Víte, že přelomová řada elektromobilů BMW přezdívaná Neue Klasse (Nová třída) je již za rohem? První model vyvinutý na zcela nové architektuře se totiž začne v maďarské továrně v Debrecínu vyrábět již příští rok. Již brzy tak okusíme to, co bude u bavorské automobilky znamenat evoluci automobilů. A i když bude mnoho staromilců namítat, že tohle už v žádném případě není ten tradiční „bavorák“, první vlaštovce to náramně sluší.
Elektrický pohon v případě mnichovského výrobce rozhodně neznamená pomalou a nudnou jízdu. Předseda představenstva BMW AG, Oliver Zipse, objasňuje, že BMW bude i nadále vyrábět vozy pro všechny své dosavadní zájemce. Od sportovních a rychlých vozidel až po vysoká a prostorná SUV. Nesmíme ani zapomenout na kategorii, které dalo BMW zrod. SAV jsou vozy vysoké konstrukce, ovšem s rychleji se svažující střechou, která dotváří sportovní vzhled a účel těchto vozidel. Mezi SAV (Sports Active Vehicle) dnes typicky řadíme BMW X4, X6 a přibude mezi ně i první zástupce Nové třídy.
První modely dostanou pod kapotu již šestou generaci elektrického pohonu BMW eDrive. Inženýři u ní uplatňují nový přístup k výrobě, který mnohem více zahrnuje nejen lepší efektivitu, ale udržitelnější přístup k výrobě, montáži i následné recyklaci. Řidičům se pak bude líbit plynulý jízdní projev. O dokonalejší dávkování energie z baterií přes elektromotory až k samotným kolům se postará nový vyladěný software se čtveřicí super výkonných počítačů. Kromě přenosu energie se do budoucna všechny výpočetní komponenty více propojí v automatizovaném řízení celého vozu.
Čtěte také: BMW prý s nástupem éry „Neue Klasse“ překope názvosloví modelů. Co se změní?
Ač si BMW zatím důkladně hlídá koncept nejbližšího modelu, přibližuje vizi pro celou řadu vozů X. Označení pro zvýšená a prostorná vozidla tak zůstává i u nové architektury. Modely má charakterizovat dlouhý rozvor s krátkými převisy karoserie a maximálně prostorné vnitřní uspořádání. Ikonické ledvinky zůstanou zachované, dostanou více 3D plastický vzhled a doplní i světelný podpis vozu LED podsvícením. V zadní části si světlomety zachovávají typický podpis BMW ve tvaru sdružených světel ve tvaru písmene L.
Jednou z nejočekávanějších funkcí nové generace je systém širokoúhlého panoramatického 3D Head-up displeje. Ten zobrazuje informace po celé šířce čelního skla, část před řidičem okupuje ještě větší plochu i do výšky. Dotykové displeje jsou více zakomponované do palubní desky. Aby si cestující nepřišli jako v chirurgicky sterilním prostředí, připravilo BMW rozšířené možnosti jak si jízdu vychutnat. Kromě jízdních vlastností se o to postará i personifikovaný zvukový projev, který řidič aktivuje pomocí nového ovládání na přepracovaném volantu. BMW jej nazývá HYPERSONX WHEEL.
Zákazníky bude ale zajímat i efektivnější spojení úložiště a motorů. Nové cylindrické Li-Ion články nabídnou o pětinu vyšší energetickou hustotu. Vyřadí tak současnou generaci prizmatických článků. Nově bude použitá 800V palubní architektura, která zvýší nabíjecí výkon až o třetinu. 300 km jízdy prý doplníme během deseti minut. O stejnou třetinu by se tak měl navýšit i dojezd. Aby byly vozy více v souladu s přírodou a současnými trendy snižování uhlíkové stopy, jsou všechny materiály použité v interiéru vyrobeny ekologickou rostlinnou cestou bez použití materiálu na bázi ropy.
Naopak se při výrobě zvýšil podíl zpracování mořského odpadu. Tvoří především podkladové plochy a slouží jako druhotná surovina při výrobě. Již nyní se ale počítá s vysokým podílem, který tvoří 30 %. Všechny tyto i další komponenty tak následují vizi Vision Circular, kterou BMW představilo před třemi lety a má zvýšit míru recyklovatelnosti celého vozu. V tomto stylu je vyvíjená i nová továrna iFactory v Maďarsku. Při zahájení své výroby příští rok se stane první továrnou skupiny BMW, která nebude při svém běhu závislá na fosilních zdrojích energie.
Víte, že přelomová řada elektromobilů BMW přezdívaná Neue Klasse (Nová třída) je již za rohem? První model vyvinutý na zcela nové architektuře se totiž začne v maďarské továrně v Debrecínu vyrábět již příští rok. Již brzy tak okusíme to, co bude u bavorské automobilky znamenat evoluci automobilů. A i když bude mnoho staromilců namítat, že tohle už v žádném případě není ten tradiční „bavorák“, první vlaštovce to náramně sluší.
Elektrický pohon v případě mnichovského výrobce rozhodně neznamená pomalou a nudnou jízdu. Předseda představenstva BMW AG, Oliver Zipse, objasňuje, že BMW bude i nadále vyrábět vozy pro všechny své dosavadní zájemce. Od sportovních a rychlých vozidel až po vysoká a prostorná SUV. Nesmíme ani zapomenout na kategorii, které dalo BMW zrod. SAV jsou vozy vysoké konstrukce, ovšem s rychleji se svažující střechou, která dotváří sportovní vzhled a účel těchto vozidel. Mezi SAV (Sports Active Vehicle) dnes typicky řadíme BMW X4, X6 a přibude mezi ně i první zástupce Nové třídy.
První modely dostanou pod kapotu již šestou generaci elektrického pohonu BMW eDrive. Inženýři u ní uplatňují nový přístup k výrobě, který mnohem více zahrnuje nejen lepší efektivitu, ale udržitelnější přístup k výrobě, montáži i následné recyklaci. Řidičům se pak bude líbit plynulý jízdní projev. O dokonalejší dávkování energie z baterií přes elektromotory až k samotným kolům se postará nový vyladěný software se čtveřicí super výkonných počítačů. Kromě přenosu energie se do budoucna všechny výpočetní komponenty více propojí v automatizovaném řízení celého vozu.
Čtěte také: BMW prý s nástupem éry „Neue Klasse“ překope názvosloví modelů. Co se změní?
Ač si BMW zatím důkladně hlídá koncept nejbližšího modelu, přibližuje vizi pro celou řadu vozů X. Označení pro zvýšená a prostorná vozidla tak zůstává i u nové architektury. Modely má charakterizovat dlouhý rozvor s krátkými převisy karoserie a maximálně prostorné vnitřní uspořádání. Ikonické ledvinky zůstanou zachované, dostanou více 3D plastický vzhled a doplní i světelný podpis vozu LED podsvícením. V zadní části si světlomety zachovávají typický podpis BMW ve tvaru sdružených světel ve tvaru písmene L.
Jednou z nejočekávanějších funkcí nové generace je systém širokoúhlého panoramatického 3D Head-up displeje. Ten zobrazuje informace po celé šířce čelního skla, část před řidičem okupuje ještě větší plochu i do výšky. Dotykové displeje jsou více zakomponované do palubní desky. Aby si cestující nepřišli jako v chirurgicky sterilním prostředí, připravilo BMW rozšířené možnosti jak si jízdu vychutnat. Kromě jízdních vlastností se o to postará i personifikovaný zvukový projev, který řidič aktivuje pomocí nového ovládání na přepracovaném volantu. BMW jej nazývá HYPERSONX WHEEL.
Zákazníky bude ale zajímat i efektivnější spojení úložiště a motorů. Nové cylindrické Li-Ion články nabídnou o pětinu vyšší energetickou hustotu. Vyřadí tak současnou generaci prizmatických článků. Nově bude použitá 800V palubní architektura, která zvýší nabíjecí výkon až o třetinu. 300 km jízdy prý doplníme během deseti minut. O stejnou třetinu by se tak měl navýšit i dojezd. Aby byly vozy více v souladu s přírodou a současnými trendy snižování uhlíkové stopy, jsou všechny materiály použité v interiéru vyrobeny ekologickou rostlinnou cestou bez použití materiálu na bázi ropy.
Naopak se při výrobě zvýšil podíl zpracování mořského odpadu. Tvoří především podkladové plochy a slouží jako druhotná surovina při výrobě. Již nyní se ale počítá s vysokým podílem, který tvoří 30 %. Všechny tyto i další komponenty tak následují vizi Vision Circular, kterou BMW představilo před třemi lety a má zvýšit míru recyklovatelnosti celého vozu. V tomto stylu je vyvíjená i nová továrna iFactory v Maďarsku. Při zahájení své výroby příští rok se stane první továrnou skupiny BMW, která nebude při svém běhu závislá na fosilních zdrojích energie.