Nedávná hromadná nehoda na D5 nebo celodenní uzavření dálnice v americké Virginii nás nutí přemýšlet, jak dlouho bychom v podobném případě vydrželi uvnitř automobilu uprostřed mrazů pouze se zapnutou klimatizací.
Věčné dohady o efektivitě elektromobilů a spalovacích motorů se rozhodl rozseknout článek magazínu Car and Driver. Ten testuje, jak dlouho dokáže Tesla Model 3 a Hyundai Sonata N-Line udržet stálou teplotu v interiéru, když je vůz zaparkován. Výsledek má však mnoho proměnných.
Situace, která se může stát každému z nás. Vlivem defektu, nehody, nebo jiné komplikace na několik hodin uvíznete v autě. Obecně se hlavně v zimních měsících radí vozit s sebou teplé oblečení právě pro takové případy. Vy jste ale radám zkušených vlků silnic nepřikládali váhu a teď se musíte spolehnout pouze na klimatizaci a dobré těsnění.
Connor Hoffman z amerického magazínu Car and Driver otestoval výdrž dvou zaparkovaných vozů, ve kterých je spuštěná pouze klimatizace. Proti sobě postavil Teslu Model 3 Long range z roku 2019 a nový Hyundai Sonata N-Line. Průměrná venkovní teplota v době testu byla -9 °C.
Čtěte také: Německá pošta vsadí na spalováky. Elektrododávky jsou prý v zimě k ničemu
Oba vozy měly nastavenou teplotu klimatizace na 18 °C, což se dá považovat za minimum, při kterém v interiéru bez problému vydržíte. Ani jeden z testovaných automobilů v sobě neměl posádku a nebylo zapnuté vyhřívání sedaček. Oba vozy byly v podstatě plně nabité a natankované, takže test mohl započít.
Nebudeme chodit dlouho okolo horké kaše. Dle očekávání déle vydržel spalovací motor, a to o nějakých šest hodin, Tesla byla na druhou stranu mnohem efektivnější. Zatímco Model 3 vydržel přibližně 45 hodin, operoval průměrně s 1,6 kW za hodinu, Hyundai měl spotřebu zhruba 10,3 kW za hodinu. Také je zde několik faktorů, které výsledky ovlivnily.
Čtěte také: Tesla si uřízla ostudu! Žena dostala Model 3 Performance bez brzdové destičky
První je samotná absence pasažérů, kteří také generují nemalou porci tepla. Tesla Model 3 zároveň disponovala starší verzí tepelného čerpadla, které je ve vozech představených v roce 2021 mnohem efektivnější.
Věc, která také hraje do karet elektromobilu je fakt, že pokud by vás komplikace postihly v relativně krátké vzdálenosti od domova, dost možná budete mít po nočním dobíjení vyšší procento baterie, zatímco vozu se spalovacím motorem nedělá problém, vyjet z domova s dojezdem pár kilometrů. V takovém případě by řidiče v nesnázi Hyundai příliš dlouho neohřál.
Pravdou je, že Tesla by na rozdíl od vozu se spalovacím motorem více trpěla na spotřebu, pokud by se teploty dostaly ještě níž, což by Hyundai vzhledem k běžícímu motoru ani nezaznamenal.
Nedávná hromadná nehoda na D5 nebo celodenní uzavření dálnice v americké Virginii nás nutí přemýšlet, jak dlouho bychom v podobném případě vydrželi uvnitř automobilu uprostřed mrazů pouze se zapnutou klimatizací.
Věčné dohady o efektivitě elektromobilů a spalovacích motorů se rozhodl rozseknout článek magazínu Car and Driver. Ten testuje, jak dlouho dokáže Tesla Model 3 a Hyundai Sonata N-Line udržet stálou teplotu v interiéru, když je vůz zaparkován. Výsledek má však mnoho proměnných.
Situace, která se může stát každému z nás. Vlivem defektu, nehody, nebo jiné komplikace na několik hodin uvíznete v autě. Obecně se hlavně v zimních měsících radí vozit s sebou teplé oblečení právě pro takové případy. Vy jste ale radám zkušených vlků silnic nepřikládali váhu a teď se musíte spolehnout pouze na klimatizaci a dobré těsnění.
Connor Hoffman z amerického magazínu Car and Driver otestoval výdrž dvou zaparkovaných vozů, ve kterých je spuštěná pouze klimatizace. Proti sobě postavil Teslu Model 3 Long range z roku 2019 a nový Hyundai Sonata N-Line. Průměrná venkovní teplota v době testu byla -9 °C.
Čtěte také: Německá pošta vsadí na spalováky. Elektrododávky jsou prý v zimě k ničemu
Oba vozy měly nastavenou teplotu klimatizace na 18 °C, což se dá považovat za minimum, při kterém v interiéru bez problému vydržíte. Ani jeden z testovaných automobilů v sobě neměl posádku a nebylo zapnuté vyhřívání sedaček. Oba vozy byly v podstatě plně nabité a natankované, takže test mohl započít.
Nebudeme chodit dlouho okolo horké kaše. Dle očekávání déle vydržel spalovací motor, a to o nějakých šest hodin, Tesla byla na druhou stranu mnohem efektivnější. Zatímco Model 3 vydržel přibližně 45 hodin, operoval průměrně s 1,6 kW za hodinu, Hyundai měl spotřebu zhruba 10,3 kW za hodinu. Také je zde několik faktorů, které výsledky ovlivnily.
Čtěte také: Tesla si uřízla ostudu! Žena dostala Model 3 Performance bez brzdové destičky
První je samotná absence pasažérů, kteří také generují nemalou porci tepla. Tesla Model 3 zároveň disponovala starší verzí tepelného čerpadla, které je ve vozech představených v roce 2021 mnohem efektivnější.
Věc, která také hraje do karet elektromobilu je fakt, že pokud by vás komplikace postihly v relativně krátké vzdálenosti od domova, dost možná budete mít po nočním dobíjení vyšší procento baterie, zatímco vozu se spalovacím motorem nedělá problém, vyjet z domova s dojezdem pár kilometrů. V takovém případě by řidiče v nesnázi Hyundai příliš dlouho neohřál.
Pravdou je, že Tesla by na rozdíl od vozu se spalovacím motorem více trpěla na spotřebu, pokud by se teploty dostaly ještě níž, což by Hyundai vzhledem k běžícímu motoru ani nezaznamenal.