Startup má revoluční baterie, které se nabijí na 80 % za pouhých 10 minut
- Baterie stále používá jako hlavní složku lithium, je ale mnohem stabilnější
- Grafit byl vyměněný za křemík, to je hlavní myšlenka projektu
- Na vývoji spolupracují i velké automobilky

Pro elektrická auta i ostatní dopravní prostředky závislé na zprostředkování elektronů namísto fosilních paliv je stěžejní technologie baterií uchovávající energii. Proto se nově vznikající společnosti předhání v tom, kdo dokáže svůj inovativní typ baterií dobít rychleji. Dalším hráčem v tomto poli je Ionblox.
Nová technologie baterií
Startup sídlící v kalifornském Fremontu vyvíjí baterie běžného zavedeného typu založeného na bází lithia a iontů. Jejich odlišnost spočívá ve článcích s lithiem napuštenou křemíkovou anodou. Díky tomuto procesu dokáží dosáhnout až o 50 % vyšší hustoty uložení energie. Pětinásobně se zvýší kapacita a články budou umět doplnit energii do 80 % kapacity během pouhých deseti minut.
Na pilotní výrobní lince se montují články o kapacitě 50 Ah. Aktuálně společnost oznámila ukončení druhého testovacího kola s prototypy Series B. Své články chce Ionblox použít pro elektrické automobily a letouny s vertikálním vzletem (eVTOL). Spolupracují s předními výrobci vozidel. Řadí se mezi ně Ford, General Motors nebo Chrysler. Společně se snaží dobu nabíjení co nejvíce přiblížit době tankování spalovacích aut.

Čtěte také: Revoluční solid-state baterie jsou tu. Která automobilka má eso v rukávu?
Kdy se dočkáme?
Společnost získala pro druhé kolo testování investici ve výši 32 milionů dolarů. Ta bude použitá i pro navýšení velikosti a rozměrů článků na takovou míru, aby se baterie daly použít i v leteckém průmyslu. Dostat by se mělo také na prototyp baterie pro vozy s podporou velmi rychlého dobíjení.
Baterie používá křemík jako svojí hlavní složku anody. Konvenční lithiové baterie používají grafit. Díky použití křemíku s příměsí lithia je baterie mnohem stabilnější při nabíjecím procesu. Navíc umožňuje navýšení kapacity článků na stejném ploše nebo zmenšení prostoru potřebného pro zachován původní kapacity. Díky absenci grafitu baterie tolik netrpí. Jednou z nevýhod na druhé straně může být menší vodivost. I tak se do této varianty vkládá naděje na komfortnější a rychlejší nabíjení. K článkům s pevným elektrolytem je to ale stále delší cesta.
Autor článku

Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.
Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.