Podle současných plánů Evropské unie máme ještě jedenáct let na pořízení nového spalovacího vozidla. Počínaje rokem 2035 plánuje Evropa ponechat spalováky v provozu, ale jen ty do té doby registrované. Prodej ojetých vozidel se zatím omezovat neplánuje. Ovšem jedenáct let je v automobilovém průmyslu dlouhá doba. Budou mít lidé ještě stále o vozy na fosilní paliva zájem? Nebo se karty naopak otočí opět více v jejich prospěch?
Debaty i spekulace o vývoji jsou bouřlivé, a tak si každý může najít sobě blízkou skupinu řidičů. Evropský parlament se jednoduše rozhodl, že v zájmu zlepšení životní situace je potřeba redukovat uhlíkovou stopu, a to včetně té produkované automobilovým průmyslem. Studie se přetahují, která více podpoří jednu či druhou variantu. Zatím to ovšem nevypadá, že by jedna či druhá měla Zemi spasit. I výroba elektrických vozidel zatěžuje životní prostředí.
Trend je ovšem takový, že s novými výrobními technologiemi se citelně sníží pořizovací cena lokálně bezemisních, bateriových elektromobilů. Za hranici dostupnějšího vozu se obecně považuje hranice 25 tisíc eur, v lepším případě dokonce 20 tisíc. Jde o částku v přepočtu 630 tisíc, resp. 500 tisíc korun. Za současných podmínek se velké většině zájemců o nový vůz stále více vyplatí pořízení spalovacího vozu, a to především kvůli pořizovací ceně, široké tankovací i servisní síti, i mnohem většího výběru na trhu s ojetinami.
Čtěte také: Němci možná přišli na kloub tomu, čím jezdit, když ne spalovacími auty
Jakmile ale začnou výrobci na trh dostávat vozy se zmíněnou cenovou hladinou, karty se mohou opět více obrátit na stranu tichých vozidel. Rozdíl v počátečních výdajích stále i statisticky trápí více skupin zájemců. Některé státy tak zkouší zákazníky nalákat na bonusové dotace. Francie například uvedla program i pro finančně slabší rodiny. Měsíční pronájem vozu může spadnout i pod 100 eur, tedy pod 2 500 korun.
Jestliže se trh nasytí levnými elektromobily, bude za jedenáct let vůbec po spalovacích vozech zájem, ba i o něco dříve? Tesla připravuje výrobu svého levného vozu pro rok 2027, koncern Volkswagen uvede levný ID.2all o rok dříve. Oba modely mají spadat do vyšší cenové kategorie. Ty opravdu levné s cenou kolem půl milionu korun mají dorazit před koncem desetiletí. To je stále pět let před tím, než dojde k plánovanému útlumu spalováků.
Například Toyota ovšem tento směr se zbytkem automobilového světa nesdílí. I nadále vylepšuje své spolehlivé hybridy a dokazuje, že v honbě za snižováním emisí není třeba dramatického úprku k nabíjecím stanicím a kompromisům s krátkým dojezdem. I Japonci postupně vyvíjejí plně elektrické modely, ale nepřiřazují jim vysokou důležitost. Jakou cestou se plánujete vydat vy? Koupíte si v poslední možnou dobu zcela nový spalovací vůz, hybrid nebo už dávno budete důvěřovat plně elektrickým vozidlům?
Podle současných plánů Evropské unie máme ještě jedenáct let na pořízení nového spalovacího vozidla. Počínaje rokem 2035 plánuje Evropa ponechat spalováky v provozu, ale jen ty do té doby registrované. Prodej ojetých vozidel se zatím omezovat neplánuje. Ovšem jedenáct let je v automobilovém průmyslu dlouhá doba. Budou mít lidé ještě stále o vozy na fosilní paliva zájem? Nebo se karty naopak otočí opět více v jejich prospěch?
Debaty i spekulace o vývoji jsou bouřlivé, a tak si každý může najít sobě blízkou skupinu řidičů. Evropský parlament se jednoduše rozhodl, že v zájmu zlepšení životní situace je potřeba redukovat uhlíkovou stopu, a to včetně té produkované automobilovým průmyslem. Studie se přetahují, která více podpoří jednu či druhou variantu. Zatím to ovšem nevypadá, že by jedna či druhá měla Zemi spasit. I výroba elektrických vozidel zatěžuje životní prostředí.
Trend je ovšem takový, že s novými výrobními technologiemi se citelně sníží pořizovací cena lokálně bezemisních, bateriových elektromobilů. Za hranici dostupnějšího vozu se obecně považuje hranice 25 tisíc eur, v lepším případě dokonce 20 tisíc. Jde o částku v přepočtu 630 tisíc, resp. 500 tisíc korun. Za současných podmínek se velké většině zájemců o nový vůz stále více vyplatí pořízení spalovacího vozu, a to především kvůli pořizovací ceně, široké tankovací i servisní síti, i mnohem většího výběru na trhu s ojetinami.
Čtěte také: Němci možná přišli na kloub tomu, čím jezdit, když ne spalovacími auty
Jakmile ale začnou výrobci na trh dostávat vozy se zmíněnou cenovou hladinou, karty se mohou opět více obrátit na stranu tichých vozidel. Rozdíl v počátečních výdajích stále i statisticky trápí více skupin zájemců. Některé státy tak zkouší zákazníky nalákat na bonusové dotace. Francie například uvedla program i pro finančně slabší rodiny. Měsíční pronájem vozu může spadnout i pod 100 eur, tedy pod 2 500 korun.
Jestliže se trh nasytí levnými elektromobily, bude za jedenáct let vůbec po spalovacích vozech zájem, ba i o něco dříve? Tesla připravuje výrobu svého levného vozu pro rok 2027, koncern Volkswagen uvede levný ID.2all o rok dříve. Oba modely mají spadat do vyšší cenové kategorie. Ty opravdu levné s cenou kolem půl milionu korun mají dorazit před koncem desetiletí. To je stále pět let před tím, než dojde k plánovanému útlumu spalováků.
Například Toyota ovšem tento směr se zbytkem automobilového světa nesdílí. I nadále vylepšuje své spolehlivé hybridy a dokazuje, že v honbě za snižováním emisí není třeba dramatického úprku k nabíjecím stanicím a kompromisům s krátkým dojezdem. I Japonci postupně vyvíjejí plně elektrické modely, ale nepřiřazují jim vysokou důležitost. Jakou cestou se plánujete vydat vy? Koupíte si v poslední možnou dobu zcela nový spalovací vůz, hybrid nebo už dávno budete důvěřovat plně elektrickým vozidlům?