Daňové odpisy usnadní výstavbu nabíjecích stanic pro elektromobily

  • V Česku by už za 3 roky mohly být dobíjecí stanice v počtu vyšších tisíc
  • Kolem roku 2030 se má počet jejich vyšplhat na desetitisíce
  • Přispívá k tomu i nové daňové zvýhodnění pro firmy a podnikatele
Mohou elektromobily způsobit ekonomickou krizi?

Nabíjení elektromobilu, ilustrační | foto: Atlas Renewable Energy

Podle Národního plánu čisté mobility by už za tři roky měly být v Česku dobíjecí stanice pro elektromobily v počtu vyšších tisíc, za osm let by se jejich množství mělo počítat dokonce v desetitisících. A Česko už podniká konkrétní kroky, aby se tento cíl podařilo splnit – naposledy novelou zákona o daních z příjmů č. 142/2022 Sb. daňově zvýhodnilo zřizování dobíjecích míst pro firmy a podnikatele nebo developery.

Pomůže změna zákona v budování nabíjecích stanic?

„Doposud firmy musely odpisovat nabíjecí infrastrukturu pro elektromobily nebo hybridy v odpisové skupině číslo 3, pro kterou je stanovena minimální doba odpisování 10 let. Novela však přeřadila nabíječky do odpisové skupiny číslo 2. A u té už je doba pětiletá, tedy poloviční. To umožní výrazně rychlejší uplatnění nákladů na pořízení těchto zařízení do daňově uznatelných výdajů a ve výsledku zajistí vyšší návratnost investice,“ zmiňuje Jaroslav Sůsa, tax senior manager z poradenské společnosti RSM.

Pořízení nabíjecích stanic pro elektromobily se tak může stát atraktivní pro celou řadu podnikatelů, nejen těch, které už dnes paliva živí. Vlastní nabíječky výhodněji postaví provozovatelé velkých flotil, pro které jsou naprosto klíčovým parametrem pro další rozvoj. Očekává se také zvýšený zájem provozovatelů komerčních nemovitostí, jako jsou například obchodní centra nebo hotely. A potěší i developery.

Nabíjení elektromobilů Tesla

Nabíjení elektromobilů Tesla | foto: Tesla


Čtěte také: Nová technologie od NASA klíčem k ultrarychlému nabíjení elektromobilů?


Česko se snaží motivovat k rozvoji elektromobility

Stát schválením novely jasně deklaruje, že naplňuje své závazky, co se týče elektromobility, a soukromé subjekty motivuje k efektivnějšímu budování infrastruktury. V praxi by se tak budování infrastruktury pro auta na baterky mohlo stát výrazně atraktivnější i pro celou řadu nových subjektů. Zejména v kombinaci s vlastní výrobou elektrické energie například formou solárních panelů.

V Česku je přitom už nyní výrazně větší poptávka po nabíjecích místech, než jaká je reálná kapacita a počet registrovaných elektromobilů. Celkově bylo v první polovině roku v Česku registrováno 12 183 osobních bateriových vozidel, přičemž jejich počet se za pouhých 6 měsíců zvýšil o 27 %. Oproti tomu počet nabíjecích stanic letos teprve překonal tisícový milník.

Škoda Enyaq Coupé RS iV

Škoda Enyaq Coupé RS iV | foto: vlastní

Stát motivuje firmy, aby měly elektromobily jako služební auta

Není to jediná věc, kterou tato novela upravila. Od roku 2022 například zaměstnanci využívající firemní elektromobil i k soukromým účelům najdou na výplatnicích pár tisíc korun za rok navíc. Řidiči nejprodávanějšího českého elektromobilu Škoda Enyaq iV, který by dokázala firma pořídit již za zhruba milion korun s DPH, by od července měli mít na výplatní pásce dokonce o 1300 korun čistého navíc a tu samou částku jim pak firma přizná od počátku roku zpětně v rámci ročního zúčtování daně. A to díky snížení dodanění tzv. nepeněžního příjmu na 0,5 % z vstupní ceny namísto původního 1 % pro nízkoemisní vozidla.

Využívat bezplatně firemní osobní automobil i pro soukromé účely přitom není v Česku nijak výjimečné. Z dat RSM vyplývá, že tuto možnost nabízí zaměstnancům naprostá většina českých firem. Nízkoemisní vozidla se však v českých firmách prosazují pomaleji než v západní Evropě. Důvodem je především zmiňovaná nedostatečná nabíjecí nebo doplňovací infrastruktura a vyšší pořizovací cena.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Daňové odpisy usnadní výstavbu nabíjecích stanic pro elektromobily

  • V Česku by už za 3 roky mohly být dobíjecí stanice v počtu vyšších tisíc
  • Kolem roku 2030 se má počet jejich vyšplhat na desetitisíce
  • Přispívá k tomu i nové daňové zvýhodnění pro firmy a podnikatele
Mohou elektromobily způsobit ekonomickou krizi?

Nabíjení elektromobilu, ilustrační | foto: Atlas Renewable Energy

Podle Národního plánu čisté mobility by už za tři roky měly být v Česku dobíjecí stanice pro elektromobily v počtu vyšších tisíc, za osm let by se jejich množství mělo počítat dokonce v desetitisících. A Česko už podniká konkrétní kroky, aby se tento cíl podařilo splnit – naposledy novelou zákona o daních z příjmů č. 142/2022 Sb. daňově zvýhodnilo zřizování dobíjecích míst pro firmy a podnikatele nebo developery.

Pomůže změna zákona v budování nabíjecích stanic?

„Doposud firmy musely odpisovat nabíjecí infrastrukturu pro elektromobily nebo hybridy v odpisové skupině číslo 3, pro kterou je stanovena minimální doba odpisování 10 let. Novela však přeřadila nabíječky do odpisové skupiny číslo 2. A u té už je doba pětiletá, tedy poloviční. To umožní výrazně rychlejší uplatnění nákladů na pořízení těchto zařízení do daňově uznatelných výdajů a ve výsledku zajistí vyšší návratnost investice,“ zmiňuje Jaroslav Sůsa, tax senior manager z poradenské společnosti RSM.

Pořízení nabíjecích stanic pro elektromobily se tak může stát atraktivní pro celou řadu podnikatelů, nejen těch, které už dnes paliva živí. Vlastní nabíječky výhodněji postaví provozovatelé velkých flotil, pro které jsou naprosto klíčovým parametrem pro další rozvoj. Očekává se také zvýšený zájem provozovatelů komerčních nemovitostí, jako jsou například obchodní centra nebo hotely. A potěší i developery.

Nabíjení elektromobilů Tesla

Nabíjení elektromobilů Tesla | foto: Tesla


Čtěte také: Nová technologie od NASA klíčem k ultrarychlému nabíjení elektromobilů?


Česko se snaží motivovat k rozvoji elektromobility

Stát schválením novely jasně deklaruje, že naplňuje své závazky, co se týče elektromobility, a soukromé subjekty motivuje k efektivnějšímu budování infrastruktury. V praxi by se tak budování infrastruktury pro auta na baterky mohlo stát výrazně atraktivnější i pro celou řadu nových subjektů. Zejména v kombinaci s vlastní výrobou elektrické energie například formou solárních panelů.

V Česku je přitom už nyní výrazně větší poptávka po nabíjecích místech, než jaká je reálná kapacita a počet registrovaných elektromobilů. Celkově bylo v první polovině roku v Česku registrováno 12 183 osobních bateriových vozidel, přičemž jejich počet se za pouhých 6 měsíců zvýšil o 27 %. Oproti tomu počet nabíjecích stanic letos teprve překonal tisícový milník.

Škoda Enyaq Coupé RS iV

Škoda Enyaq Coupé RS iV | foto: vlastní

Stát motivuje firmy, aby měly elektromobily jako služební auta

Není to jediná věc, kterou tato novela upravila. Od roku 2022 například zaměstnanci využívající firemní elektromobil i k soukromým účelům najdou na výplatnicích pár tisíc korun za rok navíc. Řidiči nejprodávanějšího českého elektromobilu Škoda Enyaq iV, který by dokázala firma pořídit již za zhruba milion korun s DPH, by od července měli mít na výplatní pásce dokonce o 1300 korun čistého navíc a tu samou částku jim pak firma přizná od počátku roku zpětně v rámci ročního zúčtování daně. A to díky snížení dodanění tzv. nepeněžního příjmu na 0,5 % z vstupní ceny namísto původního 1 % pro nízkoemisní vozidla.

Využívat bezplatně firemní osobní automobil i pro soukromé účely přitom není v Česku nijak výjimečné. Z dat RSM vyplývá, že tuto možnost nabízí zaměstnancům naprostá většina českých firem. Nízkoemisní vozidla se však v českých firmách prosazují pomaleji než v západní Evropě. Důvodem je především zmiňovaná nedostatečná nabíjecí nebo doplňovací infrastruktura a vyšší pořizovací cena.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."