Ačkoliv se elektromobilita těší čím dál větší popularitě, tak ji většina Čechů stále zapřeně odmítá. Za to je však mnohdy nelze vinit, protože v cestě k masové adopci elektrických vozidel v naší zemi stojí mnoho problémů a překážek, které je nejprve potřeba vyřešit. Pojďme se tedy podívat, jaké jsou ty největší důvody.
Prvním a zároveň největším důvodem, proč značná část Čechů stále odmítá elektromobily, je jejich cena. Nalijme si čistého vína, ceny elektrických vozidel jsou pro většinu občanů České republiky stále moc vysoké. I ty nejlevnější použitelné elektromobily svou cenou mnohdy přesahují 1 milion korun, což je při průměrné mzdě asi 34 tisíc korun zkrátka moc. Do budoucna se sice počítá s postupným snížením cen, ale to ještě určitou dobu potrvá.
Se samotnou cenou pak souvisí i značně omezený výběr elektrických značek a také modelů. V České republice se mezi jedny z nejoblíbenějších vozidel jednoznačně řadí kombíky. Klasické kombi s elektrickým pohonem byste však na evropském trhu s elektrovozy hledali jen marně. Sen českých řidičů tak prozatím nadále zůstává pouhým snem.
Čtěte také: Nissan pracuje na nové generaci baterií, cílem je výrazně nižší cena
Další problém, který značně komplikuje adopci elektrických vozidel v naší zemi, se týká nabíjecích stanic. Konkrétně je řeč o jejich nedostatečném a zastaralém výkonu. Zatímco naprostá většina elektromobilů dnes již podporuje nabíjení o výkonu přes 100 kW, tak většina našich nabíječek zvládá nabíjet maximálně o polovičním výkonu. To sice před 10 lety bohatě stačilo, ovšem dnes je to zkrátka málo a nabíjení je tak zbytečně pomalejší.
Nepříznivému výkonu na nabíjecích stanicích v ČR pak nijak nepomáhá fakt, že většina nabíječek má nevyhovující počet stojanů. Jeden stojan s CCS konektorem zkrátka nikoho nespasí a častokrát se při příjezdu na místo musíte modlit, aby tam zrovna nikdo nebyl.
Mezi důvody, proč se Češi tak urputně brání elektromobilitě, také patří způsob bydlení. Značná část obyvatel naší země žije na sídlištích, což může pro případné majitele elektrovozů značit jeden dost velký problém. Ten se týká hlavně nabíjení elektromobilů, protože na sídlištích budeme těžko hledat dostatek osobních garáží či spoustu wallboxů.
Nějaké jednotné řešení je však v nedohlednu. Na většině českých sídlištích totiž absolutně chybí byť jen sebemenší podpora nabíjecích stanic. Řešit takovou nepříjemnost jako absenci nabíjecích míst poblíž by tedy byla pro každého řidiče rozhodně otrava. Hypotetickým řešením tohoto problému by mohlo být využití trafostanic k instalaci wallboxu, což je trend, který razí PRE. I to má však svá úskalí.
Velkou překážkou v rozvoji elektromobility na našem území je také malá informovanost. Značná část lidí stále žije v domnění, že s elektromobilem nepřejedete ani na druhou stranu České republiky, což už dávno neplatí. Někteří rekordmani z řad elektrovozů se pyšní dojezdem až přes 1 000 kilometrů na jedno nabití. Strach z dojezdu je tak již naprosto zbytečný.
S tím úzce souvisí i životnost baterií, které je dle spousty lidí potřeba často vyměňovat. Ve skutečnosti mají baterie životnost i více než 10 let a jakmile doslouží, lze je použít pro jiné účely. A na konci své opravdové životnosti jde většina zrecyklovat, o což se momentálně snaží ve větším měřítku Tesla.
Posledním problémem, který je potřeba v tomto článku zmínit, je nedostatečná státní podpora elektrovozů. Zatímco v jiných státech lze na nákup elektromobilu využít dotaci či jiné formy podpory přímo od státu, tak u nás máme holt smůlu. Dotace na nákup elektrického vozidla jsou dostupné pouze pro firmy, a to ve velmi omezené míře.
Fyzické osoby nemohou v ČR využít žádné státní podpory. Je otázkou, zda se přístup vlády k elektromobilitě v blízké budoucnosti nějak výrazně změní. Pravděpodobně k tomu však zatím nedojde, a proto si budeme muset vystačit s tím, co máme.
Čtěte také: Dokážou se moderní elektromobily prosadit i bez podpory státu?
Na závěr přinášíme ještě jeden bonusový důvod, který souvisí spíše přímo s lidskostí. Ačkoliv byl první elektromobil vyroben již v roce 1835, tak pořádný rozmach zažívají elektrické vozy až v posledních 15 letech. Jedná se tak o novou technologii, se kterou nemají zdaleka všichni zkušenosti. Kromě toho je zkrátka přirozené mít z nových věcí určitý strach a být obezřetný. Jak mnozí říkají — „obsah ničím nenahradíš.“
Když byl poprvé představen internet, tak byli lidé také skeptičtí a nedůvěřiví. Dnes už si ale dokáže život bez internetu představit málokdo. Stačí tomu dát čas, než se nová věc prosadí a stane se mainstreamovou. Pak už nebude k žádným obavám důvod a elektromobilita bude moct zažívat své nejlepší časy.
Ačkoliv se elektromobilita těší čím dál větší popularitě, tak ji většina Čechů stále zapřeně odmítá. Za to je však mnohdy nelze vinit, protože v cestě k masové adopci elektrických vozidel v naší zemi stojí mnoho problémů a překážek, které je nejprve potřeba vyřešit. Pojďme se tedy podívat, jaké jsou ty největší důvody.
Prvním a zároveň největším důvodem, proč značná část Čechů stále odmítá elektromobily, je jejich cena. Nalijme si čistého vína, ceny elektrických vozidel jsou pro většinu občanů České republiky stále moc vysoké. I ty nejlevnější použitelné elektromobily svou cenou mnohdy přesahují 1 milion korun, což je při průměrné mzdě asi 34 tisíc korun zkrátka moc. Do budoucna se sice počítá s postupným snížením cen, ale to ještě určitou dobu potrvá.
Se samotnou cenou pak souvisí i značně omezený výběr elektrických značek a také modelů. V České republice se mezi jedny z nejoblíbenějších vozidel jednoznačně řadí kombíky. Klasické kombi s elektrickým pohonem byste však na evropském trhu s elektrovozy hledali jen marně. Sen českých řidičů tak prozatím nadále zůstává pouhým snem.
Čtěte také: Nissan pracuje na nové generaci baterií, cílem je výrazně nižší cena
Další problém, který značně komplikuje adopci elektrických vozidel v naší zemi, se týká nabíjecích stanic. Konkrétně je řeč o jejich nedostatečném a zastaralém výkonu. Zatímco naprostá většina elektromobilů dnes již podporuje nabíjení o výkonu přes 100 kW, tak většina našich nabíječek zvládá nabíjet maximálně o polovičním výkonu. To sice před 10 lety bohatě stačilo, ovšem dnes je to zkrátka málo a nabíjení je tak zbytečně pomalejší.
Nepříznivému výkonu na nabíjecích stanicích v ČR pak nijak nepomáhá fakt, že většina nabíječek má nevyhovující počet stojanů. Jeden stojan s CCS konektorem zkrátka nikoho nespasí a častokrát se při příjezdu na místo musíte modlit, aby tam zrovna nikdo nebyl.
Mezi důvody, proč se Češi tak urputně brání elektromobilitě, také patří způsob bydlení. Značná část obyvatel naší země žije na sídlištích, což může pro případné majitele elektrovozů značit jeden dost velký problém. Ten se týká hlavně nabíjení elektromobilů, protože na sídlištích budeme těžko hledat dostatek osobních garáží či spoustu wallboxů.
Nějaké jednotné řešení je však v nedohlednu. Na většině českých sídlištích totiž absolutně chybí byť jen sebemenší podpora nabíjecích stanic. Řešit takovou nepříjemnost jako absenci nabíjecích míst poblíž by tedy byla pro každého řidiče rozhodně otrava. Hypotetickým řešením tohoto problému by mohlo být využití trafostanic k instalaci wallboxu, což je trend, který razí PRE. I to má však svá úskalí.
Velkou překážkou v rozvoji elektromobility na našem území je také malá informovanost. Značná část lidí stále žije v domnění, že s elektromobilem nepřejedete ani na druhou stranu České republiky, což už dávno neplatí. Někteří rekordmani z řad elektrovozů se pyšní dojezdem až přes 1 000 kilometrů na jedno nabití. Strach z dojezdu je tak již naprosto zbytečný.
S tím úzce souvisí i životnost baterií, které je dle spousty lidí potřeba často vyměňovat. Ve skutečnosti mají baterie životnost i více než 10 let a jakmile doslouží, lze je použít pro jiné účely. A na konci své opravdové životnosti jde většina zrecyklovat, o což se momentálně snaží ve větším měřítku Tesla.
Posledním problémem, který je potřeba v tomto článku zmínit, je nedostatečná státní podpora elektrovozů. Zatímco v jiných státech lze na nákup elektromobilu využít dotaci či jiné formy podpory přímo od státu, tak u nás máme holt smůlu. Dotace na nákup elektrického vozidla jsou dostupné pouze pro firmy, a to ve velmi omezené míře.
Fyzické osoby nemohou v ČR využít žádné státní podpory. Je otázkou, zda se přístup vlády k elektromobilitě v blízké budoucnosti nějak výrazně změní. Pravděpodobně k tomu však zatím nedojde, a proto si budeme muset vystačit s tím, co máme.
Čtěte také: Dokážou se moderní elektromobily prosadit i bez podpory státu?
Na závěr přinášíme ještě jeden bonusový důvod, který souvisí spíše přímo s lidskostí. Ačkoliv byl první elektromobil vyroben již v roce 1835, tak pořádný rozmach zažívají elektrické vozy až v posledních 15 letech. Jedná se tak o novou technologii, se kterou nemají zdaleka všichni zkušenosti. Kromě toho je zkrátka přirozené mít z nových věcí určitý strach a být obezřetný. Jak mnozí říkají — „obsah ničím nenahradíš.“
Když byl poprvé představen internet, tak byli lidé také skeptičtí a nedůvěřiví. Dnes už si ale dokáže život bez internetu představit málokdo. Stačí tomu dát čas, než se nová věc prosadí a stane se mainstreamovou. Pak už nebude k žádným obavám důvod a elektromobilita bude moct zažívat své nejlepší časy.