Elektrická BMW se mohou těšit na novou platformu, překvapí výkonem a nabíjením

  • Německá automobilka BMW vyvíjí platformu dedikovanou elektromobilům
  • Architektura „New Class“ odkazuje na úspěšné modely 1500 a 1800 z 60. let
  • Vůbec prvním modelem bude sedan ve formátu řady 3
Koncept elektromobilu BMW i4, ilustrační

Koncept elektromobilu BMW i4, ilustrační | foto: BMW

BMW v současné době pracuje se dvěma architekturami – The Architecture Cluster (CLAR) pro platformy s pohonem zadních kol s podélně uloženými motory a UKL pro vozidla s pohonem předních kol s motorem uloženým napříč. Elektrické vozy vznikají na stejných platformách. Bez ohledu na princip pohonu to umožňuje z velké části paralelní výrobu na stejných výrobních linkách, bohužel s vysokým vývojovým úsilím a tím záporem, že nejsou plně využity všechny výhody elektrického pohonu. Výjimkou je model iX, který je vyroben na čistě elektrické platformě.

Elektrická BMW se dočkají nové platformy

Nová architektura by se měla vyznačovat třemi aspekty. Nově definovanou softwarovou architekturou, novým elektrickým pohonem (včetně nové generace baterií) a komplexním systémem udržitelnosti v průběhu celého životního cyklu. Architektura vozidla by měla být „nekompromisně optimalizována pro elektrické pohony“. Aby bylo možné využít všech výhod, které elektrický pohon nabízí, neměla by platforma být, na rozdíl od původního plánu, vhodná pro integraci spalovacích motorů.

„Nová třída“ je cíleně vyvinuta pro elektrický pohon a měla by být schopna nést elektromotory na přední, zadní nebo na obou nápravách. BMW se ale nechystá zcela opustit spalovací motory. Mnichovská firma chce mít možnost i nadále dodávat na trhy, na kterých se elektromobilita zatím plošně neprosadila, například proto, že ještě není rozvinutá infrastruktura. Nová třída by měla být vhodná i pro vodíkový pohon, který BMW stále vidí jako možnost pro větší vozy.

BMW razí s elektromobilem také novou identitu

BMW razí s elektromobilem také novou identitu | foto: BMW


Čtěte také: BMW si nechává patentovat dveře z budoucnosti! Může něco takového fungovat?


Elektrifikace začíná u bestselleru

Šéf BMW, Oliver Zipse, předpokládá, že poptávka po plně elektrických vozidlech od roku 2025 prudce vzroste. Předpokládá se, že od roku 2025 si elektromobil BMW pořídí více zákazníků než spalovací vůz stejné značky. Do roku 2030 by pak nová třída mohla představovat již 50 % prodejů automobilky. Nová třída se rozchází s principem BMW nabízet všechny typy pohonu v jedné řadě. Prvním modelem, postaveným na nové architektuře, by měl být čtyřdveřový sedan s pracovním názvem NK1 ve formátu BMW řady 3.

I když se vůz dostane na trh až v roce 2026, jen stěží si lze představit, že by zcela nahradil tradiční bestseller. A to hlavně proto, že elektrický protějšek řady 3 (model i4 – pozn. redakce) bude spuštěn až v listopadu 2021. Snad proto se očekává podobná filozofie jako u Porsche s elektrickým Macanem na bázi Premium Platform Electric (PPE), u kterého stále zůstává v nabídce spalovací model na staré platformě. Na druhou stranu, i4 jasně ukazuje nevýhody smíšené architektury – vůz nabízí poměrně málo prostoru a je velmi těžký, což nepříznivě ovlivňuje jízdní výkon.

BMW i Vision Circular, koncept elektromobilu

BMW i Vision Circular, koncept elektromobilu | foto: BMW

Nová platforma přinese jiný design a vyšší výkon

Nový model NK1 by mohl být lepší. Člen rady BMW Frank Weber řekl: “Lidé očekávají novou estetiku. Proto jsme pro naše elektrické modely vyvinuli nový designový směr.” Roste rozvor, zmenšují se převisy, A sloupek se posouvá dopředu. Sedan NK1 tak může využít svou elektrickou platformu pro lepší vnitřní prostor. Konstrukce karoserie inspirovaná modelem iX používá prvky z hliníku, vysokopevnostní oceli a karbonu na prazích a patkách B sloupku. Tím dojde ke snížení hmotnosti. Pohon převezmou samostatně vyvinuté synchronní motory šesté generace, od kterých si Weber slibuje další zvýšení výkonu a účinnosti.

Šéf vývoje BMW vidí dostupnost baterií typu solid-state až na konci dekády. Ale inženýři už teď pracují na nové chemii, aby se zvýšila hustota energie bateriových článků. Spolu se zlepšením účinnosti díky novým motorům a také nové výkonové elektronice si Weber dokáže představit nárůst výkonu až o 20 %. Model iX s největší baterií by pak mohl zdolávat vzdálenosti až 750 kilometrů. Aby bylo možné vozy rychle dobít výkonem až 350 kW, začne BMW používat 800V architekturu, kterou již nabízí Porsche Taycan, Audi e-tron GT nebo Hyundai Ioniq 5.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Elektrická BMW se mohou těšit na novou platformu, překvapí výkonem a nabíjením

  • Německá automobilka BMW vyvíjí platformu dedikovanou elektromobilům
  • Architektura „New Class“ odkazuje na úspěšné modely 1500 a 1800 z 60. let
  • Vůbec prvním modelem bude sedan ve formátu řady 3
Koncept elektromobilu BMW i4, ilustrační

Koncept elektromobilu BMW i4, ilustrační | foto: BMW

BMW v současné době pracuje se dvěma architekturami – The Architecture Cluster (CLAR) pro platformy s pohonem zadních kol s podélně uloženými motory a UKL pro vozidla s pohonem předních kol s motorem uloženým napříč. Elektrické vozy vznikají na stejných platformách. Bez ohledu na princip pohonu to umožňuje z velké části paralelní výrobu na stejných výrobních linkách, bohužel s vysokým vývojovým úsilím a tím záporem, že nejsou plně využity všechny výhody elektrického pohonu. Výjimkou je model iX, který je vyroben na čistě elektrické platformě.

Elektrická BMW se dočkají nové platformy

Nová architektura by se měla vyznačovat třemi aspekty. Nově definovanou softwarovou architekturou, novým elektrickým pohonem (včetně nové generace baterií) a komplexním systémem udržitelnosti v průběhu celého životního cyklu. Architektura vozidla by měla být „nekompromisně optimalizována pro elektrické pohony“. Aby bylo možné využít všech výhod, které elektrický pohon nabízí, neměla by platforma být, na rozdíl od původního plánu, vhodná pro integraci spalovacích motorů.

„Nová třída“ je cíleně vyvinuta pro elektrický pohon a měla by být schopna nést elektromotory na přední, zadní nebo na obou nápravách. BMW se ale nechystá zcela opustit spalovací motory. Mnichovská firma chce mít možnost i nadále dodávat na trhy, na kterých se elektromobilita zatím plošně neprosadila, například proto, že ještě není rozvinutá infrastruktura. Nová třída by měla být vhodná i pro vodíkový pohon, který BMW stále vidí jako možnost pro větší vozy.

BMW razí s elektromobilem také novou identitu

BMW razí s elektromobilem také novou identitu | foto: BMW


Čtěte také: BMW si nechává patentovat dveře z budoucnosti! Může něco takového fungovat?


Elektrifikace začíná u bestselleru

Šéf BMW, Oliver Zipse, předpokládá, že poptávka po plně elektrických vozidlech od roku 2025 prudce vzroste. Předpokládá se, že od roku 2025 si elektromobil BMW pořídí více zákazníků než spalovací vůz stejné značky. Do roku 2030 by pak nová třída mohla představovat již 50 % prodejů automobilky. Nová třída se rozchází s principem BMW nabízet všechny typy pohonu v jedné řadě. Prvním modelem, postaveným na nové architektuře, by měl být čtyřdveřový sedan s pracovním názvem NK1 ve formátu BMW řady 3.

I když se vůz dostane na trh až v roce 2026, jen stěží si lze představit, že by zcela nahradil tradiční bestseller. A to hlavně proto, že elektrický protějšek řady 3 (model i4 – pozn. redakce) bude spuštěn až v listopadu 2021. Snad proto se očekává podobná filozofie jako u Porsche s elektrickým Macanem na bázi Premium Platform Electric (PPE), u kterého stále zůstává v nabídce spalovací model na staré platformě. Na druhou stranu, i4 jasně ukazuje nevýhody smíšené architektury – vůz nabízí poměrně málo prostoru a je velmi těžký, což nepříznivě ovlivňuje jízdní výkon.

BMW i Vision Circular, koncept elektromobilu

BMW i Vision Circular, koncept elektromobilu | foto: BMW

Nová platforma přinese jiný design a vyšší výkon

Nový model NK1 by mohl být lepší. Člen rady BMW Frank Weber řekl: “Lidé očekávají novou estetiku. Proto jsme pro naše elektrické modely vyvinuli nový designový směr.” Roste rozvor, zmenšují se převisy, A sloupek se posouvá dopředu. Sedan NK1 tak může využít svou elektrickou platformu pro lepší vnitřní prostor. Konstrukce karoserie inspirovaná modelem iX používá prvky z hliníku, vysokopevnostní oceli a karbonu na prazích a patkách B sloupku. Tím dojde ke snížení hmotnosti. Pohon převezmou samostatně vyvinuté synchronní motory šesté generace, od kterých si Weber slibuje další zvýšení výkonu a účinnosti.

Šéf vývoje BMW vidí dostupnost baterií typu solid-state až na konci dekády. Ale inženýři už teď pracují na nové chemii, aby se zvýšila hustota energie bateriových článků. Spolu se zlepšením účinnosti díky novým motorům a také nové výkonové elektronice si Weber dokáže představit nárůst výkonu až o 20 %. Model iX s největší baterií by pak mohl zdolávat vzdálenosti až 750 kilometrů. Aby bylo možné vozy rychle dobít výkonem až 350 kW, začne BMW používat 800V architekturu, kterou již nabízí Porsche Taycan, Audi e-tron GT nebo Hyundai Ioniq 5.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."