Příští rok přibude na silnicích další neskutečná bestie. BMW totiž udělalo ze svého vlajkového elektrického SUV našlapaný plug-in hybrid s 644 koňskými silami. Jak budete monstrum BMW XM držet na silnici, si nechceme ani představovat. Mělo by takové auto vůbec mít homologaci pro provoz na pozemních komunikacích?
Pokud jde o divizi BMW M, všichni si bezpochyby představí ikonické modely M3 a M5, které se po několik dlouhých generací zapisují do automobilové síně slávy. Nový koncept divize s označením BMW XM se ale pouští do zatím neznámých vod. Poprvé totiž nebude vůz s odznakem M pohánět pouze spalovací pohonné ústrojí. Do práce se přidá i elektrický motor.
Nové BMW XM pohání motor s osmi válci o objemu 4,4 litru doplněný o dvojici turbodmychadel. Pokud by se to někomu snad zdálo být málo, výrobce do systému zakomponoval osmistupňovou převodovku doplněnou o elektrický motor. Díky vlastnostem plug-in hybridu lze s vozem jezdit i v čistě elektrickém režimu. K tomu slouží baterie o kapacitě 25,7 kWh. Odhadovaný dojezd čistě na elektřinu se má pohybovat kolem 50 km.
Čtěte také: BMW se do levných elektrických modelů příliš nehrne, zájemci si ještě pár let počkají
Celý systém nabídne kombinovaný výkon 644 koňských sil. Vůz se bude nabízet i v limitované unikátní edici Label Red, která výkon ještě navýší až na 735 koní. Taková dávka výkonu udělá z modelu XM aktuálně nejsilnější stroj z dílen BMW. Pokud by model nedostal exkluzivní označení párované s divizí M, spekulovalo se o modelovém označení X8. Velikostně se vůz zařadí mezi X5 a X7.
Vnější design je ještě více ostře řezaný než na kterémkoliv dosavadním modelu. Velkou dvojici ledvinek doplňují dvě řady oddělených světlometů, podobné dostala i X-sedmička. Výrazná boční linka se táhne od předních podběhů pod spodní hranou oken. Nad zadním podběhem se zvedá a mizí v zadním sloupku u kufru. Nebylo by to BMW, kdyby zde vzadu chyběl prvek známý jako Hofmeisterova linka.
Zadnímu nárazníku dominují zlaté linky a dvě dvojice horizontálně orientovaných koncovek výfuku. Víko kufru je čisté, téměř bez prolisů. Takový design již důvěrně známe i modelu X6. Při zadním pohledu působí vůz ještě více futuristicky než ze všech ostatních směrů. Jestli je to již moc velký divočina, ponecháme na vašem úsudku. My bychom trošku z tohoto směru ubrali a dali sem více typického BMW minulých let.
V interiéru nabídne bohatý prostor pro pětičlennou posádku. Do produkční verze se dostalo mnoho vychytávek z fáze konceptu. Povrchy jsou vyvedené ve dvou tónech ekologické kůže. V nabídce můžete zvolit i druhou variantu stařené kůže připomínající interiér z veteránů. Všudypřítomné ambientní osvětlení umí u příchozího hovoru zajímavě pulzovat. Podobně vás tyto pásky upozorní na nebezpečí v okolí vozu, pokud otevřete dveře s překážkou ve slepém úhlu.
Tak jak to ale v Mnichově umí, interiér je ve velmi vkusný a zachovává zde typické prvky, pro které majitelé BMW milují. Přístrojová deska je tak vesměs identická se současnými modely a středový panel stále nabídne důležitá tlačítka, volič převodovky a kruhový ovladač infotainmentu. Podle fotografií se milovníci hudby mohou těšit na skvělý audio zážitek v podobě luxusní sestavy reproduktorů.
Nové, elektrické BMW XM si za své hlavní konkurenty volí vrcholné verze SUV od Audi v podobě RS Q8, Mercedes-Benz AMG GLE63, ale dokonce i takové supersportovní SUV, jako jsou Aston Martin DBX a Lamborghini Urus. Základní cena pro český trh byla stanovena na 4 339 400 Kč, nicméně pokud si v konfigurátoru naklikáte další prvky nepostradatelné výbavy, dostanete se ještě výše. Oficiální vstup na trh je plánován na 15. dubna 2023. Od srpna bude k dispozici ještě extrémnější varianta BMW XM RED LABEL s celkovým výkonem 550 kW/748 k a pochopitelně i tomu adekvátní cenovkou.
Příští rok přibude na silnicích další neskutečná bestie. BMW totiž udělalo ze svého vlajkového elektrického SUV našlapaný plug-in hybrid s 644 koňskými silami. Jak budete monstrum BMW XM držet na silnici, si nechceme ani představovat. Mělo by takové auto vůbec mít homologaci pro provoz na pozemních komunikacích?
Pokud jde o divizi BMW M, všichni si bezpochyby představí ikonické modely M3 a M5, které se po několik dlouhých generací zapisují do automobilové síně slávy. Nový koncept divize s označením BMW XM se ale pouští do zatím neznámých vod. Poprvé totiž nebude vůz s odznakem M pohánět pouze spalovací pohonné ústrojí. Do práce se přidá i elektrický motor.
Nové BMW XM pohání motor s osmi válci o objemu 4,4 litru doplněný o dvojici turbodmychadel. Pokud by se to někomu snad zdálo být málo, výrobce do systému zakomponoval osmistupňovou převodovku doplněnou o elektrický motor. Díky vlastnostem plug-in hybridu lze s vozem jezdit i v čistě elektrickém režimu. K tomu slouží baterie o kapacitě 25,7 kWh. Odhadovaný dojezd čistě na elektřinu se má pohybovat kolem 50 km.
Čtěte také: BMW se do levných elektrických modelů příliš nehrne, zájemci si ještě pár let počkají
Celý systém nabídne kombinovaný výkon 644 koňských sil. Vůz se bude nabízet i v limitované unikátní edici Label Red, která výkon ještě navýší až na 735 koní. Taková dávka výkonu udělá z modelu XM aktuálně nejsilnější stroj z dílen BMW. Pokud by model nedostal exkluzivní označení párované s divizí M, spekulovalo se o modelovém označení X8. Velikostně se vůz zařadí mezi X5 a X7.
Vnější design je ještě více ostře řezaný než na kterémkoliv dosavadním modelu. Velkou dvojici ledvinek doplňují dvě řady oddělených světlometů, podobné dostala i X-sedmička. Výrazná boční linka se táhne od předních podběhů pod spodní hranou oken. Nad zadním podběhem se zvedá a mizí v zadním sloupku u kufru. Nebylo by to BMW, kdyby zde vzadu chyběl prvek známý jako Hofmeisterova linka.
Zadnímu nárazníku dominují zlaté linky a dvě dvojice horizontálně orientovaných koncovek výfuku. Víko kufru je čisté, téměř bez prolisů. Takový design již důvěrně známe i modelu X6. Při zadním pohledu působí vůz ještě více futuristicky než ze všech ostatních směrů. Jestli je to již moc velký divočina, ponecháme na vašem úsudku. My bychom trošku z tohoto směru ubrali a dali sem více typického BMW minulých let.
V interiéru nabídne bohatý prostor pro pětičlennou posádku. Do produkční verze se dostalo mnoho vychytávek z fáze konceptu. Povrchy jsou vyvedené ve dvou tónech ekologické kůže. V nabídce můžete zvolit i druhou variantu stařené kůže připomínající interiér z veteránů. Všudypřítomné ambientní osvětlení umí u příchozího hovoru zajímavě pulzovat. Podobně vás tyto pásky upozorní na nebezpečí v okolí vozu, pokud otevřete dveře s překážkou ve slepém úhlu.
Tak jak to ale v Mnichově umí, interiér je ve velmi vkusný a zachovává zde typické prvky, pro které majitelé BMW milují. Přístrojová deska je tak vesměs identická se současnými modely a středový panel stále nabídne důležitá tlačítka, volič převodovky a kruhový ovladač infotainmentu. Podle fotografií se milovníci hudby mohou těšit na skvělý audio zážitek v podobě luxusní sestavy reproduktorů.
Nové, elektrické BMW XM si za své hlavní konkurenty volí vrcholné verze SUV od Audi v podobě RS Q8, Mercedes-Benz AMG GLE63, ale dokonce i takové supersportovní SUV, jako jsou Aston Martin DBX a Lamborghini Urus. Základní cena pro český trh byla stanovena na 4 339 400 Kč, nicméně pokud si v konfigurátoru naklikáte další prvky nepostradatelné výbavy, dostanete se ještě výše. Oficiální vstup na trh je plánován na 15. dubna 2023. Od srpna bude k dispozici ještě extrémnější varianta BMW XM RED LABEL s celkovým výkonem 550 kW/748 k a pochopitelně i tomu adekvátní cenovkou.