Pokud máte elektromobil, který se nabíjí pomalu, může to být při delších cestách opravdu velké utrpení. U vozu DS 3 Crossback E-Tense to naštěstí neplatí, protože jde o vůz s možností až 100kW rychlonabíjení. Už výsledek z našeho zimního testu rychlosti nabíjení byl u elektrického DS velmi přesvědčivý a teď v létě to platí dvojnásob.
DS 3 Crossback E-Tense je vybaven baterií s využitelnou kapacitou 45 kWh. Právě velikost baterie je u každého elektromobilu jedním z hlavních faktorů toho, jak dlouho nabíjení potrvá. Druhým zásadním faktorem je samozřejmě výkon nabíječky, a zde se DS 3 Crossback E-Tense může pochlubit dnes už sice ne nadprůměrnou, ale stále velmi sympatickou a prakticky velmi dostatečnou hodnotou 100 kW.
V rámci testu nabíjení jsme navštívili 180kW rychlonabíječku společnosti ČEZ umístěnou na nedávno otevřené Pumpě v Průhonicích u dálnice D1 na výjezdu z Prahy. Zde by totiž nemělo nic bránit dosažení maximálního možného výkonu nabíječky ve voze DS, který má zvládnout až 100 kW. Baterie elektromobilu byla zahřátá a vybitá na 15 %, přičemž venkovní teplota se pohybovala kolem 18 °C, šlo tedy o velmi příhodné podmínky.
Na nabíječku jsme přijeli s 15 % baterie, tedy úrovní, která je na displeji u DS 3 Crossback E-Tense značená výraznou červenou barvou jako stav, kdy už je pomalu na čase elektromobil nabít, abyste případně nemuseli řešit nějaké peripetie. A okamžitě po pár sekundách vůz dokázal tahat energii ze stojanu výkonem přesně 100 kW, nicméně během minuty vystřelil stav SoC (state of charge, tedy stav nabití – pozn. redakce) z 15 na 20 % a výkon poklesl na zhruba 81 kW.
Maximální výkon tedy dlouho nevydržel, nicméně i poté dosahovalo elektrické DS skvělých výsledků, kdy procenta na ukazateli v autě a mobilní aplikaci myDS přibývala opravdu velmi rychle. Za pouhých 5 minut bylo dobito na 30 % a za 13 minut od zahájení nabíjení už bylo v baterii 50 % kapacity. Za přesně 15 minut jsme naměřili 56 % a nabíjení rychle pokračovalo dál, viz. přehledný graf s rychlostí nabíjení elektromobilu DS 3 Crossback E-Tense.
Výkon zhruba 81 kW se držel až do přibližně 60 %, poté klesl o zhruba 25 %. Přesné ukazatele bohužel ve voze nevidíte (pouze u některých veřejných nabíjecích stanic či v aplikaci jejich provozovatele – pozn. redakce), protože elektrické DS ukazuje stejně jako ostatní elektrické modely koncernu Stellantis jen přepočet na dobití dojezdu v km/h, což za mě není úplně ideální, protože nevíte, jak moc využíváte potenciál dané nabíječky, u které je výkon uváděný samozřejmě v kW.
Na 80 % jsme baterii u elektromobilu od DS dobili za krásných 28 minut, přičemž se získanou energií se pak dá nyní přes léto ujet reálně 150–200 km. Takže pokud člověk pojede přes celou republiku, stačí si jen najít ty správné (rychlé) nabíječky a poté si prostě udělat jednu či dvě kratší zastávky.
Pokud jde o to, do jaké kapacity je nejlepší dobíjet DS 3 Crossback E-Tense, abyste zbytečně neztráceli čas s ohledem na rychlost nabíjení, tak zlom nastává při 82 %, kdy spadne výkon na polovinu a zbývajících 18 % pak dobíjíte pro někoho možná až překvapivě dlouho. Z 15 na 100 % trvá dobití vozu na 100+ kW nabíječce přesně 54 minut, přičemž z toho je to 28 minut na 80 % a zbývajících 20 % pak zabere skoro stejně, konkrétně 26 minut.
Při nabíjení elektromobilu samozřejmě záleží na mnoha okolnostech a krásnou ukázkou je naše zimní nabíjení při teplotě kolem bodu mrazu na v Česku nejrozšířenějších 50kW nabíječkách, kde to při plném nabití zabere o zhruba 30 minut déle, než nyní v létě na ultrarychlých 100+ kW nabíječkách, ze kterých při letních teplotách pohybujících se kolem 20 °C dostanete ten nejlepší možný výsledek.
A pak je také potřeba nezapomínat, že největší výhodou elektroauta je, že si ho můžete dobíjet každý den přes noc doma v garáži a vlastně podobné vlastnosti řešit až v případě, kdy jedete na delší cestu. Každopádně DS 3 Crossback E-Tense v našem letním testu ukázal, že se dokáže nabíjet rychle a během kratších zastávek si stihnete sotva dojít pro kafe, odskočit na toaletu, trochu protáhnout a už zase můžete pokračovat dál v cestě.
Pokud máte elektromobil, který se nabíjí pomalu, může to být při delších cestách opravdu velké utrpení. U vozu DS 3 Crossback E-Tense to naštěstí neplatí, protože jde o vůz s možností až 100kW rychlonabíjení. Už výsledek z našeho zimního testu rychlosti nabíjení byl u elektrického DS velmi přesvědčivý a teď v létě to platí dvojnásob.
DS 3 Crossback E-Tense je vybaven baterií s využitelnou kapacitou 45 kWh. Právě velikost baterie je u každého elektromobilu jedním z hlavních faktorů toho, jak dlouho nabíjení potrvá. Druhým zásadním faktorem je samozřejmě výkon nabíječky, a zde se DS 3 Crossback E-Tense může pochlubit dnes už sice ne nadprůměrnou, ale stále velmi sympatickou a prakticky velmi dostatečnou hodnotou 100 kW.
V rámci testu nabíjení jsme navštívili 180kW rychlonabíječku společnosti ČEZ umístěnou na nedávno otevřené Pumpě v Průhonicích u dálnice D1 na výjezdu z Prahy. Zde by totiž nemělo nic bránit dosažení maximálního možného výkonu nabíječky ve voze DS, který má zvládnout až 100 kW. Baterie elektromobilu byla zahřátá a vybitá na 15 %, přičemž venkovní teplota se pohybovala kolem 18 °C, šlo tedy o velmi příhodné podmínky.
Na nabíječku jsme přijeli s 15 % baterie, tedy úrovní, která je na displeji u DS 3 Crossback E-Tense značená výraznou červenou barvou jako stav, kdy už je pomalu na čase elektromobil nabít, abyste případně nemuseli řešit nějaké peripetie. A okamžitě po pár sekundách vůz dokázal tahat energii ze stojanu výkonem přesně 100 kW, nicméně během minuty vystřelil stav SoC (state of charge, tedy stav nabití – pozn. redakce) z 15 na 20 % a výkon poklesl na zhruba 81 kW.
Maximální výkon tedy dlouho nevydržel, nicméně i poté dosahovalo elektrické DS skvělých výsledků, kdy procenta na ukazateli v autě a mobilní aplikaci myDS přibývala opravdu velmi rychle. Za pouhých 5 minut bylo dobito na 30 % a za 13 minut od zahájení nabíjení už bylo v baterii 50 % kapacity. Za přesně 15 minut jsme naměřili 56 % a nabíjení rychle pokračovalo dál, viz. přehledný graf s rychlostí nabíjení elektromobilu DS 3 Crossback E-Tense.
Výkon zhruba 81 kW se držel až do přibližně 60 %, poté klesl o zhruba 25 %. Přesné ukazatele bohužel ve voze nevidíte (pouze u některých veřejných nabíjecích stanic či v aplikaci jejich provozovatele – pozn. redakce), protože elektrické DS ukazuje stejně jako ostatní elektrické modely koncernu Stellantis jen přepočet na dobití dojezdu v km/h, což za mě není úplně ideální, protože nevíte, jak moc využíváte potenciál dané nabíječky, u které je výkon uváděný samozřejmě v kW.
Na 80 % jsme baterii u elektromobilu od DS dobili za krásných 28 minut, přičemž se získanou energií se pak dá nyní přes léto ujet reálně 150–200 km. Takže pokud člověk pojede přes celou republiku, stačí si jen najít ty správné (rychlé) nabíječky a poté si prostě udělat jednu či dvě kratší zastávky.
Pokud jde o to, do jaké kapacity je nejlepší dobíjet DS 3 Crossback E-Tense, abyste zbytečně neztráceli čas s ohledem na rychlost nabíjení, tak zlom nastává při 82 %, kdy spadne výkon na polovinu a zbývajících 18 % pak dobíjíte pro někoho možná až překvapivě dlouho. Z 15 na 100 % trvá dobití vozu na 100+ kW nabíječce přesně 54 minut, přičemž z toho je to 28 minut na 80 % a zbývajících 20 % pak zabere skoro stejně, konkrétně 26 minut.
Při nabíjení elektromobilu samozřejmě záleží na mnoha okolnostech a krásnou ukázkou je naše zimní nabíjení při teplotě kolem bodu mrazu na v Česku nejrozšířenějších 50kW nabíječkách, kde to při plném nabití zabere o zhruba 30 minut déle, než nyní v létě na ultrarychlých 100+ kW nabíječkách, ze kterých při letních teplotách pohybujících se kolem 20 °C dostanete ten nejlepší možný výsledek.
A pak je také potřeba nezapomínat, že největší výhodou elektroauta je, že si ho můžete dobíjet každý den přes noc doma v garáži a vlastně podobné vlastnosti řešit až v případě, kdy jedete na delší cestu. Každopádně DS 3 Crossback E-Tense v našem letním testu ukázal, že se dokáže nabíjet rychle a během kratších zastávek si stihnete sotva dojít pro kafe, odskočit na toaletu, trochu protáhnout a už zase můžete pokračovat dál v cestě.