Spalovací auta jezdí na pohonné hmoty, elektromobily na elektřinu
Jaké je tedy mezi nimi srovnání ve spotřebě?
Energii lze přepočítat a srovnat napříč těmito technologiemi
Ať měříte spotřebu automobilu v kilowatthodinách (kWh) elektřiny nebo v litrech nafty či benzínu, půjde vždy o boj odlišných táborů, které se budou navzájem přesvědčovat o své pravdě. Jak je to ale ve skutečnosti? Jaké vozidlo může jezdit úsporněji? Je zde vůbec prostor pro možnou výhru spalovacích aut? Nebo jsou karty rozdané natolik jednoznačně, že půjde o drtivou porážku?
Spotřeba může být různá u obou technologií
U moderních elektromobilů se dá úspornou jízdou dostávat i na hranici 10 kWh/100 km. V takovém případě se ale můžete rovnou svézt hromadnou dopravou, jelikož pojedete velmi loudavě. Náklady na provozování elektrického vozu jsou samy o sobě přívětivé. Při zachování plynulosti dopravy a respektování povolených rychlostí se dostanete v průměru na 15 kWh/100 km. To lze obecně považovat za slušné údaje. Jak si v tomto směru stojí spalovací motory?
Studené starty, zahřívání motoru i popojíždění v kolonách je záběr na celou motorovou soustavu. Je s tím také spojená vyšší spotřeba než při konstantní rychlosti na delších přesunech mimo město. Moderní hybridní pohonné ústrojí jsou ale schopné vozy po městě dopravovat pod hranicí 5 l/100 km. S plynulejší dopravou se i naftové vozy dokáží pohybovat mezi 5 až 6 l/100 km. Některá spalovací auta ale jezdí i za sedmi a více litrů.
Pokud chceme porovnávat spotřeby u elektromobilu a spalovacího auta, musíme si to nejprve správně přepočítat. Platí, že 8,9 kWh = 1 litr paliva, takže pokud jezdí elektrické auto řekněme v průměru za 15 kWh/100 km, vychází to se spotřebou na v přepočtu 1,69 litru/100 km, což zní jistě fantasticky.
Větší rozdíl je to v případě „žravějších aut“, kdy i ten nejméně úsporný elektromobil řekněme se spotřebou kolem 30 kWh/100 km bude stále jezdit v přepočtu za 3,38 l/100 km, což s přehledem překoná všechny spalováky. Naopak u nejúspornějších elektromobilů, které se blíží spotřebou k hranici 10 kWh/100 km, je to ekvivalent 1,12 l/100 km.
Elektromotor je prostě efektivnější
Jedním z hlavních důvodů, že je elektromobil o tolik úspornější, je elektromotor. Ten je mnohem efektivnější (obecně elektromotor je cca 2-3x efektivnější než spalovací motor), což se pozitivně promítá nejen do nižší spotřeby, ale také do nižších provozních nákladů u elektromobilů vs spalovacích aut.
Záleží také na cenovém srovnání
Pomalé AC nabíjení dnes na veřejných nabíjecích stanicích vychází běžně na 9 Kč/kWh. Litr paliva v Česku je nyní na přijatelné částce kolem 36,70 Kč. Ovšem stejně jako dokážete nabíjet za levnějších či dražších podmínek, je stejná fluktuace cen i u fosilních paliv. Takže vždy záleží na konkrétním příkladu.
Jestliže elektromobil ujede 100 kilometrů s průměrnou spotřebou 15 kWh, vyjde tento úsek majitele na 135 korun. Na stejném úseku zaplatí benzínový vůz při spotřebě pěti litrů 183,5 korun. Rozdíl se v absolutních číslech nezdá být příliš velký, byť jde o rozdíl v ceně 35 %. Pokud ale budete nabíjet doma za nižší ceny, už cenový rozdíl narůstá.
Z pohledu efektivity pohonu dostane mnohonásobně úspornějších hodnot majitel elektrického vozidla. Tentokrát hovoříme čistě o jízdních nákladech a vynecháváme z rovnice i další náklady spojené s celkovým provozem. Srovnání absolutních cen za nabíjení a tankování je nejsnazší cestou, jak si porovnat údaje.
Spalovací vozy bohužel neumí zpracovat lépe odpadní teplo a proto je jejich provoz v tabulkách účinnosti na nelichotivých místech. I když máme spalovací vozy s jejich vlastnostmi rádi po dlouhé generace, v žebříčku efektivity nemůžeme z dlouhodobého hlediska očekávat výraznější posuny. Elektromotor je prostě jednoduše geniální vynález, který má mít svou zářnou budoucnost teprve před sebou.
Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.
Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.