Je degradace baterie zásadní problém elektromobilu? Tesla ukazuje, že jde o nesmysl
- Kalifornská automobilka zveřejnila detailní data z degradace baterií elektromobilů
- Z nedávného reportu vyplývá, že degradace nepředstavuje žádnou hrozbu
- Po více než 320 000 kilometrech je průměr degradace pouhých 10 %

Tesla nedávno vydala dokument, ve kterém se kromě svého dopadu na životní prostředí také věnovala několika dalším věcem. Jednou z nich je degradace baterií u elektromobilů.
Masivní degradace kapacity baterií u Tesly nehrozí
Podle dat společnosti by si měla průměrná baterie po ujetí 200 000 mil, což je přibližně 322 000 kilometrů, uchovat až 90 % své původní kapacity. V průměru se tedy jedná o degradaci o jedno procento za 20 000 ujetých mil neboli asi 32 000 kilometrů.
Degradace tedy podle dat Tesly nepředstavuje pro její elektromobily vůbec žádný problém. Především kvůli tomu, že v USA je průměrně auto po 200 000 ujetých mílích sešrotováno. V Evropě se jedná o ještě nižší číslo a auta končí na vrakovišti už asi po 150 000 mílích (240 000 km). Většina bateriových modulů od Tesly tedy přežije celé auto a po několika stovkách tisíců ujetých kilometrů stále bude naprosto použitelná.

Čtěte také: 3 největší důvody, proč revoluční baterie Tesla 4680 jednoho dne změní svět
Nejvíce dat poskytují starší vozy
Tesla stejně jako v minulých letech předložila graf degradace baterie u Modelu S a X, které jsou na trhu nejdéle, a proto také poskytují nejlepší data. Podle něj mají tyto modely po ujetí 200 000 mil přibližně 88 % původní kapacity baterie. Tato hodnota je úctyhodná i s ohledem na to, že mnoho vozů s tak vysokým nájezdem bylo vyrobeno před více než pěti lety, kdy ještě elektromobilita nebyla tolik rozvinutá.
Zajímavé také je, že největší degradaci můžeme vidět během prvních 50 000 najetých kilometrů. Poté se již křivka srovná a pokračuje pozvolnějším tempem. Zároveň je u dat z aut s vyšším nájezdem vidět větší variabilitu. Ta je pravděpodobně způsobena menším množstvím zachycených dat.
Degradace baterie samozřejmě závisí na mnoha faktorech a může být ovlivněna také výrobní vadou. Důležité je se o baterii starat a nenechávat ji dlouho vybitou. Pokud jsou však dodržena základní pravidla, nemusíte se bát, že byste jednotku museli za život auta vyměňovat.