Elon Musk má s Teslou megalomanské plány, jejich splnění však bude stát jmění

Matyáš Kunst
  • Elon Musk si stanovil další ambiciózní cíl
  • Jeho snahou je extrémně navýšit produkci elektromobilů Tesla
  • Splní-li stanovený cíl, stane se jeho společnost největší automobilkou v historii
Elon Musk
Elon Musk

Žít za éry Elona Muka je pro nás, technologické a automobilové nadšence, svým způsobem požehnáním. Americký miliardář přinesl do malátného a krizí otřeseného prostředí technologických firem zcela nový impuls, bez něhož bychom dnes pohlíželi na elektromobilitu zcela jinak a stále se divili, proč jsou léta o tolik teplejší a hurikány o tolik častější. Musk byl odjakživa znám svými velkolepými plány, které má pochopitelně i do budoucna. Jaký cíl si s automobilkou Tesla vytyčil?

Tesla si stanovila velmi ambiciózní cíl

Elon Musk se nikdy příliš netajil svými plány. Málokdy jich dosáhl ve stanoveném čase, důležité však je, že jich ve většině případů skutečně dosáhl. Není tedy divu, že se konkurence začíná po nedávných prohlášeních jednapadesátiletého vizionáře strachovat o svou pozici na trhu.

Do roku 2030 má v plánu prodat 30 milionů elektromobilů, čímž by se stala automobilkou s největším podílem na světového trhu v celé historii. Otázkou je, co všechno by tomu musel Musk obětovat.

Prodejna společnosti Tesla
Prodejna společnosti Tesla

Investice, které nemají obdoby

Splnění letošního cíle – prodat 1,5 milionu vozidel – by bylo pro Teslu zajisté velkým úspěchem. Během následujících 8 let by však toto číslo muselo narůst více než třináctinásobně! Na této cestě by musela společnost postavit minimálně dalších sedm nebo osm závodů Gigafactory, což znamená, že od této chvíle se každý jeden rok otevře jedna nová továrna. Dle analytiků agentury Reuters by jen jejich vybudování stálo odhadem 400 miliard dolarů a tím ani zdaleka nekončíme.

Problém s dodávkami materiálů potřebných pro výrobu baterií přetrvává již nyní a při současném rozvoji elektromobility se nedá v budoucnu předpokládat výrazné zlepšení. Náklady na zajištění materiálu a následnou výrobu akumulátorů pro 30 milionů vozidel se dle odhadů mohou vyšplhat na dalších 200 miliard dolarů.

Továrna Gigafactory
Továrna Gigafactory

Čtěte také: Tesla Model Y dostala svoji levnější verzi. Bude to další bestseller?


Pro výrobu baterií bude potřeba neskutečné množství materiálu

Společnost Benchmark Mineral Intelligence předpokládá, že Tesla bude na konstrukci tohoto množství baterií potřebovat asi 2 miliony tun lithia, 1,3 milionu tun niklu, 0,2 milionu tun kobaltu a 3,5 milionu tun grafitu.

To je asi čtyřnásobné množství lithia a niklu, dvojnásobné množství kobaltu a sedmkrát více grafitu, než je očekávaná spotřeba celého elektromobilového průmyslu za letošní rok. V současnosti má automobilka uzavřenou smlouvu s více než 20 dodavateli materiálů. Jestli to bude stačit uvidíme v budoucnu.

Sledujte nás v Google Zprávách

Komentáře


Nejnovější články