Vědci vynalezli revoluční baterii. Nepoužívá lithium, ale slanou vodu

  • Tento článek není apríl, ale skutečný vědecký úspěch
  • Vědci úspěšně z nového typu baterie odstranili kontroverzní lithium
  • Baterie využívá elektrolyt na vodní bázi
Baterie s elektrolytem na vodní bázi

Baterie s elektrolytem na vodní bázi, ilustrační foto

Vědci na Texaské univerzitě se zabývají výzkumem baterií, ve kterých nejsou obsažené běžně používané kovy ani drahé materiály. Jejich elektrody jsou založené na vodní bázi a jejich poznatky naznačují až tisícinásobné úložné kapacity oproti běžným konvenčním technologiím.

Voda s organickými solemi jako odpověď na drahé zdroje

Jak uvádí vědecký plátek Nature, tým vysvětluje, čím se jejich baterie odlišuje od těch nám dobře známých typů akumulátorů. Stále se skládá že třech běžných součástí, a sice: katody, anody i elektrolytu. První dvě položky jsou ve formě polymerů, které umí ukládat energii. Elektrolyt je pouhá voda smísená s organickými solemi. Elektrolyt má za cíl především přenášet elektricky nabité ionty mezi katodou a anodou.

Díky odlišnému složení elektrolytu nedochází tolik k natékání baterie, která zhoršuje průběh přirozeného procesu v jejím nitru. Nové polymery použité v katodě i anodě jsou zatím v rané fázi vývoje, ale již nyní vykazují skvělé hodnoty napětí při jejich vybíjení. Vědci si od nové technologie slibují především možnost odpoutat se od vzácných a drahých surových materiálů, jako jsou lithium a kobalt.

Baterie

Baterie, ilustrační


Čtěte také: Začala výroba přelomové baterie. Slibuje elektromobily s dojezdem 1 000 km


Baterie, které nehoří!

Další velkou výhodou je bezpečnost baterie. Jelikož se baterie neskládá z hořlavých sloučenin a je založená na vodní bázi, nehrozí u ní vznícení. Takové baterie by ve velkém měřítku skutečně přispěly k bezpečnosti při využití u elektromobilů. Ty by tak nově výrazně měly náskok před spalovacími automobily. Navíc nové složení umožňuje bezpečně uložit mnohonásobně vyšší množství energie.

Tým bude i nadále sledovat potenciál a budoucí vývoj pro jeho potenciální komerční využití. Důležité pro ně ale nyní je plně pochopit všechny procesy, které se uvnitř baterie během běžné funkce dějí. Možnost zbavit se lithia jako hlavní složky baterií je ale zajisté velmi lákavá a požene tým za vyšším cílem.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Vědci vynalezli revoluční baterii. Nepoužívá lithium, ale slanou vodu

  • Tento článek není apríl, ale skutečný vědecký úspěch
  • Vědci úspěšně z nového typu baterie odstranili kontroverzní lithium
  • Baterie využívá elektrolyt na vodní bázi
Baterie s elektrolytem na vodní bázi

Baterie s elektrolytem na vodní bázi, ilustrační foto

Vědci na Texaské univerzitě se zabývají výzkumem baterií, ve kterých nejsou obsažené běžně používané kovy ani drahé materiály. Jejich elektrody jsou založené na vodní bázi a jejich poznatky naznačují až tisícinásobné úložné kapacity oproti běžným konvenčním technologiím.

Voda s organickými solemi jako odpověď na drahé zdroje

Jak uvádí vědecký plátek Nature, tým vysvětluje, čím se jejich baterie odlišuje od těch nám dobře známých typů akumulátorů. Stále se skládá že třech běžných součástí, a sice: katody, anody i elektrolytu. První dvě položky jsou ve formě polymerů, které umí ukládat energii. Elektrolyt je pouhá voda smísená s organickými solemi. Elektrolyt má za cíl především přenášet elektricky nabité ionty mezi katodou a anodou.

Díky odlišnému složení elektrolytu nedochází tolik k natékání baterie, která zhoršuje průběh přirozeného procesu v jejím nitru. Nové polymery použité v katodě i anodě jsou zatím v rané fázi vývoje, ale již nyní vykazují skvělé hodnoty napětí při jejich vybíjení. Vědci si od nové technologie slibují především možnost odpoutat se od vzácných a drahých surových materiálů, jako jsou lithium a kobalt.

Baterie

Baterie, ilustrační


Čtěte také: Začala výroba přelomové baterie. Slibuje elektromobily s dojezdem 1 000 km


Baterie, které nehoří!

Další velkou výhodou je bezpečnost baterie. Jelikož se baterie neskládá z hořlavých sloučenin a je založená na vodní bázi, nehrozí u ní vznícení. Takové baterie by ve velkém měřítku skutečně přispěly k bezpečnosti při využití u elektromobilů. Ty by tak nově výrazně měly náskok před spalovacími automobily. Navíc nové složení umožňuje bezpečně uložit mnohonásobně vyšší množství energie.

Tým bude i nadále sledovat potenciál a budoucí vývoj pro jeho potenciální komerční využití. Důležité pro ně ale nyní je plně pochopit všechny procesy, které se uvnitř baterie během běžné funkce dějí. Možnost zbavit se lithia jako hlavní složky baterií je ale zajisté velmi lákavá a požene tým za vyšším cílem.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."