Test BMW i5 M60 xDrive – Zážitková jízda každý den!

Zdeněk Buček
  • Otestovali jsme nejvýkonnější elektrickou verzi BMW i5 M60 xDrive
  • Nová generace pětkové řady přijíždí poprvé i jako čistý elektromobil
  • Jak na nás čtyřdveřový sedan zapůsobil a dá se mu vůbec něco vytknout?
Nové plně elektrické BMW i5 M60
Nové plně elektrické BMW i5 M60

Nejnovější a v pořadí již sedmá generace BMW řady 5 přichází nejen v tradičních spalovacích verzích, ale poprvé také jako čistě elektrický model s označením i5. V našem testu jsme na jednom tisíci kilometrů prověřili nejvýkonnější elektrickou verzi M60 xDrive s geny sportovního oddělení BMW M, která nabízí nejen vysoký výkon, ale i špičkovou technologii a neotřelý design.

BMW i5 M60 xDrive vás osloví svým sportovním vzhledem, komfortem na palubě, úrovní zpracování a použitými materiály, ale i dynamikou, která u tohoto modelu představuje samotný výkonový vrchol nabídky. Změny nejsou viditelné pouze na pohonném ústrojí, ale i v aerodynamickém designu, který například zahrnuje zapuštěné kliky dveří či upravenou masku chladiče se světelným podpisem.

BMW nechce zůstat pozadu v inovacích, což dokazuje integrací elektrických a spalovacích modelů pod jednou karoserií, jako je tomu i u dalších modelů mnichovské automobilky. Využívá k tomu platformu CLAR (Cluster Architecture – pozn. redakce), která umožňuje konstrukci vozidel s různými typy pohonů, včetně spalovacích motorů, plug-in hybridů a čistě elektrických modelů.

Nové plně elektrické BMW i5 M60
Nové plně elektrické BMW i5 M60

BMW i5 M60 xDrive: specifikace

Konstrukcesedan, rozměry: 5060 × 2156 × 1505 mm, hmotnost: 2380 kg
Pohonelektrický, pohon všech kol
Výkon442 kW (601 k), točivý moment 795 Nm
BaterieLi-Ion, využitelná 81,2 kWh (celkově 84,4 kWh)
NabíjeníAC 22 kW, DC až 205 kW
 Spotřeba a dojezd20,5–18,2 kWh/100 km, dojezd 591–625 dle WLTP
VýbavaAdaptivní M podvozek Professional, M sportovní brzdy s červenými třmeny, Elektricky ovládané tažné zařízení, Skleněné prvky interiéru „CraftedClarity“, Bowers & Wilkins Diamond Surround Sound System, Interiérová kamera, Vyhřívání sedadel vpředu a vzadu a další
Cena testovaného modelu3 300 054 Kč (základní cena BMW i5 xDrive Sedan od 2 523 300 Kč)

Podsvícené „ledvinky“ budí respekt, ale není to už moc?

Už první pohled na nové BMW i5 jistě upoutá. Konkrétně tmavá barva námi testovaného modelu dodává vozu tajemný nádech, který zároveň trochu zamaskovává některé designové detaily, a ještě hůře se fotí na ostrém slunci. Například ikonické ledvinky, které jsou nejen nadstandardně velké, ale i kolem dokola osvětlené, vyvolávají u široké veřejnosti smíšené pocity.

Ostatně právě ledvinky, nebo by se snad hodilo lépe označení „ledviny“, jsou u posledních modelů mnichovské automobilky často terčem kritiky. A není se čemu divit, například u monstrózního SUV BMW XM zabírá tento prvek hned polovinu přední části vozu, jako je tomu i u modelu i5. Co ale nelze popřít, je fakt, že v noci působí osvětlení kolem ledvinek opravdu parádně a budí i značný respekt.

Připomíná mi to dobu, kdy za designem vozů BMW stál Chris Bangle, jehož řada 7 s označením E65 (roky 2001 – 2005) s velmi kontroverzním a extravagantním vzhledem byla tak ošklivá, že se z toho dodnes „oklepává“ nejeden fanoušek značky.

Nové plně elektrické BMW i5 M60
Nové plně elektrické BMW i5 M60

Typický bavorák tělem i duší

Kromě jedné připomínky k velikosti ledvinek je vůz po stránce designu z mého pohledu skoro bez chyb. Při pohledu na profil vozu vás uchvátí jeho elegantní silueta. Kabina umístěná hluboko za nápravami a zadní část připomínající fastback dodává vozu dynamický vzhled. Škoda, že i takto dlouhou a prostornou přední část vozu pod kapotou němečtí inženýři nevyužili na tzv. frunk (menší kufr pod přední kapotou – pozn. redakce), který by ještě trochu podpořil praktičnost vozu.

Pochválit musím i celkovou aerodynamiku vozu, výsledný koeficient odporu vzduchu Cx 0,23 je velmi slušná hodnota. K tomu přispívají například i zapuštěné kliky dveří, aerodynamicky optimalizované disky kol, zakrytovaná spodní část, v přední masce pracují klapky nebo i různé kanálky, které usměrňují proudění vzduchu kolem předních kol. Další přidanou hodnotou perfektní aerodynamiky je pak ticho na palubě během dálničních přesunů. Nové BMW i5 si zachovává typickou eleganci, kterou od značky očekáváme.

Elegantní a velice komfortní interiér

Pojďme se nyní přesunout do interiéru nového BMW i5, který nabízí i řadu luxusních prvků, jako je tomu například i u většího brášky – limuzíny BMW i7. Při prvním pohledu okamžitě zaujme prostornost kabiny. Řidič a spolujezdec mají k dispozici komfortní sedadla s masážní funkcí a výrazným bočním vedením, která lze elektronicky nastavit v mnoha směrech. Sedadla jsou potažena velmi příjemnou veganskou kůží Veganza, která ale byla u námi testovaného kousku už po prvních 10 tisících kilometrech značně zašpiněná. Naopak musím pochválit možnost zapnutí vyhřívání a odvětrávání sedaček zároveň.

Dalším dominantním prvkem interiéru je široký, zakřivený displej, který kombinuje digitální přístrojový panel o velikosti 12,3 palce a 15palcový centrální displej infotainmentu. Ten je vybaven nejnovějším operačním systémem BMW OS 8.5 (stejně jako nověji vyrobené kousky řady 7 – pozn. redakce), který umožňuje intuitivní ovládání celé řady funkcí vozidla a že jich infotainment nabízí opravdu mnoho. Úvodní obrazovka nabízí libovolné widgety, které si uživatel může skládat za sebe. Spodní část displeje pak patří nastavení klimatizace a rychlým volbám.

Praktičnost zde není sprosté slovo

Před řidičem je umístěný head-up displej, jehož obsah si můžete změnit pomocí fyzického tlačítka na volantu. A když už jsme u těch tlačítek, trochu jich tu oproti minulé generaci ubylo a některé funkce tak musíte hledat a nastavovat přes dotykový displej infotainmentu. Naopak pochválit musím sice dotyková tlačítka, ale s dobrou haptickou odezvou na středovém tunelu, díky nímž si jen na dvě kliknutí například vypnete otravný asistent na upozornění překročení rychlosti.

Zaujme také křišťálový volič systému iDrive, který plní i funkci touchpadu, a právě prvek křišťálu se opakuje i u lišt ambientního osvětlení, které zejména v noci dodává cestám nezaměnitelnou atmosféru.

Na těchto lištách najdete i některá dotyková tlačítka, která slouží pro řadu komfortních funkcí, ale také pro spuštění výstražných světel, a to může být v krizové situaci možná až nebezpečné. Pod loketní opěrkou naleznete přihrádku s bohatým prostorem na různé drobnosti, v přední části středového tunelu pak mohou cestující využít bezdrátovou nabíječku a dvojici držáků nápojů.

Pro dlouhány žádný problém

Dostatek místa najdete i na zadních sedadlech, kde jsem neměl jediný problém hezky se uvelebit i sám za sebe, a ještě mi stále zbývalo dobrých 8 až 10 centimetrů místa před koleny. Cestující vzadu ocení středovou loketní opěrku s integrovanými držáky na nápoje, celkem čtyři USB-C konektory a ovládání klimatizace.

Pokud jde o prostor pro zavazadla, kufr nového BMW i5 nabízí solidních 500 litrů objemu, což je více než dostatečné pro většinu rodinných výletů nebo obchodních cest. Po odklopení spodní desky v kufru můžeme využít prostornou vanu, která běžně pojme nabíjecí kabely a další nutné příslušenství. Pro ty, kteří by mohli potřebovat více prostoru, BMW plánuje v blízké budoucnosti představit i verzi Touring, která bude nabízet ještě větší objem a půjde tak o jeden z mála elektrických kombíků na trhu.

Špičková technologie 21. století

Krátce bych se chtěl zastavit i u technologií, které mě nejen u tohoto modelu BMW opravdu baví. Rychle reagující infotainment je nabitý nejrůznějšími vymoženostmi od možnosti udělat si selfie přes kameru umístěnou u zpětného zrcátka, bezdrátové aktualizace OTA, manuálního předehřevu akumulátoru, funkce Plug & Charge, hraní her, kdy váš telefon slouží jako ovladač a reaguje bez znatelné prodlevy, až po další různé funkce, které zpřístupníte za poplatek.

Vyzdvihnout musím opravdu detailně propracovanou a povedenou aplikaci My BMW, která je společná i pro další modely německé automobilky a slouží i jako digitální přístupový klíč k vozu, takže nemusíte nosit klíček, ale postačí vám jen telefon, jako to znají delší dobu uživatelé vozů Tesla.

V aplikaci najdete hezky zpracované aktuální údaje o voze, možnosti zamčení/odemčení vozu na dálku, spuštění klimatizace, zablikání, zatroubení, nahlédnutí do interiéru skrz kameru, detailní přehledy nabíjení i s nabíjecí křivkou!

Aplikace My BMW jako vzor pro ostatní výrobce!

Samozřejmostí je také plánování tras s automatickým nabídnutím nabíjecích zastávek atp. Aplikace reaguje rychle a dle mého názoru se jedná o to nejlepší, co dnes výrobci automobilů nabízejí. I povedená aplikace Tesly nebo Hyundai má ještě co dohánět v porovnání s My BMW. Tohle je naprostá špička a nebylo by nic jednoduššího, kdyby ostatní výrobci tuto appku jen okopírovali a raději nic jiného ani nevymýšleli.

Podpora Apple CarPlay v bezdrátovém provedení a Android Auto je již samozřejmostí. Vyzdvihnout musím i skvěle hrající audio od Bowers & Wilkins.

Technologicky je BMW i5 na špičce dnešních možností. Pokročilý asistenční systém pro řízení, který zahrnuje adaptivní tempomat, asistent pro udržení vozidla v jízdním pruhu a systém pro automatické parkování, usnadňuje dlouhé dálniční přesuny, kdy se necháte vést a jen lehce kontrolujete a korigujete auto na dálnici. Celkově vzato je BMW i5 je nabito špičkovými technologiemi. které z něj dělají nejen luxusní, ale i vysoko funkční vozidlo pro současného řidiče.

Záď vozu BMW i5 M60 xDrive
Záď vozu BMW i5 M60 xDrive

Stovky koní pod kapotou

Nové BMW i5 M60 přichází na scénu s výkonnostními parametry, které si zaslouží pozornost. Pod kapotou má totiž kombinovaný výkon 442 kW, tedy 601 koní, a špičkový točivý moment dosahující 795 Nm, díky dvěma elektromotorům – jedním na každé nápravě. Tato konfigurace zajišťuje, že zrychlení z nuly na sto kilometrů v hodině za 3,8 sekundy není jen číslo na papíře, ale skutečně působivý údaj, který v praxi znamená extrémní tah v nízkých rychlostech a rychlé dosažení rychlostí daleko přesahujících český dálniční limit.

Záď vozu BMW i5 M60 xDrive
Záď vozu BMW i5 M60 xDrive

Opravdový jízdní zážitek

Elektromotory mohou čerpat energii z baterie o využitelná kapacitě 81,2 kWh, která by měla podle BMW vystačit na 457 až 515 kilometrů jízdy. Jestli je tomu opravdu tak se podíváme podrobněji až za chvíli.

Přestože BMW nenabízí dvoustupňovou převodovku, jako je tomu u Porsche Taycan, výkon i5 M60 začíná polevovat až při přibližování k rychlosti 200 km/h. Vozidlo se pohybuje po dálnicích, zejména těch německých, s lehkostí a pohodlím i při rychlostech okolo 160–180 km/h, což zdůrazňuje jeho schopnost zvládat vysoké rychlosti s klidem a jistotou.

Stabilita při vysokých rychlostech je další silnou stránkou BMW i5 M60. Vozidlo zůstává stabilní i při předjíždění kamionů, kde proudění vzduchu často může méně stabilní vozidla snadno rozviklat.

Komfort až na prvním místě

Adaptivní M Podvozek Professional, který je k dispozici za ohromných 111 tisíc korun, dodává jízdnímu komfortu nový rozměr. Tento podvozek je vysoce schopný absorbovat nerovnosti na silnici, ať už jedete rychle po dálnici, nebo pomaleji na méně udržovaných okresních cestách. Odpružení je natolik citlivě naladěno, že dokáže zvládat jak rychlé změny směru, tak i boční náklony karoserie během dynamické jízdy.

I když je jízda s BMW i5 M60 komfortní a podvozek přizpůsobivý, sportovní jízdní režim vozidlu dodává potřebnou tuhost, která však nejde na úkor celkového pohodlí posádky. Vůz není příliš tvrdý, ale přesto umožňuje agresivní řízení v zatáčkách s příjemným vytlačováním zadních kol, které je typické pro sportovní vozy. Tento režim zprostředkovává řidiči pocit spojení s vozem a silnicí, aniž by byl příliš náročný na ovládání.

Výkon a komfort se v BMW i5 M60 snoubí do působivého celku, který překračuje očekávání od elektrického vozu. Tato kombinace dělá z i5 M60 nejen vůz vhodný pro každodenní použití, ale i skvělou volbu pro ty, kteří hledají elektromobil schopný poskytnout vzrušující a luxusní zážitek z jízdy.

Nové plně elektrické BMW i5 M60
Nové plně elektrické BMW i5 M60

Nízká spotřeba není jeho druhé jméno

Při testování spotřeby BMW i5 M60 xDrive v městských podmínkách jsem zaznamenal značné rozdíly. Při průměrné teplotě 4,5 °C dosahovala spotřeba energie 18,3 kWh na 100 km, což je vzhledem k nízké venkovní teplotě průměrný výsledek. Nicméně po celodenním „popojíždění“ po Praze, kdy auto rychle vychladne a musí se opět vytápět, spotřeba vzrostla na 23,6 kWh na 100 km. Podle takto naměřených hodnot můžete v obdobných teplotách počítat s dojezdem mezi 340 až 440 km, což není žádná sláva. Od jara do podzimu bych očekával dojezd mezi 400 až 500 kilometry ve městě.

Mimo město, kdy panovala teplota okolo 10 °C, skončilo BMW i5 s průměrnou spotřebou 17,4 kWh na 100 km. V těchto podmínkách se vozidlo mohlo více rozjet a udržovat stálou rychlost, což je pro elektromobily obecně energeticky výhodnější než stálé zrychlování a zpomalování v městském provozu. Dojezd v tomto případě očekávejte kolem 460 km a v létě bychom se mohli dostat i přes 500 km klidné jízdy.

Dálniční provoz představuje pro elektromobily obvykle větší výzvu a BMW i5 zde nebylo výjimkou. Při stabilní rychlosti 130 km/h a venkovní teplotě kolem 9 °C dosahovala spotřeba 22 kWh na 100 km, což je vzhledem k dynamice a výkonu vozu skvělá hodnota. Nicméně při zvýšení rychlosti na 140 až 150 km/h se spotřeba zvýšila na 24 kWh na 100 km.

Tím se dostáváme k maximálnímu dojezdu na dálnici v podzimně-jarních podmínkách na 330 až 380 km, reálně však budete nabíječku netrpělivě vyhlížet už před hranicí tří set kilometrů, což na dnešní dobu není nijak oslnivá hodnota.

Nové plně elektrické BMW i5 M60
Nové plně elektrické BMW i5 M60

Ideální dálniční rychlík?

Nabíjení baterie je disciplína, ve které se nové BMW i5 M60 cítí velmi sebevědomě a bude dělat nejednomu majiteli radost. Díky maximálnímu nabíjení výkonem až 210 kW, v kombinaci s předem vyhřátou baterií, můžete dobít potřebnou dávku energie na ujetí 100 dálničních kilometrů už za 7 minut.

Z 10 na 80 % se na HPC stanicích dostanete za 29 minut a dobijete zhruba 60 kWh elektrické energie. Maximální výkon nabíjení bylo schopné auto držet pouze krátce do 20 % SoC (State of charge – stav nabití baterie – pozn. redakce), poté začne postupně klesat a u 80 % se pohybuje už jen kolem 70 kW.

Pro větší pohodlí mohou řidiči sledovat stav nabíjení přímo na displeji ve vozidle, kde jsou zobrazeny aktuální informace o rychlosti nabíjení a odhadovaném čase dokončení. Celý proces nabíjení je navíc přehledně dokumentován v aplikaci My BMW, kde uživatelé najdou nabíjecí křivku a další detaily týkající se nabíjení.

Nabíjecí křivka nového BMW i5 M60
Nabíjecí křivka nového BMW i5 M60

Závěr testu

Testování nového BMW i5 M60 xDrive bylo opravdu za odměnu. Tento model je důkazem toho, že BMW nejenže drží krok s elektrickou revolucí, ale v mnohém ji i předjímá a definuje. I5 je více než jen elektromobil – je to sofistikovaný, vysoce výkonný stroj, který kombinuje luxus, moderní technologie a ohromující výkon, což dle mého názoru řadí i ostatní elektromobily od BMW mezi absolutní špičku na trhu.

Samozřejmě, vyšší cenovka, kterou nese tento model, může někoho odradit, ale v případě BMW je to „investice“, která se vrací v každém kilometru. Výkon, komfort, rychlé nabíjení, skvělá aplikace a celková kvalita jízdy dělá z tohoto vozu jednoznačnou volbu pro ty, kteří hledají to nejlepší z nejlepších v elektrické třídě. BMW i5 M60 xDrive je jednoduše špičkový elektromobil, za který si stojí připlatit.

Co se nám líbí?Co se nám nelíbí?
Plus Perfektní odhlučněníMinus Startování tlačítkem
Plus Komfort na paluběMinus (Ne)dovírání dveří
Plus Rychlý infotainmentMinus Lesklé plochy se snadno špiní
Plus Vynikající aplikace My BMWMinus Relativně vyšší spotřeba
Plus Ostřikovače kamer vpředu a vzadu
Sledujte nás v Google Zprávách

Komentáře


Nejnovější články