Kupujete ojetý elektromobil? Poradíme, jak si zjistit degradaci baterie

  • Diagnostické nástroje pro zjištění stavu baterie na trhu zatím chyběly
  • Startupy tuto díru na trhu postupně zacelují
  • Malá krabička vám pomůže s koupí ojetého elektromobilu
Volkswagen ID.3 test, infotainment

Volkswagen ID.3, ilustrační | foto: vlastní

Trh s ojetými elektromobily přirozeně posiluje. S neustále přibývajícím počtem nových elektromobilů se navyšuje i nabídka těch starších. Nemusí přitom jít jen o deset let staré elektromobily „první generace“. Čím dál častěji se v nabídkách bazarů a dealerů objevují i zánovní vozy po skončení leasingových úvěrů. U ojetých elektromobilů vám ale nájezd a stav vozu nepoví tolik, jako u konvenčních spalovacích vozidel. Tady si musíte dát pozor především na stav baterie.

O kolik se snížil stav baterie za pár let provozu?

Cena nového elektromobilu bývá většinou ze 40 % stanovena baterií. Podle své kapacity, ale především podle zacházení prvním majitelem baterie degraduje rozdílně. Dva stejně staré vozy proto mohou mít baterii ve zcela jiné kondici (SoH – State of Health). Životnosti a kapacitě u běžných Li-Ion baterií nepomáhá časté rychlé dobíjení na velmi rychlých nabíječkách nebo dobíjení nad 80 % kapacity.

Dosud neexistoval žádný spolehlivý způsob, jak certifikovaně změřit aktuální SoH baterie, abyste nekoupili „zajíce v pytli“. Nyní se ovšem rozjíždí závod startupů, které takové ověřovací metody začínají vyrábět. Zmínit lze například britský startup Altelium nebo rakouský Aviloo. Tyto společnosti nabízí za úplatu malé zařízení, které po připojení do diagnostické zásuvky vozu měří vitalitu baterie.

Diagnostika baterie Aviloo

Diagnostika baterie Aviloo | foto: Aviloo


Čtěte také: Cena opravy poškozené baterie? Tesla si řekla o naprosto nehoráznou částku!


Diagnostická krabička za rozumné peníze

Po splnění testovacího procesu prochází data laboratorním zpracováním a kupci jsou poskytnutá neprolomitelná data o aktuálním stavu elektromobilu. Rozdíly v SoH vozu se totiž po 100 tisících ujetých kilometrech mohou lišit i o 30 %. Pro zájemce o vůz s 90 % SoH je tak velmi důležité vědět, že například nekupuje vůz se 70 % SoH. Diagnostická krabička rakouské společnosti navíc vyjde na přijatelných 99 eur, tedy v přepočtu 2 450 korun. A to se za jistotu koupě rozhodně vyplatí.

Je skvělé, že se trh plní nejen ojetinami elektromobilů, které jsou tak dostupnější i pro méně náročné nebo méně majetné zájemce, ale že se konečně objevují i způsoby, jak tyto spotřebitele ochránit před podvody nebo až příliš lákavými modely. Ceny nových elektromobilů meziročně klesají, a tak se tyto zajímavé nabídky postupně propisují i do řad ojetých vozidel. Jak důkladnou přípravu a kontrolu provádíte před koupí vozu vy?

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Kupujete ojetý elektromobil? Poradíme, jak si zjistit degradaci baterie

  • Diagnostické nástroje pro zjištění stavu baterie na trhu zatím chyběly
  • Startupy tuto díru na trhu postupně zacelují
  • Malá krabička vám pomůže s koupí ojetého elektromobilu
Volkswagen ID.3 test, infotainment

Volkswagen ID.3, ilustrační | foto: vlastní

Trh s ojetými elektromobily přirozeně posiluje. S neustále přibývajícím počtem nových elektromobilů se navyšuje i nabídka těch starších. Nemusí přitom jít jen o deset let staré elektromobily „první generace“. Čím dál častěji se v nabídkách bazarů a dealerů objevují i zánovní vozy po skončení leasingových úvěrů. U ojetých elektromobilů vám ale nájezd a stav vozu nepoví tolik, jako u konvenčních spalovacích vozidel. Tady si musíte dát pozor především na stav baterie.

O kolik se snížil stav baterie za pár let provozu?

Cena nového elektromobilu bývá většinou ze 40 % stanovena baterií. Podle své kapacity, ale především podle zacházení prvním majitelem baterie degraduje rozdílně. Dva stejně staré vozy proto mohou mít baterii ve zcela jiné kondici (SoH – State of Health). Životnosti a kapacitě u běžných Li-Ion baterií nepomáhá časté rychlé dobíjení na velmi rychlých nabíječkách nebo dobíjení nad 80 % kapacity.

Dosud neexistoval žádný spolehlivý způsob, jak certifikovaně změřit aktuální SoH baterie, abyste nekoupili „zajíce v pytli“. Nyní se ovšem rozjíždí závod startupů, které takové ověřovací metody začínají vyrábět. Zmínit lze například britský startup Altelium nebo rakouský Aviloo. Tyto společnosti nabízí za úplatu malé zařízení, které po připojení do diagnostické zásuvky vozu měří vitalitu baterie.

Diagnostika baterie Aviloo

Diagnostika baterie Aviloo | foto: Aviloo


Čtěte také: Cena opravy poškozené baterie? Tesla si řekla o naprosto nehoráznou částku!


Diagnostická krabička za rozumné peníze

Po splnění testovacího procesu prochází data laboratorním zpracováním a kupci jsou poskytnutá neprolomitelná data o aktuálním stavu elektromobilu. Rozdíly v SoH vozu se totiž po 100 tisících ujetých kilometrech mohou lišit i o 30 %. Pro zájemce o vůz s 90 % SoH je tak velmi důležité vědět, že například nekupuje vůz se 70 % SoH. Diagnostická krabička rakouské společnosti navíc vyjde na přijatelných 99 eur, tedy v přepočtu 2 450 korun. A to se za jistotu koupě rozhodně vyplatí.

Je skvělé, že se trh plní nejen ojetinami elektromobilů, které jsou tak dostupnější i pro méně náročné nebo méně majetné zájemce, ale že se konečně objevují i způsoby, jak tyto spotřebitele ochránit před podvody nebo až příliš lákavými modely. Ceny nových elektromobilů meziročně klesají, a tak se tyto zajímavé nabídky postupně propisují i do řad ojetých vozidel. Jak důkladnou přípravu a kontrolu provádíte před koupí vozu vy?

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."