Jak funguje elektromotor? Vysvětlíme, proč je jednoduše geniální

  • Elektromotory používají k přeměně energie na pohyb magnetické pole
  • Mají vyšší účinnost a potřebují méně údržby než spalovací motory
  • Jejich rozšíření kvůli ochraně životního prostředí poroste
elektromotor Mahle SCT

Elektromotor Mahle SCT, ilustrační | foto: Mahle

Elektromotory jsou klíčovou součástí moderních elektromobilů a dalších zařízení. Srovnávat je s klasickými spalovacími motory je však stejné jako míchat jablka a hrušky. To jediné, co mají společné, je, že přeměňují energii na mechanický pohyb. To je asi tak všechno.

Jak funguje elektromotor?

Spalovací motory jsou velké, těžké a především složité. Skládají se z obrovského množství pohyblivých částí, které jsou vzájemně propojeny ozubenými koly a řemeny. Pro spalování potřebují nejen neustálý přísun vzduchu, ale je třeba je také nepřetržitě mazat a chladit. Existuje nepřeberné množství možností, co se na nich může porouchat.

Naproti tomu je elektromotor exponenciálně jednodušší. Stejně jako existují různé druhy spalovacích motorů, je i několik druhů elektromotorů. Princip jejich fungování je však stejný. Počet pohyblivých součástí bychom spočítali na prstech. Mechanický pohyb vzniká působením magnetického pole ve statoru, které roztáčí rotor. Čím víc proudu do elektromotoru přivedeme, tím silnější je magnetické pole a pohyb rotoru rychlejší.

Proč se dává elektromotor na zadní nápravu?

Díky své jednoduché konstrukci nepotřebují elektromotory tak velký prostor pod kapotou vozu, jako spalovací motory, ale montují se přímo na nápravy. V případě pohonu jedné nápravy se dává dozadu, aby poháněl zadní kola, protože se tak lépe a efektivněji přenáší silný krouticí moment elektromotoru na vozovku. Přidáním dalšího elektromotoru na přední nápravu dostaneme jednoduše bez potřeby složitých rozvodů pohon všech kol.

Ukázková platforma Yamahy v kombinaci se čtyřmi elektromotory

Ukázková platforma Yamahy v kombinaci se čtyřmi elektromotory


Čtěte také: Povinná výbava se změní. Výstražný trojúhelník nahradí něco mnohem lepšího


Výhodou elektromotoru není jen jednoduchost

Aby těch výhod elektromotoru nebylo málo, musíme zmínit také jeho výrazně vyšší účinnost při přeměně energie na pohyb. Ta se u elektrických motorů pohybuje až kolem 90 %, zatímco u spalovací motory mají obecně účinnost pouze mezi 20 až 50 %.

Každý elektromotor navíc funguje i opačným směrem jako generátor. Při brzdění a zpomalování tzv. rekuperuje. To znamená, že přeměňuje kinetickou energii zpět na elektřinu a dobíjí tak baterii. To je výhodné pro snížení spotřeby a tedy i k delšímu dojezdu elektromobilů.

Video

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Jak funguje elektromotor? Vysvětlíme, proč je jednoduše geniální

  • Elektromotory používají k přeměně energie na pohyb magnetické pole
  • Mají vyšší účinnost a potřebují méně údržby než spalovací motory
  • Jejich rozšíření kvůli ochraně životního prostředí poroste
elektromotor Mahle SCT

Elektromotor Mahle SCT, ilustrační | foto: Mahle

Elektromotory jsou klíčovou součástí moderních elektromobilů a dalších zařízení. Srovnávat je s klasickými spalovacími motory je však stejné jako míchat jablka a hrušky. To jediné, co mají společné, je, že přeměňují energii na mechanický pohyb. To je asi tak všechno.

Jak funguje elektromotor?

Spalovací motory jsou velké, těžké a především složité. Skládají se z obrovského množství pohyblivých částí, které jsou vzájemně propojeny ozubenými koly a řemeny. Pro spalování potřebují nejen neustálý přísun vzduchu, ale je třeba je také nepřetržitě mazat a chladit. Existuje nepřeberné množství možností, co se na nich může porouchat.

Naproti tomu je elektromotor exponenciálně jednodušší. Stejně jako existují různé druhy spalovacích motorů, je i několik druhů elektromotorů. Princip jejich fungování je však stejný. Počet pohyblivých součástí bychom spočítali na prstech. Mechanický pohyb vzniká působením magnetického pole ve statoru, které roztáčí rotor. Čím víc proudu do elektromotoru přivedeme, tím silnější je magnetické pole a pohyb rotoru rychlejší.

Proč se dává elektromotor na zadní nápravu?

Díky své jednoduché konstrukci nepotřebují elektromotory tak velký prostor pod kapotou vozu, jako spalovací motory, ale montují se přímo na nápravy. V případě pohonu jedné nápravy se dává dozadu, aby poháněl zadní kola, protože se tak lépe a efektivněji přenáší silný krouticí moment elektromotoru na vozovku. Přidáním dalšího elektromotoru na přední nápravu dostaneme jednoduše bez potřeby složitých rozvodů pohon všech kol.

Ukázková platforma Yamahy v kombinaci se čtyřmi elektromotory

Ukázková platforma Yamahy v kombinaci se čtyřmi elektromotory


Čtěte také: Povinná výbava se změní. Výstražný trojúhelník nahradí něco mnohem lepšího


Výhodou elektromotoru není jen jednoduchost

Aby těch výhod elektromotoru nebylo málo, musíme zmínit také jeho výrazně vyšší účinnost při přeměně energie na pohyb. Ta se u elektrických motorů pohybuje až kolem 90 %, zatímco u spalovací motory mají obecně účinnost pouze mezi 20 až 50 %.

Každý elektromotor navíc funguje i opačným směrem jako generátor. Při brzdění a zpomalování tzv. rekuperuje. To znamená, že přeměňuje kinetickou energii zpět na elektřinu a dobíjí tak baterii. To je výhodné pro snížení spotřeby a tedy i k delšímu dojezdu elektromobilů.

Video

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."