Test DS 3 Crossback E-Tense (2022) – Upgrade, který vezmete všema deseti

  • Elektrické DS 3 není na trhu ani tři roky a už se dočkalo upgradu
  • Ten spočívá ve vylepšeném softwaru a tepelném čerpadlu
  • Vyzkoušeli jsme, o kolik teď může být staro-nový elektromobil úspornější
DS 3 Crossback E-Tense

DS 3 Crossback E-Tense | foto: vlastní

Výrobci aut a telefonů začínají mít jednu věc společnou – tempo pro upgradování svých produktů. Zatímco před lety by klasická automobilka přišla na trh s novým vozem, který by dostal vylepšení až po několika letech, dnes už to neplatí. Příkladem může být třeba americká Tesla, která vylepšuje své vozy softwarově na dálku přes internet pomalu každý měsíc.

Chytré, postupné vylepšování

Ne vždy je ale ku prospěchu aktualizovat (v lepším případě vylepšovat, v horším pak přidělávat nové chyby – pozn. redakce), což je opět příklad Tesly. Co je ale neoddiskutovatelné, tak je přínos mírného, postupného vylepšování aut takzvaně v mezích zákona. Ve světě telefonů to dělá Apple, který každý rok dělá postupné upgrady hardwaru a softwaru, čímž více potěší, než naštve. Zákazník prostě přijde kdykoliv a koupí si pro sebe to nejlepší, aniž by měl pocit, že za chvíli dorazí něco převratného a bylo by tak lepší počkat.

Ve světě aut teď tuhle velice chytrou strategii předvádí francouzská, prémiová značka DS, která patří do skupiny Stellantis. U testovaného elektromobilu DS 3 Crossback E-Tense byste na první pohled nenašli za necelé 3 roky od příchodu původního modelu žádné změny, ale stačí se s autem projet a nejspíš si všimnete, že hardwarově i softwarově upgradovaný modelový ročník 2022 není stejný, ale lepší.

Záď elektromobilu DS 3 Crossback E-Tense

Záď elektromobilu DS 3 Crossback E-Tense | foto: vlastní


Čtěte také: 5 věcí, které jsem si naprosto zamiloval u elektromobilu DS 3 Crossback E-Tense


Nové, elektrické DS 3 je stejné a přitom lepší

Zvenku i zevnitř je to prakticky to stejné DS, jako před letošním upgradem. Design se nese v duchu avantgardního umění, což znamená poutání pozornosti a možnost, jak se odlišit od ostatních. Pokud se vám vzhled DS 3 zamlouvá a nemáte hluboko do kapsy, pak jste přesně tím zákazníkem, na kterého tenhle vůz čeká.

Interiér je další disciplínou, kde se elektrické DS (a opravdu přímo elektrická verze, nikoliv tedy spalovací – pozn. redakce) odlišuje od ostatních a je o krok napřed. Využívání těch nejpremiérovějších a nejhodnotnějších materiálů, jako je prošívaná kůže nejen na sedadlech, ale také na volantu, dveřích, či palubní desce, to je opravdu radost pohledět.

Tou největší výhodou je ale za mě maximálně pohodlné svezení, nejen díky tichému elektrickému pohonu, ale také špičkovému podvozku, který je nastavený tak, aby vás dokázal příjemně svézt ve městě a při jízdě zatáčkami udržel těžiště na správném místě a zajistil maximální bezpečnost celé posádky.


Nepřehlédněte: 3 věci, díky kterým by mohlo být DS 3 Crossback E-Tense ještě lepším elektromobilem


V čem je teď DS 3 Crossback E-Tense (2022) lepší?

V čem je tedy vylepšený modelový ročník 2022 lepší oproti původnímu modelu? Ve dvou směrech – hardwaru a softwaru. V první řadě je to tepelné čerpadlo, které má vyšší efektivitu díky čidlu vlhkosti. Vedle toho DS také optimalizovalo převodový poměr, díky čemuž byla zvýšena účinnost převodu energie na kola. Obě vylepšení se příznivě podepisují na dojezdu elektromobilu. Konkrétně teď vůz zvládne až 341 km dle kombinovaného cyklu WLTP, tedy o 21 km (+7 %) více než u verze před upgradem.

Ruku v ruce s tím jde také vylepšený software, který u vozu DS 3 Crossback E-Tense nyní najdeme. Ten se taktéž zaměřuje na práci elektrického pohonu (100 kW/260 Nm) a snižuje spotřebu elektromobilu, takže i díky tomu teď dojedete dále. Ačkoliv baterie má kapacitu stále stejnou, tedy celkem 50 kWh a využitelných 45 kWh. Během našeho testu jsme se tedy zaměřili více na to, s jakou spotřebou se dá přes léto jezdit. A zde jsou výsledky.


Elektrické DS 3 (2022) a naměřené hodnoty ve zkratce

  • město, krátké vzdálenosti – spotřeba 15 kWh/100 km, dojezd cca 300 km
  • město, delší vzdálenosti – spotřeba 10-15 kWh/100 km, dojezd přes 350 km
  • okresky, dálnice, delší vzdálenosti – spotřeba 18-22 kWh/100 km, dojezd cca 250 km

Nedá se úplně říct, že by dojezd byl ve všech případech lepší o avizovaných 7 %. Vždy totiž záleží na jízdním stylu, počasí, dopravní situaci a mnoha dalších aspektech. Každopádně ale platí, že pokud budete jezdit stejným způsobem, tak s vylepšeným modelem samozřejmě dojedete dál a ušetříte za elektřinu. Za sebe můžu říct, že jsem rozdíl vnímal a nepřišel mi úplně zanedbatelný.


Doporučujeme: Vyzkoušeli jsme, jak se dá ovládat DS 3 Crossback E-Tense přes smartphone


Závěr

Inovované DS 3 Crossback E-Tense je příjemným vylepšením původního modelu. Kdo by totiž nechtěl za prakticky původní cenu nový model s efektivnějším tepelným čerpadlem a vylepšeným softwarem, což vede k delšímu dojezdu? Automobilka to navíc udělala opravdu šikovně, protože se nedá říct, že by s příchodem nového upgradu přestalo dávat smysl pořízení originálního modelu.

Při pořizovací ceně od 1 075 000 korun nadále platí, že čistě technicky dává větší ekonomický smysl pořízení jiných elektromobilů, ovšem u prémiové značky DS jde hlavně o to se odlišit a získat něco, co chcete srdcem, nikoliv čistě racionálně. Zda patříte do této klientely, či nikoliv, už musíte vědět sami.

Co se nám líbí? Co se nám nelíbí?
 Prémiový design Pomalejší a méně intuitivní infotainment
Komfort, ticho a luxus v interiéru Pouze 1 stupeň rekuperace
 Prodloužený dojezd
Vysoká bezpečnost díky asistentům
Aplikace do smartphonu

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Test DS 3 Crossback E-Tense (2022) – Upgrade, který vezmete všema deseti

  • Elektrické DS 3 není na trhu ani tři roky a už se dočkalo upgradu
  • Ten spočívá ve vylepšeném softwaru a tepelném čerpadlu
  • Vyzkoušeli jsme, o kolik teď může být staro-nový elektromobil úspornější
DS 3 Crossback E-Tense

DS 3 Crossback E-Tense | foto: vlastní

Výrobci aut a telefonů začínají mít jednu věc společnou – tempo pro upgradování svých produktů. Zatímco před lety by klasická automobilka přišla na trh s novým vozem, který by dostal vylepšení až po několika letech, dnes už to neplatí. Příkladem může být třeba americká Tesla, která vylepšuje své vozy softwarově na dálku přes internet pomalu každý měsíc.

Chytré, postupné vylepšování

Ne vždy je ale ku prospěchu aktualizovat (v lepším případě vylepšovat, v horším pak přidělávat nové chyby – pozn. redakce), což je opět příklad Tesly. Co je ale neoddiskutovatelné, tak je přínos mírného, postupného vylepšování aut takzvaně v mezích zákona. Ve světě telefonů to dělá Apple, který každý rok dělá postupné upgrady hardwaru a softwaru, čímž více potěší, než naštve. Zákazník prostě přijde kdykoliv a koupí si pro sebe to nejlepší, aniž by měl pocit, že za chvíli dorazí něco převratného a bylo by tak lepší počkat.

Ve světě aut teď tuhle velice chytrou strategii předvádí francouzská, prémiová značka DS, která patří do skupiny Stellantis. U testovaného elektromobilu DS 3 Crossback E-Tense byste na první pohled nenašli za necelé 3 roky od příchodu původního modelu žádné změny, ale stačí se s autem projet a nejspíš si všimnete, že hardwarově i softwarově upgradovaný modelový ročník 2022 není stejný, ale lepší.

Záď elektromobilu DS 3 Crossback E-Tense

Záď elektromobilu DS 3 Crossback E-Tense | foto: vlastní


Čtěte také: 5 věcí, které jsem si naprosto zamiloval u elektromobilu DS 3 Crossback E-Tense


Nové, elektrické DS 3 je stejné a přitom lepší

Zvenku i zevnitř je to prakticky to stejné DS, jako před letošním upgradem. Design se nese v duchu avantgardního umění, což znamená poutání pozornosti a možnost, jak se odlišit od ostatních. Pokud se vám vzhled DS 3 zamlouvá a nemáte hluboko do kapsy, pak jste přesně tím zákazníkem, na kterého tenhle vůz čeká.

Interiér je další disciplínou, kde se elektrické DS (a opravdu přímo elektrická verze, nikoliv tedy spalovací – pozn. redakce) odlišuje od ostatních a je o krok napřed. Využívání těch nejpremiérovějších a nejhodnotnějších materiálů, jako je prošívaná kůže nejen na sedadlech, ale také na volantu, dveřích, či palubní desce, to je opravdu radost pohledět.

Tou největší výhodou je ale za mě maximálně pohodlné svezení, nejen díky tichému elektrickému pohonu, ale také špičkovému podvozku, který je nastavený tak, aby vás dokázal příjemně svézt ve městě a při jízdě zatáčkami udržel těžiště na správném místě a zajistil maximální bezpečnost celé posádky.


Nepřehlédněte: 3 věci, díky kterým by mohlo být DS 3 Crossback E-Tense ještě lepším elektromobilem


V čem je teď DS 3 Crossback E-Tense (2022) lepší?

V čem je tedy vylepšený modelový ročník 2022 lepší oproti původnímu modelu? Ve dvou směrech – hardwaru a softwaru. V první řadě je to tepelné čerpadlo, které má vyšší efektivitu díky čidlu vlhkosti. Vedle toho DS také optimalizovalo převodový poměr, díky čemuž byla zvýšena účinnost převodu energie na kola. Obě vylepšení se příznivě podepisují na dojezdu elektromobilu. Konkrétně teď vůz zvládne až 341 km dle kombinovaného cyklu WLTP, tedy o 21 km (+7 %) více než u verze před upgradem.

Ruku v ruce s tím jde také vylepšený software, který u vozu DS 3 Crossback E-Tense nyní najdeme. Ten se taktéž zaměřuje na práci elektrického pohonu (100 kW/260 Nm) a snižuje spotřebu elektromobilu, takže i díky tomu teď dojedete dále. Ačkoliv baterie má kapacitu stále stejnou, tedy celkem 50 kWh a využitelných 45 kWh. Během našeho testu jsme se tedy zaměřili více na to, s jakou spotřebou se dá přes léto jezdit. A zde jsou výsledky.


Elektrické DS 3 (2022) a naměřené hodnoty ve zkratce

  • město, krátké vzdálenosti – spotřeba 15 kWh/100 km, dojezd cca 300 km
  • město, delší vzdálenosti – spotřeba 10-15 kWh/100 km, dojezd přes 350 km
  • okresky, dálnice, delší vzdálenosti – spotřeba 18-22 kWh/100 km, dojezd cca 250 km

Nedá se úplně říct, že by dojezd byl ve všech případech lepší o avizovaných 7 %. Vždy totiž záleží na jízdním stylu, počasí, dopravní situaci a mnoha dalších aspektech. Každopádně ale platí, že pokud budete jezdit stejným způsobem, tak s vylepšeným modelem samozřejmě dojedete dál a ušetříte za elektřinu. Za sebe můžu říct, že jsem rozdíl vnímal a nepřišel mi úplně zanedbatelný.


Doporučujeme: Vyzkoušeli jsme, jak se dá ovládat DS 3 Crossback E-Tense přes smartphone


Závěr

Inovované DS 3 Crossback E-Tense je příjemným vylepšením původního modelu. Kdo by totiž nechtěl za prakticky původní cenu nový model s efektivnějším tepelným čerpadlem a vylepšeným softwarem, což vede k delšímu dojezdu? Automobilka to navíc udělala opravdu šikovně, protože se nedá říct, že by s příchodem nového upgradu přestalo dávat smysl pořízení originálního modelu.

Při pořizovací ceně od 1 075 000 korun nadále platí, že čistě technicky dává větší ekonomický smysl pořízení jiných elektromobilů, ovšem u prémiové značky DS jde hlavně o to se odlišit a získat něco, co chcete srdcem, nikoliv čistě racionálně. Zda patříte do této klientely, či nikoliv, už musíte vědět sami.

Co se nám líbí? Co se nám nelíbí?
 Prémiový design Pomalejší a méně intuitivní infotainment
Komfort, ticho a luxus v interiéru Pouze 1 stupeň rekuperace
 Prodloužený dojezd
Vysoká bezpečnost díky asistentům
Aplikace do smartphonu

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."