Vědci přišli na to, proč se Li-Ion baterie samovolně vybíjejí. Našli řešení?

Matouš Vrchota
  • Tesla si nechala zpracovat průzkum, proč se baterie samovolně vybíjí
  • Výzkumné středisko objevilo vinu na straně pojiva
  • Nahrazení stabilnějším lepidlem pomůže s uchováním energie
Baterie
Baterie

Vědci ve výzkumném centru pro vývoj baterií se zabývají otázkou, proč se lithium-iontové baterie (Li-Ion baterie) samovolně vybíjejí, i když nejsou připojené k odběrnému zařízení. Výzkumné centrum pracuje především pro Teslu, která centrum sídlící na americké univerzitě v Dalhousie finančně sponzoruje. Řešení přitom vypadá vcelku jednoduše.

Lepidlo uvnitř baterie oxiduje

V lithium-iontových článcích jsou elektrody v cívce drženy pohromadě díky jednoduché PET lepící pásce. Při vysokých vnitřních teplotách se plastové částice z lepidla rozkládají na dimethyl tereftaláty. Ty vytvoří jakýsi elektrochemický most, který baterii následně vybíjí. Toto zjištění tak nabízí řešení v nahrazení „plastové“ pásky více stabilním materiálem, který by se uvnitř baterie nerozkládal.

Vytvořené ftaláty pracují na principu molekul redoxu. Při styku s katodou se zmenšují a zachytávají elektrony. Na straně anody následně oxidují a elektrony se zde uvolňují. Ve velkém počtu testů s NMC bateriemi se navíc elektrolyt v baterii nepřirozeně zbarvuje.

Ten je ve svém přirozeném stavu bezbarvý. S rostoucí teplotou se ale zbarvuje do tmava. Již při teplotách nad 25 stupňů Celsia mění barvu z nažloutlé do tmavě červené. Spolu s rostoucí teplotou se pak zvyšuje i pravděpodobnost výskytu molekul redoxu, které baterii vybíjí.

Nové baterie Tesla 4680, ilustrace
Nové baterie Tesla 4680, ilustrace

Čtěte také: Expanze Číny pokračuje. V Německu vyrostla „gigatovárna“ na baterie


Vědci řeší náhradu s výrobci

Dimethyl ftaláty jsou běžnou součástí PET plastů. Vzhledem k tomu, že v baterii plní adhezní funkci, nikdy jim vědci nevěnovali bližší pozornost. Jedná se totiž o neaktivní složku baterie. Autor výzkumu, Michael Metzeger, potvrzuje, že se jedná i o komerčně důležité zjištění. Problém má své řešení a budou se jej snažit nahradit vhodnějším pojivem bez podobných účinků.

Ovšem ne všechny dostupné formy baterie rolují elektrolyt do válců slepených tímto pojivem. Například ploché nebo prismatické baterie tímto efektem tolik trpět nemusí. Podle vyjádření autora je tým vědců již ve spojení s předními výrobci baterií, aby je s nálezem seznámili a mohli spolu dále řešit případné nahrazení. Výrobci takové pozitivní zjištění zajisté rádi uvítají.

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Matouš Vrchota - Redaktor

Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.


Komentáře


Nejnovější články