Zlom? Vědci vyvinuli přelomovou Li-Ion baterii, kterou dobijete za pouhých 10 minut

  • Budoucnost patří nejspíše solid-state bateriím
  • Proč se tedy vědci stále zabývají vylepšováním Li-Ion baterií?
  • Nová studie popisuje Li-Ion baterii s vylepšenou schopností rychlého nabíjení
Porsche chce vyrábět vlastní baterie

Baterie v elektromobilu, ilustrační | foto: Porsche

Dlouhé nabíjecí časy a omezený přístup k rychlým nabíječkám. Takové denní potíže řeší majitel téměř každého elektromobilu. Pro některé to mohou být zásadní otázky, zda si takový vůz vůbec pořídit. Posun v technologiích jde naštěstí rychle kupředu, a tak se každou chvíli dozvídáme o nových potenciálních zlepšovácích. Skupina vědců z národní laboratoře z Oak Ridge (ORNL) nyní přichází s řešením pro opět rychlejší nabíjení.

Rychlé nabíjení lithia po dlouhou dobu

Studie týmu z ORNL popisuje novou lithium iontovou baterii, kterou je jednak možné dobít během deseti minut (do 80 % kapacity), ale také je schopná si zachovat vlastnost rychlého nabíjení až po 1 500 cyklů. Pro výzkum není až tak přelomové, že je schopná dosáhnout tolika cyklů. Takové hodnoty známe i z Tesly, například Model 3 je pro takovou zátěž kalibrovaný. Zhruba to odpovídá nájezdu 480 až 800 tisíc ujetých kilometrů.

Jde ale spíše o to, že abyste zachovali co nejvíce kapacity baterie, je nutné rychlé nabíječky střídat s těmi pomalejšími. Ty se běžně postarají o to, že baterii „kvalitněji“ nabijete do plna a zvýšíte tím jejich využitelnost. Nový elektrolyt týmu na bázi lithiových solí se ovšem stará o to, že baterie je schopná dlouhodoběji přijímat více nabíjecího výkonu. Nový vzorec solí zlepšuje tok ionů a zvyšuje schopnost odolat vysokým teplotám generovaným vyšším proudem.

Baterie elektromobilu Hyundai Ioniq 5

Baterie elektromobilu Hyundai Ioniq 5 | foto: Hyundai IONIQ Forum


Čtěte také: Vědci vynalezli revoluční baterii. Nepoužívá lithium, ale slanou vodu


Výsledky jsou dobré, jak je ale dostat do praxe?

Americké ministerstvo pro energii stanovilo hranice, které musí splňovat každá baterie schopná velmi rychlého nabíjení. Nový elektrolyt tuto hranici překračuje hned třikrát. Pro fanoušky chemie uvádíme formulace baterie. Vysoko výkonné elektrolyty se skládají z LiFSI a LiPF6 a jsou baleny do 2 Ah článků. Tato sloučenina vykazuje velmi stabilní elektrochemické procesy při vysokých nabíjecích hodnotách dosahujících až 6C. Jsou tedy schopné plného nabití za šestinu hodiny, tedy za deset minut.

Nyní zůstává zodpovědět otázky, jak moc nákladné bude technologii dostat do baterií elektromobilů. Jakých kapacit budou moci baterie dosahovat? Je vůbec možné takový elektrolyt aktuálně dostat do komerční sféry? Zajímavé bude i porovnání s bateriemi, které jsou rychle dobíjené občasně a které pravidelně. Promluvit také mohou výrobci baterií, kteří se podobnými záležitostmi taktéž zabývají.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Zlom? Vědci vyvinuli přelomovou Li-Ion baterii, kterou dobijete za pouhých 10 minut

  • Budoucnost patří nejspíše solid-state bateriím
  • Proč se tedy vědci stále zabývají vylepšováním Li-Ion baterií?
  • Nová studie popisuje Li-Ion baterii s vylepšenou schopností rychlého nabíjení
Porsche chce vyrábět vlastní baterie

Baterie v elektromobilu, ilustrační | foto: Porsche

Dlouhé nabíjecí časy a omezený přístup k rychlým nabíječkám. Takové denní potíže řeší majitel téměř každého elektromobilu. Pro některé to mohou být zásadní otázky, zda si takový vůz vůbec pořídit. Posun v technologiích jde naštěstí rychle kupředu, a tak se každou chvíli dozvídáme o nových potenciálních zlepšovácích. Skupina vědců z národní laboratoře z Oak Ridge (ORNL) nyní přichází s řešením pro opět rychlejší nabíjení.

Rychlé nabíjení lithia po dlouhou dobu

Studie týmu z ORNL popisuje novou lithium iontovou baterii, kterou je jednak možné dobít během deseti minut (do 80 % kapacity), ale také je schopná si zachovat vlastnost rychlého nabíjení až po 1 500 cyklů. Pro výzkum není až tak přelomové, že je schopná dosáhnout tolika cyklů. Takové hodnoty známe i z Tesly, například Model 3 je pro takovou zátěž kalibrovaný. Zhruba to odpovídá nájezdu 480 až 800 tisíc ujetých kilometrů.

Jde ale spíše o to, že abyste zachovali co nejvíce kapacity baterie, je nutné rychlé nabíječky střídat s těmi pomalejšími. Ty se běžně postarají o to, že baterii „kvalitněji“ nabijete do plna a zvýšíte tím jejich využitelnost. Nový elektrolyt týmu na bázi lithiových solí se ovšem stará o to, že baterie je schopná dlouhodoběji přijímat více nabíjecího výkonu. Nový vzorec solí zlepšuje tok ionů a zvyšuje schopnost odolat vysokým teplotám generovaným vyšším proudem.

Baterie elektromobilu Hyundai Ioniq 5

Baterie elektromobilu Hyundai Ioniq 5 | foto: Hyundai IONIQ Forum


Čtěte také: Vědci vynalezli revoluční baterii. Nepoužívá lithium, ale slanou vodu


Výsledky jsou dobré, jak je ale dostat do praxe?

Americké ministerstvo pro energii stanovilo hranice, které musí splňovat každá baterie schopná velmi rychlého nabíjení. Nový elektrolyt tuto hranici překračuje hned třikrát. Pro fanoušky chemie uvádíme formulace baterie. Vysoko výkonné elektrolyty se skládají z LiFSI a LiPF6 a jsou baleny do 2 Ah článků. Tato sloučenina vykazuje velmi stabilní elektrochemické procesy při vysokých nabíjecích hodnotách dosahujících až 6C. Jsou tedy schopné plného nabití za šestinu hodiny, tedy za deset minut.

Nyní zůstává zodpovědět otázky, jak moc nákladné bude technologii dostat do baterií elektromobilů. Jakých kapacit budou moci baterie dosahovat? Je vůbec možné takový elektrolyt aktuálně dostat do komerční sféry? Zajímavé bude i porovnání s bateriemi, které jsou rychle dobíjené občasně a které pravidelně. Promluvit také mohou výrobci baterií, kteří se podobnými záležitostmi taktéž zabývají.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."