DS 3 Crossback E-Tense je velice pohodlný plně elektrický crossover, který zvládne ujet stovky kilometrů na jedno nabití, takže ve městě není absolutně co řešit. Jak to ovšem probíhá, pokud chcete přejet celou republiku a bez zastávky veřejné nabíječky se to prostě neobejde? Zjištovali jsme přesnou rychlost nabíjení elektromobilu v Česku na nejrozšířenějších 50kW nabíječkách. Výsledek je přesvědčivý.
Na začátku je nutné říct, že elektrické DS je vybaveno baterií o kapacitě 50 kWh s využitelnými 45 kWh. Právě velikost baterie je totiž u každého elektromobilu jedním z hlavních faktorů toho, jak dlouho nabíjení potrvá. Druhým zásadním faktorem je výkon nabíječky, a zde se DS 3 Crossback E-Tense (test) může pochlubit 100kW rychlonabíječkou, přes kterou na nabíjení vozu z 0 na 80 % postačí jen asi 30 minut. Kolik to ovšem v reálu zabere času přes všudypřítomné 50kW stojany?
V rámci našeho redakčního testu jsme vyzkoušeli 50kW veřejné rychlonabíječky od různých výrobců a provozovatelů, abychom získali více dat. A skvělou zprávu pro všechny řidiče tohoto elektromobilu jistě je, že jsme nezpozorovali zásadní rozdíl v rychlosti či funkčnosti. Ba co víc, i při porovnání rychlosti nabíjení DS 3 Crossback E-Tense v létě a teď v zimě za jistých okolností nedošlo k velkým rozdílům. Na jednu věc je ale potřeba upozornit.
Když se podíváte na náš graf nabíjení elektromobilu francouzské prémiové značky DS, tak si můžete všimnout, že z 10 na 100 % to trvalo zhruba 80 minut, tedy 1 hodinu a 20 minut. Přičemž 80 % baterie bylo prakticky dobito za hodinu, takže můžeme počítat s tím, že za tu dobu získáte asi 36 kilowatthodin, se kterými se dá ujet klidně přes 200 kilometrů, samozřejmě s ohledem na spotřebu elektromobilu.
S čím je ovšem při nabíjení elektromobilu teď v zimě nutné počítat, tak že při poklesu teploty pod nulu a s nezahřátou baterií (prohřát ji však můžete jednoduše již během jízdy – pozn. redakce) se o poznání snižuje výkon nabíjení a tím dochází k pomalejšímu dobíjení vozu. Přes zimu jsem to párkrát vyzkoušel, když bylo skoro -10 stupňů Celsia a celkové nabíjení pak trvalo o nějakou půl hodinu déle.
Tím se však dostávám k tomu hlavnímu, a sice, kde je nejlepší nabíjet. Největší úspory času totiž dosáhnete, pokud připojíte DS 3 Crossback E-Tense doma na wallbox s využitím palubní nabíječky s výkonem až 11kW a necháte elektromobil dočerpat energii přes noc. Pak totiž vždy přijdete k vozu, který bude mít 100 % baterie a dojezdu. Při delších cestách pak není problém využít veřejné rychlonabíječky a pokud bude auto z cesty rozehřáté, tak máte velice rychlé nabíjení zkrátka celoročně.
DS 3 Crossback E-Tense je velice pohodlný plně elektrický crossover, který zvládne ujet stovky kilometrů na jedno nabití, takže ve městě není absolutně co řešit. Jak to ovšem probíhá, pokud chcete přejet celou republiku a bez zastávky veřejné nabíječky se to prostě neobejde? Zjištovali jsme přesnou rychlost nabíjení elektromobilu v Česku na nejrozšířenějších 50kW nabíječkách. Výsledek je přesvědčivý.
Na začátku je nutné říct, že elektrické DS je vybaveno baterií o kapacitě 50 kWh s využitelnými 45 kWh. Právě velikost baterie je totiž u každého elektromobilu jedním z hlavních faktorů toho, jak dlouho nabíjení potrvá. Druhým zásadním faktorem je výkon nabíječky, a zde se DS 3 Crossback E-Tense (test) může pochlubit 100kW rychlonabíječkou, přes kterou na nabíjení vozu z 0 na 80 % postačí jen asi 30 minut. Kolik to ovšem v reálu zabere času přes všudypřítomné 50kW stojany?
V rámci našeho redakčního testu jsme vyzkoušeli 50kW veřejné rychlonabíječky od různých výrobců a provozovatelů, abychom získali více dat. A skvělou zprávu pro všechny řidiče tohoto elektromobilu jistě je, že jsme nezpozorovali zásadní rozdíl v rychlosti či funkčnosti. Ba co víc, i při porovnání rychlosti nabíjení DS 3 Crossback E-Tense v létě a teď v zimě za jistých okolností nedošlo k velkým rozdílům. Na jednu věc je ale potřeba upozornit.
Když se podíváte na náš graf nabíjení elektromobilu francouzské prémiové značky DS, tak si můžete všimnout, že z 10 na 100 % to trvalo zhruba 80 minut, tedy 1 hodinu a 20 minut. Přičemž 80 % baterie bylo prakticky dobito za hodinu, takže můžeme počítat s tím, že za tu dobu získáte asi 36 kilowatthodin, se kterými se dá ujet klidně přes 200 kilometrů, samozřejmě s ohledem na spotřebu elektromobilu.
S čím je ovšem při nabíjení elektromobilu teď v zimě nutné počítat, tak že při poklesu teploty pod nulu a s nezahřátou baterií (prohřát ji však můžete jednoduše již během jízdy – pozn. redakce) se o poznání snižuje výkon nabíjení a tím dochází k pomalejšímu dobíjení vozu. Přes zimu jsem to párkrát vyzkoušel, když bylo skoro -10 stupňů Celsia a celkové nabíjení pak trvalo o nějakou půl hodinu déle.
Tím se však dostávám k tomu hlavnímu, a sice, kde je nejlepší nabíjet. Největší úspory času totiž dosáhnete, pokud připojíte DS 3 Crossback E-Tense doma na wallbox s využitím palubní nabíječky s výkonem až 11kW a necháte elektromobil dočerpat energii přes noc. Pak totiž vždy přijdete k vozu, který bude mít 100 % baterie a dojezdu. Při delších cestách pak není problém využít veřejné rychlonabíječky a pokud bude auto z cesty rozehřáté, tak máte velice rychlé nabíjení zkrátka celoročně.