Hyundai vylepšuje svou elektrickou platformu E-GMP. Změny jsou zásadní

Matouš Vrchota
  • Modely s platformou E-GMP si polepší ve všech důležitých směrech
  • Nový čip navýší napětí, zkrátí dobu nabíjení, ale i zvýší výkon
  • Citelnější změny se dočkají vozy s pohonem všech kol
Hyundai E-GMP, platforma pro elektromobily
Hyundai E-GMP, platforma pro elektromobily

Elektrické modely značek Hyundai a Kia používají pro svůj základ vlastní platformu s názvem E-GMP. Na dnešní poměry se jedná o velmi pokrokový podvozek, který může skupině mnoho jiných závidět. Hyundai nyní oznámil, že se blíží nasazení nové vylepšené verze této ryze elektromobilové platformy.

Pokroková platforma E-GMP od Hyundai bude ještě lepší

Elektrická globální modulární platforma, neboli E-GMP obdrží aktualizovaný a vylepšení hardware. Jeho cílem je navýšit dojezd, výkon i rychlost nabíjení. V současnosti tuto platformu využívají čtyři modely značky Hyundai a Kia, konkrétně: Hyundai Ioniq 5, Ioniq 6, Kia EV6 a Genesis GV60.

Výměny za modernější typ se dočká modul řídící spotřebu energie. Zajistí lepší hustotu a efektivitu nastřádané energie. Oficiální tisková zpráva zmiňuje, že se díky tomu zlepší dojezd, zrychlí nabíjení a posune výše výkon elektromobilů. O výrobu nového čipu se postará italská firma STMicroelectronics. Umožní navýšení nabíjecího napětí až na 1 200 voltů, přímé kapalinové chlazení, podporu flexibilnější a jednodušší distribuce elektrické energie.

Nabíjení elektromobilu Hyundai Ioniq 6
Nabíjení elektromobilu Hyundai Ioniq 6

Čtěte také: Hyundai Ioniq 6 jde do prodeje. Cena začíná na 1 159 990 Kč, ale má to háčky


Delší dojezd a kratší doba nabíjení

Podle zprávy výrobce se dojezd u elektromobilů může navýšit až o 5 %. Současná technika dovoluje použití vyššího napětí pouze u invertorů pohonu zadní nápravy. Verze s pohonem čtyřech kol má na přední nápravě pouze poloviční napětí o hodnotě 400 V. Nový čip řízení tak umožní i navýšení napětí na dvojnásobek. Díky vyššímu napětí se může výrazně snížit doba nabíjení, která u napětí 800 V zabere třetinový čas oproti 400 V.

Z toho lze usoudit, že citelné vylepšení se bude týkat především modelů s pohonem všech kol. Vozy s pohonem zadní nápravy již 800V čip vlastní. Jestliže navýšíme dojezd u čtyřkolky Hyundai Ioniq 5 s extra dlouhým dojezdem, navýšíme současný dojezd ze 428 na 450 kilometrů. Invertor již nebude muset převádět uloženou energii na dvojici rozdílných napětí, a tak se zlepší i efektivita provozu.

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Matouš Vrchota - Redaktor

Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.


Komentáře


Nejnovější články