávají přes 3 000 koní.

Yangwang U9 potvrdil úžasnou formu

Luxusní odnož automobilky BYD již delší dobu pracuje na něčem unikátním. Vůz Yangwang U9 je velmi ojedinělým kouskem již sám o sobě. Znát to dává neotřelým designem i špičkovým výkonem. Jenže proč se zastavit u něčeho, co může být ještě lepší a především rychlejší. Na trhu je vůz k mání druhým rokem a i přes vysokou cenovku si jej pořídilo více než 100 zájemců.

Právě proto se inženýři rozhodli, že svojí bestii nadopují na steroidy a ty nejlepší suplementy, které jim přišly na mysl. Výsledkem toho je závodní edice modelu s označením U9 Track Edition. Jak bývá u takových experimentů zvykem, superlativy a velkými čísly se nešetří.

Tyto údaje a měřené testování na německé trati získaly modelu oficiální statut nejrychlejšího vozu planety. Nepoměřuje se se speciály ze solných plání, tohle je vozidlo, které si totiž můžete v teorii pořídit, podobně jako Rimac Nevera nebo Bugatti Chiron. Vozy jsou to adekvátně oceněné, ale po silnici jezdit smí.

BYD Yangwang U9 Track Edition | foto: BYD
BYD Yangwang U9 Track Edition | foto: BYD

Bude mít nový Roadster vůbec šanci?

Yangwang U9 Track Edition zrychloval až do hodnoty 472,41 km/h. A jak se na takovou rychlost dostal? Pomáhají mu v tom čtyři elektromotory, jeden u každého kola. Dohromady generují výkon 3 019 koňských sil. S aktivními aerodynamickými prvky je vůz schopný se udržet na silnici i v rychlostech vyšších než jakou potřebuje dopravní letadlo k vzletu.

Abyste se ale na trati nebo veřejné komunikaci nemuseli zastavit už po pár minutách, uchovává energii baterie o kapacitě 80 kWh. Ultra rychlé dobíjení umí zkrátit nutné zastávky na minimum. Automobilka se s výkonem ale veřejně nepochlubila. Standardní verze je prý ale schopná u adekvátního stojanu přijmout až 500 kW.

Pro BYD jde ale o více než jen pokus a zisk rychlostního rekordu. Jde o zprávu světu, že čínská automobilka může soupeřit v kategorii cenově dostupných modelů a přitom nabídnout neuvěřitelné stroje i velmi náročným zákazníkům. Chce se stát univerzálním hráčem a jednoznačně dává karty na stůl, aby se konkurence začala oprávněně obávat.

Zdroj: BYD


Autor článku

Matouš Vrchota - Redaktor

Matouš se zajímá o moderní technologie, zejména v oblasti automotive. Baví ho vše digitální, ideálně s Androidem. Ve volném čase se věnuje úpravám rodinného vozového parku nebo vyráží na kole.


Komentáře


Nejnovější články