Začala výroba přelomové baterie. Slibuje elektromobily s dojezdem 1 000 km
- Firma CATL začíná vyrábět novou baterii Qilin
- Ta bude brzy použita v elektrickém MPV Zeekr 009
- Nová technologie u elektromobilu slibuje dojezd 1 000 km

Jak uvádí čínský server The Paper, společnost CATL zahájila sériovou výrobu svých nových baterií nazvaných Qilin. Zahájení produkce úzce souvisí s brzkým uvedením nového elektromobilu Zeekr 009. Model by se měl objevit na trhu ve druhém čtvrtletí letošního roku a bude prvním vozidlem vybaveným touto baterií.
CATL vyrábí novou generaci baterií
Baterie Qilin představuje znatelný upgrade ve srovnání se stávajícími bateriovými systémy společnosti CATL. Jedná se de facto o třetí generaci systému cell to pack (CTP), který by se mohl skládat z prizmatických lithium-iontových článků (chemie LFP nebo NMC) a dosahovat (v případě verze NMC) mnohem vyšší hustoty energie až 255 Wh/kg.
To by mělo stačit k dosažení dojezdu 1 000 km v rámci optimistického testovacího cyklu CLTC. V testovacích cyklech WLTP/EPA se očekává dojezd přibližně o 20 % nižší, píše server InsideEVs.
Model Zeekr 009 bude k dispozici se 140kWh baterií Qilin a nabídne dojezd 822 km (v rámci cyklu CLTC). K dispozici bude také verze s kapacitou baterie 116 kWh, ale s jiným systémem baterií, která nabídne dojezd 702 km. Skutečný potenciál systému CATL Qilin nabídne až nová verze modelu Zeekr 001, který jako první sériově vyráběný model slibuje dojezd až 1 000 km.
- Zeekr 009
- Zeekr 001
Čtěte také: Startup má revoluční baterie, které se nabijí na 80 % za pouhých 10 minut
O novinku je velký zájem
Na nejnovější technologii čekají také další výrobci. Jako příklad uveďme prémiovou značku Aito podporovanou společností Huawei. Abychom skutečně dokázali posoudit význam nových baterií, budeme muset počkat na nezávislý test dojezdu. Pravdou ale je, že systém může být konkurenceschopný se současnými nejmodernějšími bateriemi využívanými v elektromobilech s dlouhým dojezdem.
Hodně napoví také výrobní náklady. Firma CATL říká, že její produkt nabízí o 13 % více energie než bateriový systém typu 4680 od Tesly, má vyšší objemovou integraci (72 % vs. 63 %), stejně jako lepší tepelnou účinnost a rychlejší nabíjení.
Autor článku

Mám rád snad všechny nové technologie. Obzvlášť, pokud jsou určené k cestování. A když je s nimi spojený výkon, rychlost a trocha adrenalinu, jsem na vrcholu blaha. Líbí se mi heslo "Žít a nechat žít".
Mám rád snad všechny nové technologie. Obzvlášť, pokud jsou určené k cestování. A když je s nimi spojený výkon, rychlost a trocha adrenalinu, jsem na vrcholu blaha. Líbí se mi heslo "Žít a nechat žít".