Jihokorejská automobilka Hyundai představuje novou generaci populárního crossoveru, který se vyrábí i v české fabrice v Nošovicích. Řeč není o jiném modelu, než Hyundai Kona. Ten byl už v předchozích generacích známý tím, že přinášel možnost volby různých typů pohonů – od spalovacích agregátů, přes hybrid, až po elektromobil. A právě elektromobilem v nejnovější generaci Kona Electric (2024) se budeme zabývat v tomto článku.
Čeho si jistě hned z prvních fotek všimnete, je nový vzhled. Zajímavý designový podpis se svítící linkou na masce a také na zadní straně vozu, to je něco, na co jsme u předchozích generací Kony nebyli zvyklí. Ale vypadá to celkem moderně a futuristicky. Proporčně se však i nejnovější elektrický crossover podobá předchozím verzím, takže by se dalo říct, že na tomto osvědčeném receptu snad ani nebylo nic potřeba měnit.
U nového modelu Kona Electric (2024) se Jihokorejci rozhodli změnit samotný způsob vývoje nové generace automobilu, kdy jako první přišel na řadu elektromobil a až poté došlo také na varianty se spalovacím motorem. Dalo by se tedy říct, že nová Kona je čistokrevným elektromobilem, ale v případě spalovacích variant „předělávkou“, což je v automobilovém světě obecně něco nevídaného a jistě zajímavého. Pro Hyundai je zaměření na udržitelnou mobilitu jedním z klíčových plánů dlouhodobější strategie.
Čtěte také: Hyundai vylepšuje svou elektrickou platformu E-GMP. Změny jsou zásadní
U nového elektromobilu Hyundai Kona Electric (2024) dokázala automobilka zlepšit mnohé vlastnosti a specifikace. Základní varianta disponuje výkonem 114,6 kW/255 Nm (předchůdce měl 100 kW/395 Nm) a baterií o kapacitě 48,4 kWh (předchůdce měl 39,2 kWh). Vyšší verze se pak může pochlubit výkonem 160 kW/255 Nm (vs 150 kW/395 Nm u předchůdce) a baterií o kapacitě 65,4 kWh (vs 64 kWh u předchůdce). Jde tedy o celkem znatelná mezigenerační vylepšení.
Lepší parametry přispívají k delšímu dojezdu, který je u nové Kony až 490 kilometrů na jedno nabití dle normy WLTP. Předchůdce měl až 484 km dle WLTP u vyšší varianty. A co bylo dále vylepšeno? Například nabíjení. Elektromobil od Hyundai se nově zvládne dobít z 10 na 80 % na rychlonabíječce (400V architektura) za 41 minut, tedy o zhruba 6 minut rychleji, než dosavadní generace Kony. A to není vše, jihokorejský výrobce už slibuje také sportovní verzi Hyundai Kona N Line, která bude mít ostřejší parametry.
Nejnovější generace elektrické Kony pro rok 2024 se může pochlubit nejvyspělejšími asistenčními systémy SmartSense ADAS, takže řidič může mít k dispozici opravdu téměř všechny myslitelné bezpečností systémy. Ocenit musíme také bezdrátové aktualizace (OTA update), které ušetří majitelům nového elektromobilu servisní náklady a čas.
Hyundai se také chlubí tím, že nová Kona Electric nabízí úložný prostor i vpředu, dále například aktivní vzduchové klapky, funkci V2L pro nabíjení externích přístrojů, Head-up displej, jízdní režim i-PEDAL, či chytrý rekuperační systém.
Nový model Hyundai Kona Electric (2024) se začne sériově vyrábět v listopadu, přičemž do prodeje půjde nejspíše před koncem letošního roku. Kdy se dočkají první zákazníci, zatím netušíme. Cena zatím nebyla zveřejněna, každopádně pokud budeme vycházet z ceny dosavadní generace, tak u základní varianty můžeme počítat s částkou začínající nad hranicí 1 milionu korun. Vyšší verze bude o stovky tisíc dražší.
Jihokorejská automobilka Hyundai představuje novou generaci populárního crossoveru, který se vyrábí i v české fabrice v Nošovicích. Řeč není o jiném modelu, než Hyundai Kona. Ten byl už v předchozích generacích známý tím, že přinášel možnost volby různých typů pohonů – od spalovacích agregátů, přes hybrid, až po elektromobil. A právě elektromobilem v nejnovější generaci Kona Electric (2024) se budeme zabývat v tomto článku.
Čeho si jistě hned z prvních fotek všimnete, je nový vzhled. Zajímavý designový podpis se svítící linkou na masce a také na zadní straně vozu, to je něco, na co jsme u předchozích generací Kony nebyli zvyklí. Ale vypadá to celkem moderně a futuristicky. Proporčně se však i nejnovější elektrický crossover podobá předchozím verzím, takže by se dalo říct, že na tomto osvědčeném receptu snad ani nebylo nic potřeba měnit.
U nového modelu Kona Electric (2024) se Jihokorejci rozhodli změnit samotný způsob vývoje nové generace automobilu, kdy jako první přišel na řadu elektromobil a až poté došlo také na varianty se spalovacím motorem. Dalo by se tedy říct, že nová Kona je čistokrevným elektromobilem, ale v případě spalovacích variant „předělávkou“, což je v automobilovém světě obecně něco nevídaného a jistě zajímavého. Pro Hyundai je zaměření na udržitelnou mobilitu jedním z klíčových plánů dlouhodobější strategie.
Čtěte také: Hyundai vylepšuje svou elektrickou platformu E-GMP. Změny jsou zásadní
U nového elektromobilu Hyundai Kona Electric (2024) dokázala automobilka zlepšit mnohé vlastnosti a specifikace. Základní varianta disponuje výkonem 114,6 kW/255 Nm (předchůdce měl 100 kW/395 Nm) a baterií o kapacitě 48,4 kWh (předchůdce měl 39,2 kWh). Vyšší verze se pak může pochlubit výkonem 160 kW/255 Nm (vs 150 kW/395 Nm u předchůdce) a baterií o kapacitě 65,4 kWh (vs 64 kWh u předchůdce). Jde tedy o celkem znatelná mezigenerační vylepšení.
Lepší parametry přispívají k delšímu dojezdu, který je u nové Kony až 490 kilometrů na jedno nabití dle normy WLTP. Předchůdce měl až 484 km dle WLTP u vyšší varianty. A co bylo dále vylepšeno? Například nabíjení. Elektromobil od Hyundai se nově zvládne dobít z 10 na 80 % na rychlonabíječce (400V architektura) za 41 minut, tedy o zhruba 6 minut rychleji, než dosavadní generace Kony. A to není vše, jihokorejský výrobce už slibuje také sportovní verzi Hyundai Kona N Line, která bude mít ostřejší parametry.
Nejnovější generace elektrické Kony pro rok 2024 se může pochlubit nejvyspělejšími asistenčními systémy SmartSense ADAS, takže řidič může mít k dispozici opravdu téměř všechny myslitelné bezpečností systémy. Ocenit musíme také bezdrátové aktualizace (OTA update), které ušetří majitelům nového elektromobilu servisní náklady a čas.
Hyundai se také chlubí tím, že nová Kona Electric nabízí úložný prostor i vpředu, dále například aktivní vzduchové klapky, funkci V2L pro nabíjení externích přístrojů, Head-up displej, jízdní režim i-PEDAL, či chytrý rekuperační systém.
Nový model Hyundai Kona Electric (2024) se začne sériově vyrábět v listopadu, přičemž do prodeje půjde nejspíše před koncem letošního roku. Kdy se dočkají první zákazníci, zatím netušíme. Cena zatím nebyla zveřejněna, každopádně pokud budeme vycházet z ceny dosavadní generace, tak u základní varianty můžeme počítat s částkou začínající nad hranicí 1 milionu korun. Vyšší verze bude o stovky tisíc dražší.