Elektromobily mají přednost, o které se moc nemluví. Ujel bych skoro 2 000 km

  • Vsadím se, že tohle vaše auto neumí
  • Elektromobily mají často skvělou spotřebu, kterou zlepšuje ještě rekuperace
  • V provozu bych po půl hodině zvládl stejným stylem ujet skoro 2 000 km
Nová Tesla Model 3 (2024) alias Highland test

Elektromobil Tesla | foto: vlastní

S elektromobilem už nějaký ten pátek jezdím, takže mám zkušeností na rozdávání. To bohužel není případ většiny českých řidičů, proto se někteří mohou velmi divit, když jim řeknu, že jsem schopný se svým elektrickým autem ujet klidně 2 000 kilometrů na jedno nabití. Tedy za předpokladu, že moje trasa po Praze by netrvala 30 minut, ale byla by výrazně delší a jel bych stejným stylem až do úplného vybití. V čem je háček?

Elektromobil s dojezdem 2 000 km?

Samozřejmě žádný současný elektromobil v nabídce automobilek nezvládne podle oficiálních čísel ujet 2 000 kilometrů na jedno nabití. Zpravidla se dnešní auta na baterie pohybují s dojezdy někde kolem 300 kilometrů, ty lepší zvládnou i něco přes 500 kilometrů. Ale 2 000 km? To je mnohem více i než to, co zvládnou spalovací auta, u kterých je dnes dojezd někde kolem 500-700 km, některé výjimečně atakují hranici 1 000 km.

V mém případě jsem si po půl hodině svižné jízdy z Barrandova do Vysočan všiml na ukazateli Tesly Modelu 3, že mám reálnou spotřebu jen 3,3 kWh/100 km, což mě po téměř 20 kilometrech hodně překvapilo (důvody si rozebereme v článku dále) a přivedlo mě k myšlence, že kdybych měl stejnou spotřebu po celou dobu jízdy ze 100 % baterie až do jejího úplného vybití, pak bych zvládl s baterií o kapacitě 60,1 kWh více než 1 820 km na jedno nabití.

Nová Tesla Model 3 (2024) alias Highland test

Interiér nové Tesly | foto: vlastní


Čtěte také: Nevěřte všemu, co se píše. Spalovací auta neskončí kvůli EU, ale něčemu jinému


Realita je samozřejmě jiná, ale je to úsměvné

Je jasné, že jsem nepřekonal zákony fyziky a nebyl bych schopný jet stejným způsobem až do úplného vybití baterie. Jak možná někteří z vás pochopili, v můj prospěch hrála trasa, která šla víceméně z kopce a téměř vůbec do kopce, takže i vlivem rekuperace (dobíjení baterie přeměňováním kinetické energie) jsem dosáhl naprosto obdivuhodného výsledku. Kdybych měl jet stejnou trasou zase zpátky, nikdy se nedostanu na taková čísla.

Každopádně na co jsem chtěl poukázat, tak je technologicky pokročilé řešení v případě elektromobilů, které dokáží mnohem lépe zacházet s energií. Zatímco spalovací auta mají 2-3× méně účinnou technologii pohonu a při jízdě z kopce přebytečnou energii jen přeměňují v teplo na brzdách, elektromobily při jízdě z kopce dobíjejí baterii, čímž si zlepšují spotřebu a prodlužují si dojezd. To mě nikdy nepřestane fascinovat.

Ano, spalovací auta mají palivo s vyšší energetickou hustotou než baterie, takže jejich dojezdy jsou už z logiky věci delší i s ohledem na horší účinnost pohonu. Ale elektromobily dokáží zacházet i s méně energie mnohonásobně lépe a vlastně to je teprve začátek (mluvíme o ekvivalentu cca 1 litru paliva na 100 km). Až se zvedne energetická hustota baterií, a stačí opravdu jen třeba 2×, tak tu máme reálné dojezdy s přehledem přes 1 000 kilometrů, ačkoliv většina lidí to stejně reálně nepotřebuje a navíc by to zbytečně zvyšovalo spotřebu. Ale o tom by byl zase jiný článek.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Elektromobily mají přednost, o které se moc nemluví. Ujel bych skoro 2 000 km

  • Vsadím se, že tohle vaše auto neumí
  • Elektromobily mají často skvělou spotřebu, kterou zlepšuje ještě rekuperace
  • V provozu bych po půl hodině zvládl stejným stylem ujet skoro 2 000 km
Nová Tesla Model 3 (2024) alias Highland test

Elektromobil Tesla | foto: vlastní

S elektromobilem už nějaký ten pátek jezdím, takže mám zkušeností na rozdávání. To bohužel není případ většiny českých řidičů, proto se někteří mohou velmi divit, když jim řeknu, že jsem schopný se svým elektrickým autem ujet klidně 2 000 kilometrů na jedno nabití. Tedy za předpokladu, že moje trasa po Praze by netrvala 30 minut, ale byla by výrazně delší a jel bych stejným stylem až do úplného vybití. V čem je háček?

Elektromobil s dojezdem 2 000 km?

Samozřejmě žádný současný elektromobil v nabídce automobilek nezvládne podle oficiálních čísel ujet 2 000 kilometrů na jedno nabití. Zpravidla se dnešní auta na baterie pohybují s dojezdy někde kolem 300 kilometrů, ty lepší zvládnou i něco přes 500 kilometrů. Ale 2 000 km? To je mnohem více i než to, co zvládnou spalovací auta, u kterých je dnes dojezd někde kolem 500-700 km, některé výjimečně atakují hranici 1 000 km.

V mém případě jsem si po půl hodině svižné jízdy z Barrandova do Vysočan všiml na ukazateli Tesly Modelu 3, že mám reálnou spotřebu jen 3,3 kWh/100 km, což mě po téměř 20 kilometrech hodně překvapilo (důvody si rozebereme v článku dále) a přivedlo mě k myšlence, že kdybych měl stejnou spotřebu po celou dobu jízdy ze 100 % baterie až do jejího úplného vybití, pak bych zvládl s baterií o kapacitě 60,1 kWh více než 1 820 km na jedno nabití.

Nová Tesla Model 3 (2024) alias Highland test

Interiér nové Tesly | foto: vlastní


Čtěte také: Nevěřte všemu, co se píše. Spalovací auta neskončí kvůli EU, ale něčemu jinému


Realita je samozřejmě jiná, ale je to úsměvné

Je jasné, že jsem nepřekonal zákony fyziky a nebyl bych schopný jet stejným způsobem až do úplného vybití baterie. Jak možná někteří z vás pochopili, v můj prospěch hrála trasa, která šla víceméně z kopce a téměř vůbec do kopce, takže i vlivem rekuperace (dobíjení baterie přeměňováním kinetické energie) jsem dosáhl naprosto obdivuhodného výsledku. Kdybych měl jet stejnou trasou zase zpátky, nikdy se nedostanu na taková čísla.

Každopádně na co jsem chtěl poukázat, tak je technologicky pokročilé řešení v případě elektromobilů, které dokáží mnohem lépe zacházet s energií. Zatímco spalovací auta mají 2-3× méně účinnou technologii pohonu a při jízdě z kopce přebytečnou energii jen přeměňují v teplo na brzdách, elektromobily při jízdě z kopce dobíjejí baterii, čímž si zlepšují spotřebu a prodlužují si dojezd. To mě nikdy nepřestane fascinovat.

Ano, spalovací auta mají palivo s vyšší energetickou hustotou než baterie, takže jejich dojezdy jsou už z logiky věci delší i s ohledem na horší účinnost pohonu. Ale elektromobily dokáží zacházet i s méně energie mnohonásobně lépe a vlastně to je teprve začátek (mluvíme o ekvivalentu cca 1 litru paliva na 100 km). Až se zvedne energetická hustota baterií, a stačí opravdu jen třeba 2×, tak tu máme reálné dojezdy s přehledem přes 1 000 kilometrů, ačkoliv většina lidí to stejně reálně nepotřebuje a navíc by to zbytečně zvyšovalo spotřebu. Ale o tom by byl zase jiný článek.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."